وزیر آموزش و پرورش در برنامه زنده تلویزیونی مطرح کرد

حذف امتحانات ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی؛ اولین گام برای کاهش استرس دانش آموزان

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر حذف امتحانات ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به عنوان گام اول برای کاهش استرس دانش آموزان خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۹۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

سیدمحمد بطحایی در برنامه زنده تلویزیونی «پیش رو» شبکه چهار سیما درباره روند آموزشی در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی عنوان کرد: متاسفانه در مدارس مفاهیمی را آموزش می دهیم که خارج از مدرسه برای دانش آموزان مورد نیاز نیست. بخشی از این اوضاع به دلیل اصراری است که بر این مساله وجود دارد.

وی افزود: باید مبانی درسی در مدارس ما، نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان باشد. دانش آموزان باید با استفاده از این مفاهیم چگونه صحبت کردن، طرح ریزی کردن برنامه ها و شادی کردن را یاد بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بهترین اسناد بالادستی است که نقشه راه را برای حرکت ما تعیین کرد و به عنوان یکی از افتخارات آموزش و پرورش مطرح است.

وی افزود : شش سال از اجرای سند گذشته است اما باز هم با محدودیت منابع برای استقرار مواجه بوده ایم. سند باید متوازن اجرا می شد اما چنین شرایطی ایجاد نشده است.

بطحایی تصریح کرد: اجرای سند تحول تنها در اختیار آموزش و پرورش نیست و در مواردی اجرای آن فرادستگاهی است. در مواردی مانند مهارت آموزی ماموریت سایر دستگاه ها نیاز است در واقع نیاز به همگرایی سایر نهادها داریم. طی بررسی های صورت گرفته از سند تحول، یک سوم آن یعنی 30 درصد از آن اجرایی شده و دوسوم آن باقی مانده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای ۱۰۵هزار مدرسه و ۵۷۰کلاس درس، یک میلیون نیروی شاغل و ۷۰۰هزار نیروی بازنشسته، ۱۳۸میلیون کتاب درسی منتشر می شود.

بطحایی درباره ریشه حجم بالای کاری و مشکلات ناشی از آن اظهار کرد: بخشی از این موضوع به دلیل روش سنتی است که در آموزش و پرورش داریم. هیچ کشوری به اندازه ما نظام متمرکز آموزشی ندارد زیرا از نیروهای توانمند در لایه های پایین تر آموزش و پرورش کمتر استفاده می کنیم.

کارنامه چهاردهه ای آموزش و پرورش روبه جلو بوده است

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش و پرورش در چهار دهه بعد از انقلاب عنوان کرد: پیشرفت ما در آموزش و پرورش بعد از انقلاب به ویژه در جنبه های کمی قابل توجه بوده است و از هر ۱۰۰دانش آموز ابتدایی فقط 2 نفر بیرون کلاس درس است.

بطحایی ادامه داد: در آموزش و پرورش پیشرفت داشتیم اما سرعت تغییرات در جامعه بیش از سرعت حرکت ما بوده است.

تصمیم جدید برای کاهش استرس دانش آموزان ابتدایی

بطحایی بیان کرد: امروز تصمیم جدی در آموزش وپرورش گرفتیم که دانش آموزان ابتدایی بابد مهارت های زندگی تمرین کنند و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: تصمیمی بسیار تحولی گرفتیم تا دانش‌آموزان ابتدایی کتاب های تکمیلی و کلاس های مکمل و آزمون نداشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فعالیت های پرورشی اصل آموزش و پرورش در دوره ابتدایی است دانش آموز باید بسیاری از مهارت های جمعی را در مدرسه دنبال کند. کاری شروع کردیم که امیدواریم سال آینده دستاوردهایی را در این مورد اعلام کنم.

وی عنوان کرد: برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی و تجویز کتاب کمک آموزشی اکیدا ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و خاص آزمون در پایه هفتم برگزار نمی کنیم البته برای این مصوبه فشارهای زیادی پیش رو داریم.

بطحایی تصریح کرد: افرادی که منافعی در این برنامه ها دارند به سادگی با این موضوع کنار نمی آیند اما عدالت اجتماعی باید برقرار باشد.

رسیدگی به نابسامانی معیشت معلمان مشکلی دیرینه است

وزیر آموزش و پرورش درباره نابسامانی در معیشت معلمان عنوان کرد: نیروی انسانی در همه دستگاه ها به ویژه آموزش و پرورش رکن اصلی است و تا زمانی که معلم نخواهد تحولی ایجاد نمی شود. مشکل معیشت مشکل امروز و دیروز نیست و موضوعی قدیمی است که مسئولان سعی بر ارتقای آن داشتند اما به دو دلیل ین اتفاق نیفتاد که یکی از دلایل آن سیاسی است.

بطحایی ادامه داد: مجلس می گوید دولت اگر می‌خواهد، مصوبه به مجلس بیاورد از طرفی دولت می گوید درآمد خزانه مشخص است و برای حقوق و مزایا اعتبار در نظر گرفته شود در واقع توپ از زمین دولت به مجلس و برعکس حرکت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در پرداختی به معلمان کمترین مقدار را شاهد هستیم و الان در رتبه بندی حقوق کارکنان دولت متاسفانه معلمان پایین ترین دریافتی را دارند.

بطحایی افزود: معلم تازمانی که برای معیشت خود نیاز به شغل دوم داشته باشد نمی تواند سرکلاس با تمرکز کامل کار کند اما باید اعتراف کنم بهره وری ما در منابع آموزش و پرورش پایین است و باید بهره وری آموزشی را بالا ببریم.

هزینه آموزش و پرورش عمومی به عهده دولت هاست نه اجرای آن

وزیر آموزش و پرورش گفت: هزینه آموزش و پرورش عمومی به عهده دولت هاست اما در بسیاری از کشورهای اروپایی پول آموزش و پرورش عمومی را دولت می دهد اما اجرا به کمک دولت نیست.

وی درباره مقایسه کیفیت مدارس غیردولتی و دولتی افزود: مدارس دولتی از حیث کیفیت آموزشی پایین تر از غیردولتی نیست.

بطحایی ادامه داد: به استثنای مراکز استان ها و شهرهای بزرگ برای برخی مدارس غیردولتی با توجه به بازدیدی که از ۷۶۰منطقه آموزشی داشتم تفاوت چندانی در کیفیت آموزشی دیده نمی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۱درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیلی می کنند گفت: یک موضوع وجود مدارس غیردولتی و موضوع دیگری مدارس خرید خدمات آموزشی است در مناطقی که امکان برپایی مدرسه نبوده است این امکان فراهم می شود که تعداد این مدارس بسیار کم و حدود ۲۰۰هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد و در ۱۱درصد مذکور این تعداد لحاظ شده است.

بطحایی بیان کرد: ۱۶۰ هرار دانش آموز که در مناطق محروم تحصیل نمی کردند، از طریق طرح خرید خدمات آموزشی به کلاس های درس آورده شدند.

سیاسی کاری برای آموزش و پرورش سم است

وزیر آموزش و پرورش درباره مطرح شدن شائبه هایی مبنی بر سیاسی کاری در آموزش و پرورش گفت: همانطور که بزرگان کشور و در راس آن مقام معظم رهبری بارها فرموده اند آموزش و پرورش جایی است که سیاسی کاری برای آن سم است.

وی ادامه داد: این سیاسی کاری باعث می شود تا تربیت دانش آموزان تحت تاثیر قرار گیرد و با توجه به این موضوع به هیچ عنوان مدیری حتی همفکر با خودم با رویکرد سیاسی را انتخاب نمی کنم حتی اگر به ضرر من این کار تمام شود.

فرهنگیان نگران سرمایه های خود در صندوق ذخیره نباشند

بطحایی درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: قوه قضاییه و سایر نهادهای نظارتی با قاطعیت کامل درصدد بازگشت سرمایه‌هایی هستند که از صندوق ذخیره رفته است.

وی گفت: اختلاس هایی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته و وام هایی با بهره کم از بانک سرمایه اخذ شده است اما از طرفی طرح تحقیق و تفحص به خوبی جلو می رود همکاران فرهنگی ما نگران از بین رفتن سرمایه خود نباشند.

بطحایی با اشاره به اینکه ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان را اصلاح می کنیم گفت: دو نماینده و یک بازرس در هیات امنا صندوق به طور مستقیم از طرف معلمان انتخاب خواهند شد که اکنون در روزهای انتخابات این کار هستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل پرداخت حقوق ارزی معلمان خارج از کشور بیان کرد: دیوان محاسبات و بانک مرکزی درباره مسائل ارزی اختلاف نظر دارند که اگر برطرف شود مشکلی برای پرداخت وجود نخواهد داشت.

جامعه ذینفعان آموزش و پرورش گسترده است

بطحایی درباره مطرح شدن بحث استیضاح، با تاکید بر اینکه نگاه به استیضاح برای کمک به آموزش و پرورش است و تاکنون نمایندگان دوشادوش آموزش و پرورش بودند، گفت: به طور متوسط 25میلیون نفر غیرمستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و هر تصمیمی بگیریم باید مورد توجه این افراد و آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصویر آینده هر جامعه ای از تصویر مدارس آن پیداست، تصریح کرد: به جهت گسترده بودن جامعه ذینفعان، ذره بین دائما روی آموزش و پرورش است.

بطحایی با بیان اینکه در تعامل کامل با نمایندگان محترم مجلس هستیم، تاکید کرد: اجرای استیضاح هنوز جدی نیست و اگر روزی استیضاح مطرح شود، نباید سطحی باشد بلکه باید برای مسائل عمیق تر این حوزه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار