مدیر كل دامپزشكی استان یزدخبرداد:

توزیع بیش از 197 میلیون دوز انواع واكسن طیور در استان یزد

خبرگزاری پانا:مدیر كل دامپزشكی استان یزداز توزیع بیش از 197 میلیون دوز انواع واكسن طیور در استان یزدخبرداد.

کد مطلب: ۷۷۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی اكبر حدادزاده در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دامپزشكی با خبرنگاران استان یزد گفت:با توجه به اهمیت نقش واكسیناسیون در حفظ سلامت انسانها و جامعه دامی در سال گذشته بیش از 197 میلیون دوز انواع واكسن طیورتوسط این اداره كل وارد استان شده است .

وی از فعالیت چهار واحد کشتار طیور در استان خبر داد و عنوان کرد: این واحدها از استانداردهای لازم برخوردار بوده و طی سال گذشته مورد نوسازی و تجهیزات قرار گرفته است.

مدیر كل دامپزشكی استان یزد عنوان کرد: در این واحدها سالانه 12 میلیون قطعه جوجه با نظارت کامل بهداشتی و به صورت شرعی کشتار می‌شوند.

حداد زاده گفت: سال گذشته 30 هزار راس دام در استان به منظور بررسی وجود این بیماری‌ها خون‌گیری و یا تست شده‌اند كه از این تعداد 125 راس آلوده تشخیص داده و كشتار شده‌اند.

وی افزود: پارسال علی رغم پرداخت 620 میلیون ریال غرامت به صاحبان دام‌های الوده‌ی كشتار شده، 34 درصد از آنها غرامت دریافت نكردند و این می‌تواند باعث اختلال در كار مبارزه با بیماری‌های دام توسط دامپزشكی به دلیل عدم رغبت دامداران برای همكاری در این خصوص شود.

حدادزاده گفت: پارسال در زمینه جمعیت دامی استان بیش از 41 هزار راس دام سنگین و بیش از 452 هزار راس دام سبك توسط بخش دولتی و خصوصی واكسینه شدند.

مدیر كل دامپزشكی استان یكی دیگر از بیماری‌های مشترك مورد توجه در استان یزد را هاری عنوان كرد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته هیچ موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است كه نتیجه‌ی مایه‌كوبی پنج هزار و 53 قلاده سگ صاحب‌دار بر طبق وظیفه‌ی دامپزشكی بوده است.

وی تصریح كرد: در استان یزد 903 سالن پرورش مرغ گوشتی به ظرفیت 11.5 میلیون قطعه در هر دوره فعالیت دارد كه علی رغم ظرفیت اسمی تولید 69 هزار تن گوشت مرغ، در سال گذشته عملاً بیش از 39 هزار تن تولید داشته‌اند.

وی افزود: این در حالیست كه مصرف گوشت مرغ در استان یزد سالیانه 23 هزار تن می‌باشد و علی رغم تولید مازاد سالانه سه هزار و 629 تن گوشت مرغ نیز از سایر استان‌ها وارد این استان می‌شود و این رقم جدای از دو هزار و 306 تن گوشت مرغ منجمد فروش رفته در استان می‌باشد.

حدادزاده در این رابطه خواستار تغییر فرهنگ مصرف و ذائقه‌ی مردم و پرورش‌دهندگان به سمت مرغ‌های با اندازه و سن كشتار استاندارد شد.

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به 32 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار از تولید سالیانه 14 میلیون و 15 هزار تن تخم‌مرغ در استان خبر داد و اعلام كرد: در سال گذشته 197 میلیون دوز واكسن برای مایه‌كوبی طیور وارد استان شده است.

وی در مورد بیماری آنفولانزای فوق حاد، بیان كرد: تاكنون هیچ موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

مدیر كل دامپزشكی استان یزد تاكید كرد: واكسیناسیون در كنار رعایت بهداشت می‌تواند موثر واقع شود و منجر به ارتقاء صنعت دام و طیور در استان شود.

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار