سید حسن خمینی: حل مشکلات پیش روی جامعه انسانی جز با همدلی و همفکری میسر نیست

شهرری (پانا) - یادگار امام با بیان اینکه حل مشکلات بزرگ پیش روی جامعه انسانی جز با همدلی و همفکری میسر نیست، گفت: دورهم جمع شدن احزاب را مبارک بدانید از این باب که یک گام در جهت همدلی و هم افزایی توان‌ها است.

کد مطلب: ۷۰۹۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد

سید حسن خمینی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی احزاب آسیایی که توسط حزب موتلفه اسلامی برگزار شد، گفت: حزب گرچه لازمه مهم دنیای معاصر است اما کارکردهای آن در بخش های مختلفی از دیرباز در فرهنگ اسلامی ما وجود د ارد.

وی تصریح کرد: اگر مطابق اسلام عمل می شد، در طول تاریخ هم حاکمان با پذیرش عمومی بر مسند قدرت می نشستند و هم در طول تصدی حکومت هیچ گاه از نظارت عمومی بی نیاز نبودند و نظارت عمومی همواره باید توسط مردم اعمال می شد؛ چیزی که ما به عنوان امر به معروف و نهی از منکر از او یاد می کنیم.

وی اظهار داشت: البته بحث موقت بودن قدرت سیاسی از اموری است که شاید بعدها به فرهنگ سیاسی احزاب اضافه شده؛ اما اصل تأسیسی بودن رأی مردم در حاکمیت جامعه و همچنین اصل پذیرش مردم از اموری است که همواره مورد تأکید اسلام بوده و توسط حاکمان اسلامی مورد امر قرار گرفته است.

سید حسن خمینی با اشاره به لزوم تأسیس حزب در روزگار ما، گفت: شاید در گذشته فرد می توانست به تنهایی واقعیت جامعه را به اندازه فهم خود بفهمد و بتواند در راستای تغییر جامعه به سمت بهبود اثرگذاری داشته باشد. اما تردیدی نیست که امروزه در جامعه جهانی، با توجه به پیچیدگی های مهم جوامع مختلف، هم شناخت خوب از بد و هم معرفت راه صحیح و آشنایی با راه های نوین از عهده یک نفر خارج است.

وی با تأکید بر اینکه کار فردی همواره از کار جمعی ضعیف تر است، ادامه داد: در عالم ریاضی یک بعلاوه یک مساوی با دو است، اما در عالم انسانی، اگر به قوای انسانی تن دهیم، یک بعلاوه یک ممکن است نتایجی بسیار بیشتر از دو پدید آورد.

وی ادامه داد: ما در کنار هم می توانیم به مراتب قوی تر از تک تک افراد نتایجی را منتظر باشیم. به همین جهت امروزه دنیا هم برای کار جمعی که احزاب و افراد دور هم بنشینند و همگرایی داشته باشند.

وی افزود: افراد برای اینکه به وظیفه خود عمل کنند حتما محتاج این هستند که دور هم جمع شوند و افکار و اندیشه و توانایی های خودشان را با هم تجمیع کنند.

یادگار امام گفت: به این جهت است که قانون اساسی ما از آرمان های اسلام وام گرفته و اصل حزب را به عنوان یک واقعیت اسلامی و یک نیاز روزگار ما پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در کشور ما احزاب مختلف، با اندیشه های مختلف، از آغاز انقلاب شکل گرفتند که جای بسیار امید دارد و امید است تا احزاب بتوانند پرتوان تر آینده خودشان را پیش ببرند.

وی افزود: اگر از همین زاویه نگاه کنیم، در مقیاسی بزرگتر، در جامعه انسانی هم نیازمند این هستیم که با هم باشیم. حل مشکلات بزرگی که پیش روی جامعه امروز انسانی است جز با همدلی، همفکری و کنار هم نشستن احزاب مختلف، که در حقیقت نمایندگان مردمان مختلف هستند، میسر نیست.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امروز بشریت از آلام مختلفی رنج می برد، تصریح کرد: امروز ما دوری انسان ها از معنویت را در موارد مختلفی از جامعه جهانی شاهد هستیم. درد بزرگی از دردهای بشر تنهایی است. انسان ها با دور شدن از مدار معنویت به دردهای بی درمان دچار شده اند.

وی ادامه داد: امروز در اقصی نقاطی از جهان فقر را شاهد هستیم؛ فقری که برادران و خواهران ما را در کشورها و شهرهای مختلف آزار می دهد. این فقر به دور افتادن از تحصیل منجر می شود.

یادگار امام تأکید کرد: اگر بشریت یک همت را پیش روی خود قرار دهد، باید تلاش کند که فقر را در اقصی نقاط جهان ریشه کن کند. واقعیت این است که کشورهای دنیا این توان را دارند که بتوانند در مقابل این مشکل بایستند.

وی تصریح کرد: امروز انسانیت از جنگ رنج می برد. ما در کنار گوش خودمان در کشورهای مختلف رنج همنوعان خودمان از جنگ و آوارگی را دیدیم. مهاجرت چگونه جان های مردم را آزار داده و خانواده ها را از هم پاشیده است؟ جنگ هیچ رنگ مورد پسندی ندارد. چقدر کودکان در اثر آسیب های جنگ اذیت شدند؟ در کنار گوش خودمان فاجعه هایی که در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین واقع شد را دیدیم و در بقیه کشورها هم همین گونه است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امروز بشریت از مشکلات بسیاری رنج می برد، اظهار داشت: این رنج، رنج تک تک ما و هرکسی است که نام انسان بر خودش می گذارد.

وی ادامه داد: بالا بردن سطح معلومات چه مقدار می تواند با عالمیان کمک کند که روزهای بهتری را پیش روی داشته باشند؟ امروز فقر و فساد، جنگ و ستیزه، خرافه و تحجر نسل کشی می آورد.

وی تأکید کرد: دور هم جمع شدن احزاب را مبارک بدانید؛ از این باب که یک گام در جهت همدلی و هم افزایی توان ها است. دردهایمان را در حوزه های مختلف بشناسیم و دست به دست هم دهیم تا روزهای بزرگی را پیش روی بشریت داشته باشیم.

یادگار امام با اشاره به تأسیس کمیته دائمی احزاب آسیایی گفت: سخن گفتن، گفت و گو کردن و با هم نشست و برخاست کردن شرط اولیه است برای اینکه از رنج ها و آلام جامعه جهانی، به همت و تلاش هم، کم کنیم.

وی با اشاره به هدف این نشست برای تقویت راه ابریشم نیز اظهار داشت: راه ابریشم می تواند یکی از تلاش های مشترک همه ما برای کمرنگ کردن این آلام باشد.

وی گفت: کشورهای بسیار زیادی در مسیر این خط حضور دارند و می تواند باعث توسعه اقتصادی و ریشه کن کردن فقر و بیکاری شود و صلح را به عنوان لازمه تجارت بین الملل برای همه پدید آورد.
وی یادآور شد: از شرق آسیا تا غرب اروپا این امکان وجود دارد که راه ابریشم تنها راه داد و ستد اقتصادی نباشد و راه داد و ستد فرهنگ و پذیرش خوبی ها هم باشد.

/خبرنگار: محمد محسنی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار