تصمیم به فروش نقدی بنزین به زودی در تمامی جایگاه‌های بنزین اجرایی می‌شود

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران: مذاکرات با بانک مرکزی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بی‌نتیجه ماند

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین می‌گوید پمپ‌ بنزین‌ها با سیستم بانکی قهر کرده‌اند و در آینده نزدیک فروش بنزین در یک حرکت جمعی نه با کارت‌های بانکی که به صورت نقدی خواهد بود زیرا مذاکرات با بانک مرکزی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تحقق مطالبات جایگاه‌داران بدون نتیجه مانده است.

کد مطلب: ۷۰۹۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

بیژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در تشریح دلایل قهر جایگاه‌داران با سیستم بانکی و تصمیم به دریافت نقدی برای ارایه بنزین در پمپ بنزین‌ها گفت: در ابتدای توافق با بانک‌ها مقرر شد در هرساعتی از روز که تراکنش در جایگاه صورت گرفت در ساعت 12 شب همان روز وجه قابل برداشت باشد و وجوه به حساب صاحبان جایگاه واریز شود اما این توافق به صورت کامل اجرایی نشده است و گاهی حتی 20 روز از زمان تراکنش می‌گذرد تا این کار انجام شود و این درحالی است که مالکان جایگاه وجه بنزین دریافتی را باید به حساب شرکت پالایش و پخش 24 ساعت بعد به صورت نقدی پرداخت کنند.

طرح فروش نقدی دشواری چندانی برای مردم ندارد

وی ادامه داد: اگر جایگاه‌های عرضه بنزین تنها 24 ساعت پس از دریافت بنزین وجه نقدی خود را به حساب شرکت پالایش و پخش واریز نکنند بنزین مجددی به جایگاه عرضه نمی‌شود و این به معنای تعطیلی آن جایگاه است. بانک‌ها نیز باید حساسیت واریز وجه برای جایگاه‌ها را به خوبی درک کنند اما این درک متقابل وجود ندارد به همین دلیل جایگاه‌داران تصمیم گرفته‌اند از وجه نقد برای فروش بنزین به مردم استفاده کنند.

حاج محمدرضا درباره دشواری‌هایی که این تصمیم برای مردم به وجود می‌آورد، گفت: جایگاه‌ها دارای تنخواه قدرتمندی نیستند که بتوانند روزها منتظر دریافت وجه فروش بنزین باقی بمانند و به نظر نمی‌رسد فروش نقدی بنزین دشواری چندانی برای مردم داشته باشد.

خلف وعده بانک‌ها در پرداخت 2 تومان به ازای فروش هر لیتر بنزین در جایگاه‌ها

وی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر بود بانک ها بابت فروش هر لیتر بنزین 2 تومان به جایگاه‌ها پرداخت کنند اما این تصمیم نیز عملی نشده است و از زمان این توافق در سال 86 تنها به مدت 6 ماه اجرایی شده است و جایگاه‌ها 18 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها طلبکارند.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین خاطرنشان کرد:‌ جایگاه‌ها با همه بانک های عضو شبکه شتاب قرارداد دارند اما بانک‌ها به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و تاخیر بازپرداخت از یک تا بیست روز به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به مکاتباتی که به منظور حل این مشکل با بانک مرکزی و شرکت نفت صورت گرفته است، اظهار کرد:‌ تنها راهی که برای جایگاهها باقی مانده است ارایه بنزین تنها با وجه نقد است.

حاج محمدرضا در پاسخ به این پرسش که دریافت نقدی به طور قطع جایگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، اظهار کرد:‌ چاره‌ای برای جایگاه‌ها باقی نمانده است و متاسفانه نمی‌توان به قیمت رفاه مردم حیات اقتصادی جایگاه‌ها را به خطر انداخت و جایگاه‌هایی که حدود 30 پرسنل دارند، قادر به پرداخت هزینه‌های سربار و وجه بنزین دریافتی به دلیل خلف وعده بانک‌ها نیستند.

فروش نقدی در جایگاه‌هایی که تنخواه ندارند، آغاز شده است

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین خاطرنشان کرد:‌ اکنون تا حدی تصمیم به نفروختن کارتی بنزین در برخی از جایگاه‌ها اجرایی شده است و جایگاه‌هایی که تنخواه نداشتند و قادر به تامین وجه فروش بنزین در درازمدت نیستند تنها به صورت نقدی بنزین را عرضه می‌کنند.

جایگاه‌های دولتی به فروش رفت

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین درباره خصوصی سازی پمپ بنزین‌های دولتی، خاطرنشان کرد:‌ تمامی جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی خصوصی شده و هیچ جایگاه دولتی باقی نمانده است. علاقه‌مندان با شرایطی که شامل اقساط چندین ماهه است این جایگاهها را دریافت کردند.

وی درباره طرح برندسازی در جایگاه‌های عرضه بنزین نیز گفت:‌ طرح برندسازی جایگاه‌ها طرحی غیرکارشناسی و بدون هماهنگی با جایگاه‌داران است و طرحی با این شیوه در هیچ کجای دنیا اجرایی نشده است‌.

حاج محمدرضا اظهار کرد:‌ در کشوری مانند کانادا با رعایت تمامی شاخص‌ها و استانداردها تنها 8 برند در جایگاه‌ها وجود دارد اما در ایران تاکنون حدود 80 شرکت تحت عنوان برند به ثبت رسیده‌اند و مشخص نیست که استانداردهای مورد نظر را تا چه میزان رعایت خواهند کرد وبه نظر می‌رسد طرحی نمایشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار