هشدار فائو درباره تداوم بحران گرسنگی حاد در یمن و کشورهای جنگ‌زده

تهران (پانا) - سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا در گزارشی مشترک به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند که ناامنی غذایی در مناطق بحران‌زده، ادامه کمک‌های بشرئوستانه به این مناطق را ضروری کرده است.

کد مطلب: ۷۰۷۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در ایران، این دو سازمان در گزارش مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند که ناامنی غذایی در کشورهای جنگ‌زده به عنوان پدیده‌ای که حاکی از اهمیت حیاتی تداوم تلاش‌ها برای غذارسانی و حمایت از معیشت در این مناطق است، روز به روز وخیم تر می شود.
فائو و برنامه جهانی غذا در این گزارش به بررسی وضعیت 16 کشور از جمله افغانستان، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه‌بیسائو، عراق، لبنان (آوارگان سوری)، مالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، اوکراین، یمن و همچنین منطقه فرامرزی حوضه آبریز دریاچه چاد پرداخته‌اند.
ارزیابی‌های این دو سازمان نشان می‌دهند که بر اساس معیار «طبقه‌بندی یکپارچه سطح امنیت غذایی»(IPC) در نیمی از این مناطق یک‌چهارم یا تعداد بیشتری از جمعیت با سطح بحرانی یا اضطراری گرسنگی مواجه هستند.
هم‌اکنون 17 میلیون نفر در یمن، 4.8 میلیون نفر در سودان جنوبی، 6.5 میلیون نفر در سوریه، 1.9 میلیون آواره سوری در لبنان، 1.1 میلیون نفر در جمهوری آفریقای مرکزی، 1.2 میلیون نفر در اوکراین، 7.6 میلیون نفر در افغانستان و 3.1 میلیون نفر در سومالی دچار گرسنگی حاد هستند.
شایان ذکر است که وضعیت گرسنگی در دیگر کشورها نیز رو به وخامت گذاشته است. در جمهوری دموکراتیک گنگو - کشوری که نگرانی‌های امنیت غذایی تحت الشعاع سایر مناطق آفریقا قرار دارد - وضعیت گرسنگی به سرعت بدتر می‌شود. 11 درصد از جمعیت این کشور دچارناامنی غذایی بوده و همین امر عامل افزایش تعداد 7.7 میلیون نفری شده که در این کشور با گرسنگی حاد مواجه هستند.
در سودان 3.8 میلیون نفر در مرحله بحران غذایی و معیشتی حاد قرار دارند. در عراق، این رقم به 3.2 میلیون نفر رسید است در حالیکه در حوضه آبریز دریاچه چاد 2.9 میلیون نفر در این وضعیت به سر می‌برند. در بروندی و هائیتی به ترتیب 1.8 میلیون نفر و 1.3 میلیون نفر دچار بحران غذایی و معیشتی حاد هستند.
گزارش‌ اخیر فائو در حوزه امنیت جهانی غذا نشان می‌دهند که تشدید بحران‌ها دلیل اصلی افزایش سطح جهانی گرسنگی پس از چندین دهه کاهش مداوم بوده است. تعداد گرسنگان جهان از 777 میلیون نفر در سال 2015 به 815 میلیون نفر در سال 2016 افزایش یافته است. بخش اعظمی از این افراد (489 میلیون نفر) در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار