کارگاه آموزشی در شبکه لرزه نگاری قوچان

مدیر دبیرستان شاهد عرفان قوچان عنوان کرد: قرار گرفتن ایران در یکی از مناطق لرزه‌ خیز جهان و احتمال وقوع زلزله‌ های مخرب در همه نقاط کشور، شناخت سرشت لرزه‌ای ایران را از دیدگاه لرزه‌ زمین‌ ساختی و لرزه‌ خیزی با اهمیت ساخته است.

کد مطلب: ۷۰۸۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، رجبعلی جنگی مدیر دبیرستان شاهد پسرانه عرفان قوچان اظهار داشت: پهنه ايران زمين در بخش ميانى کمربند کوهزايى آلپ - هيمالايا ، يکى از لرزه خيزترين مناطق جهان به شمار مى رود. ويژگيهاى زمينساختى اين پهنه ساختارى سبب تجمع تنش در بخشهايى از فلات ايران زمين مى گردد. هر ساله تعداد زيادى زمين لرزه در ايران رخ مى دهد و هر از چند گاهى جان هزاران تن از هموطنان را مى ستاند. اينگونه خسارات بر نيروى پر ارزش انسانى اگر چه بخشى از آن ناشى از فراوانى زمين لرزه ها در اين فلات کهن است اما بيش از آن ناشى از کيفيت بسيار پايين ساخت و ساز حاصل از تخلفات آگاهانه و يا ناآگاهانه از قوانين ساختمان سازى است.

وی ضمن اشاره به اینکه یکى از اهداف اساسى کارگاه آموزشی دبیران جغرافیا و زمین شناسی، شناسايى گسله ى مسبب زمين لرزه و برداشت دقيق سازوکار و درازاى گسيختگى جهت تلفيق با داده هاى لرزه شناختى است ، افزود: اين روش يکى از مناسب ترين شيوه هاى مطالعه گسل است. امروزه علم زمين شناسى قادر به شناسايى پهنه هاى پر خطر و مکانهاى نامناسب براى ساخت و ساز است.اين گسله جابجايى چندانى را در سطح زمين نشان نميدهد اما با توجه به الگوى گسيختگى سطحى حرکت راستالغز راستگرد را مى توان برايِ آن در نظر گرفت.

جنگی گفت: کارگاه تخصصی دبیران محترم رشته جغرافیا و زمین شناسی باموضوع " آشنایی با فرایند و عوامل ایجاد زمین لرزه و مراحل تعیین مکان آن " درشبکه لرزه نگاری قوچان( جنب دانشگاه پیام نور ) دوشنبه شانزدهم بهمن ماه برگزار می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار