چرایی جبهه‌گیری در برابر یک اصلاح در نظام آموزشی از زبان وزیر آموزش‌ و پرورش

بطحایی: حذف آزمون‌‌های دوره ابتدایی دکان بسیاری را تخته می‌کند

زاهدان (پانا) - حسین الهامی نژاد: وزیر آموزش و پرورش پشت پرده جبهه‌گیری برخی در برابر حذف آزمون‌های دوره ابتدایی را به خطر افتادن منافع مادی کسانی دانست که پس از حذف این آزمون‌ها «دکانشان تخته می‌شود».

کد مطلب: ۷۱۰۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

حذف امتحانات زائد و آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ابتدایی و حذف کتاب‌های کمک آموزشی در این دوره، اقدامی بود که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌ و پرورش، نخست در حساب توئیتر خود، نوید آن را به دانش‌آموزان و معلمان داد و کمتر از چند روز پس از انتشار این خبر، این اقدام در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت و به صورت رسمی اعلام شد.

این تصمیم که مصوب شورای عالی آموزش‌ و پرورش است، همان‌طور که انتظار می‌رفت، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته و با با موجی از موافقت‌ها و نقدها رو‌به‌رو شده است، وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه سفر این هفته خود به استان سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با پانا هم درباره اهداف این تصمیم توضیحات بیشتری ارائه کرد و هم به برخی از انتقادهای مطرح‌شده پاسخ داد.

بطحایی در این باره گفت: آزمون‌های مکرر و طاقت‌فرسا در دوره ابتدایی، به اذعان صاحب‌نظران علوم تربیتی تاثیری مخرب بر فعالیت‌های تربیتی و کسب مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان در این دروه بر جا گذاشته است. دانش‌آموزان ابتدایی اکنون به جای آنکه مهارت‌هایی را که در زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز دارند،تمرین کنند، مجبورند برای اینکه در آزمو‌های پیش‌رو نمرات قابل قبولی را کسب کنند، بسیاری از عمرشان را صرف مهارت‌های تست‌زنی کنند. در کنار این مساله، مطالعه کتاب‌های کمک آموزشی و جزوات تکمیلی و تمرینی که در کنار تکالیف مدرسه از کودکان خواسته می شود، وضع بسیار دشواری را برای آنان رقم زده است.

وی درباره تاثیرات مخرب روحی و شخصیتی این آزمون‌ها بر روی دانش‌آموزان افزود: یکی از مهم ترین آثار این وضع سخت، افسردگی و اجتماعی نبودن بچه‌ها خواهد بود. به دلیل اینکه فرصت حضور در جمع‌ها از دانش‌آموزان گرفته می‌شود، آنان به تدریج دچار افسردگی و انزوا می‌شوند و حتی متاسفانه شاهد هستیم که ناکامی بچه‌ها در آزمون‌ها، گاهی منجر به اقدام خودکشی از سوی آن‌ها می شود زیرا موفقیت در این آزمون‌ها به نوعی ارزش در خانواده‌ها تبدیل شده است. در اینجا سوالی مطرح می شود که چرا ما باید این لطمه‌ها را که به فعالیت‌های تربیتی و اخلاقی بچه‌ها، متحمل شود؟ و چرا این ایراد در نظام آموزشی را نباید تصحیح کنیم؟

وزیر آموزش‌ و پرورش یادآور شد: در سند تحول بنیادین که نقشه راه ما در نظام آموزشی است، یکی از تاکیدات این است که بچه‌ها باید با آرامش و در یک محیط بانشاط به تحصیل بپردازند. در اینجا باید نتیجه‌گیری کنیم که این کژی و خطا که در نظام آموزشی و به ویژه در دوره ابتدایی، بسیاری از هدف‌های اصلی و تربیتی ما را مورد هجمه قرار داده و آن ها را ازبین برده است.

وی در پاسخ به منتقدانی که بر این باورند که اگرچه اصلاح نظام آموزشی دوره ابتدایی جزو اولویت‌ها به شمار می‌رود، اصلاح وضع اقتصادی وزارت آموزش‌وپرورش و بهبود منابع انسانی آن، از ارجحیت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: به عقیده من این دو مقوله به طور کامل از یکدیگر مجزا هستند و ما نمی توانیم هیچکدام را به بهانه دیگری کنار بگذاریم یا کارهایمان را یک به یک انجام دهیم. این درست است که باید در ساختار نظام اقتصادی و منابع انسانی و نظام پرداخت‌های نیروهای انسانی و نظام ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای اصلاحاتی صورت گیرد، کما اینکه هم اکنون این اصلاحات آغاز شده و در حال اجرا است، اما به عقیده من این دو مقوله با یکدیگر بی‌ارتباط هستند و هرکدام به زمینه مخصوص به خود مربوط می شود.

بطحایی در ادامه به افشای اهداف اصلی برخی انتقادها و سمت و سوی مغرضانه آنها پرداخت و تاکید کرد: به هرحال هرگاه هر تغییری در نظام آموزشی و برنامه‌ها انجام شود، انتقادهایی را به دنبال خواهد داشت و حتما گروهی هستند که منافع‌شان به خطر خواهد افتاد که بخش زیادی از این منافع اقتصادی و مالی است. به عنوان مثال گروهی از مدارس در این سال‌ها برای خود دکان و دستگاه‌هایی ترتیب دیده‌اند و تابلوهایی بر سردر مدارس‌شان نصب کرده اند که به عنوان یک مدرسه، آموزشگاه یا برگزارکننده کلاس تست موفق خود را می‌شناسانند که بر اثر این اقدام این تابلوها دیگر معنایی ندارد و در نتیجه منافع بسیاری از آنها از بین خواهد رفت و به اصطلاح دکانشان تخته می‌شود.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: همین افراد، از جمله کسانی هستند که تخریب این تصمیم را به انحای مختلف آغاز می‌کنند از جمله اینکه می‌گویند آموزش‌ و پرورش و دولت نتوانسته است ساختار اقتصادی و وضع معیشتی معلمان را بهبود ببخشد و به حرکاتی جایگزین نظیر این اقدام پرداخته است که منشأ کارشناسی و علمی ندارد. اینکه دولت وضعیت معیشتی معلمان را بهبود می‌بخشید، باز هم این اتفاق باید به وقوع می‌پیوست و این دو مقوله مجزا از یکدیگر است.

بطحایی در پایان صحبت‌های خود بر استمرار آزمون در دوره متوسطه تاکید کرد و گفت: مدارس استعداد درخشان و مدارس نمونه دولتی در دوره متوسطه دوم به هیچ عنوان شامل این مصوبه نخواهند شد و این آزمون‌ها کماکان در این دوره باقی خواهند ماند اما کیفیت آنها را افزایش خواهیم داد. این روزها، این نگرانی به وجود آمده که ممکن است این مصوبه شامل این مدارس هم شود که در اینجا لازم است تاکید کنم آزمون ورودی این مدارس در پایه دهم به قوت خود باقی خواهد ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار