وزير آموزش‌وپرورش: تصور اشتباه از مدارس غيردولتي، موجب مقاومت‌هايي در برابر توسعه اين مدارس شده است

تهران (پانا) - وزير آموزش‌وپرورش در جمع مؤسسان مدارس و مراكز غيردولتي توسعه مدارس و مراكز غيردولتي را ضروري دانست.

کد مطلب: ۷۰۸۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش، صبح امروز سيدمحمد بطحايي در نشست فصلي رؤساي شوراي هماهنگي موسسان مدارس و مراكز غيردولتي در ساختمان علاقمندان وزارت آموزش‌و‌پرورش، با تبريك ايام مبارك دهه فجر اظهار كرد: وقتي از مدارس و مراكز غيردولتي سخن مي‌گوييم، اين تصور در ذهن‌ها ايجاد مي‌شود كه منظور مشاركت مالي (مردم در امر آموزش‌و‌پرورش) است در حالي كه اين تصور صحيحي نيست.
وي ادامه داد: زماني كه تعليم و تربيت در اختيار مردم بود بسيار كارآمد بود، اما از حدود 90 سال قبل كه آموزش‌وپرورش دولتي شد، مشكلات تعليم‌وتربيت نيز آغاز شد و همواره براين مشكلات افزوده شده است، البته بيشتر مشكلات در آموزش‌وپرورش كمّي نيست، بلكه به كيفيت باز مي گردد.
وزير آموزش‌وپرورش گفت: منظور از مشاركت مردم در امر تعليم‌وتربيت مشاركت مالي نيست بلكه اداره كردن مدارس توسط مردم است و مسئله اصلي كيفيت آموزشي وپرورشي است؛ بنابراين حتي اگر روزي وضعيت مالي آموزش‌وپرورش در سطحي باشد كه هيچ نيازي به كمك‌هاي مالي غيردولتي نداشته باشد باز هم نيازمند مشاركت مردم در امر تعليم‌وتربيت هستيم و دولت بايد نقش حاكميتي داشته باشد.
وي ادامه داد: سرعت انطباق آموزش‌ها در فرآيند تعليم‌وتربيت با نيازهاي جامعه بسيار كند است و معمولاً شناسايي نيازها و ارائه آموزش‌هاي متناسب با آن در مدارس نيازمند يك بازه زماني 4 ساله است در صورتي كه اگر مردم در فرآيند تعليم و تربيت مشاركت داشته باشند، آموزش هاي ارائه شده به سرعت با نيازهاي جامعه منطبق مي‌شود.
بطحايي تصريح كرد: اين موضوع صحيحي نيست كه بگوئيم چون دولت‌ها توانايي مالي لازم را ندارند بايد سراغ بخش غيردولتي برود، زيرا تا زماني كه دولت‌ها بخواهند به صورت متمركز مدارس را اداره كنند، اهداف تعليم وتربيت محقق نمي‌شود.
وي ادامه داد: نگرش عمومي بخشي از جامعه نسبت به بخش غيردولتي نگرش صحيحي نيست و اين موضوع در آموزش‌وپرورش بيشتر مشهود است، زيرا به محض اينكه سخن از بخش غيردولتي به ميان مي آيد عده اي تصور مي‌كنند قرار است پول‌دارهاي جامعه فرزندانشان را در اين مراكز ثبت‌نام كنند و آينده شغلي آنها نيز تضمين شده است در صورتي كه چنين تصوري اشتباه است.
عضو كابينه تدبير و اميد خاطرنشان كرد: تصور اشتباه از مدارس و مراكز غيردولتي موجب مقاومت‌هايي در برابر توسعه اين مراكز شده است؛ بنابراين اگر بخواهيم اين بخش جايگاه اصلي خود را در جامعه به دست آورد، بايد تلاش كنيم نگرش‌ها نسبت به بخش غيردولتي تغيير كند.
وي افزود: هر اقدامي كه از سوي مؤسسين مدارس و مراكز دولتي اين نگرش اشتباه را تقويت مي‌كند بايد از آن جلوگيري شود، زيرا رهايي از مشكلات كنوني آموزش‌وپرورش منوط به مشاركت‌هاي بخش غيردولتي در نظام تعليم و تربيت است.
وزير آموزش‌‌وپرورش اظهار كرد: خيلي از خدماتي كه در آموزش‌وپرورش صورت مي‌گيرد، مي‌تواند در مراكز غيردولتي و سازمان دهي شود و از ظرفيت هاي موجود اين بخش بيش از پيش استفاده كنيم.
وي نگرش فعلي جامعه از بخش غيردولتي را يكي ازتوسعه طرح خريد خدمات آموزشي برشمرد و ادامه داد: مدارس و مراكز غيردولتي در مناطق دورافتاده و محروم مؤثرتر بوده است؛ بنابراين بايد مسيرهاي جديدي را براي توسعه مدارس غيردولتي ترسيم شود.
بطحايي تنوع مدارس را يكي از مشكلات آموزش‌وپرورش دانست و عنوان كرد: هم‌گرايي و هم سويي مديران مي تواند سهم بخش غيردولتي را افزايش دهد و شرايط بهره‌وري بيشتر از پتانسيل هاي موجود اين بخش در سراسر كشور را فراهم كند، بنابراين بايد تلاش كنيم سهم يك درصدي مراكز و مدارس غيردولتي را در تعليم و تربيت افزايش دهيم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار