شورای شهر ساری بررسی لايحه بودجه 97 شهرداری را آغاز کرد
شورای اسلامی شهر ساری با محوريت كميسيون بودجه و حقوقی، بررسی لايحه بودجه سال 97 شهرداری و سازمانهای تابعه را آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، نخستين جلسه بررسی لايحه بودجه ۹۷ شهرداری و سازمانهای تابعه كه به بررسی لايحه بودجه سال آتی سازمانهای اتوبوسرانی و تاكسيرانی اختصاص داشت، با حضور رئيس كميسيون بودجه شورا و مديران عامل سازمانهای اتوبوسرانی و تاكسيرانی برگزار شد.
توسعه حمل و نقل عمومی در ساری
سعید نجاریان بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومي در مركز استان تاكيد كرد و گفت: «در اين راستا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومي بايد جزو اولويتها باشد زيرا تا چند سال آينده ناوگان موجود فرسوده خواهد شد.»
رئيس كميسيون بودجه شورا لزوم فرهنگ سازی برای استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومي را يادآور شد و گفت: «اين امر بايد از مهدهای كودک و مدارس شروع شود.»
او خاطرنشان کرد: «رشد بسيار سريع شهرنشينی و افزايش جمعيت كه ازدياد چشمگير خودروهای شخصي را به دنبال داشته، از جدیترين چالشهای مديريت شهری در دهه اخير بوده و ادامه اين روند تا سالهای آتی، ساری را در رديف شهرهای با آلايندگی بالا قرار خواهد داد و بايد از هم اكنون چارهانديشی كرد.»
رئيس كميسيون بودجه و حقوقی شورای شهر ساری تاكيد كرد: «دستيابی به الگوی حمل و نقل پايدار برای ترسيم چشمانداز يک شهر سالم و ايمن و آرام و پاک ضروری و فرهنگسازی در اين زمينه لازم است.»
نجاریان افزود: «برای ساماندهی محل استقرار اتوبوسهای درون شهری خصوصا در ۴ خيابان اصلی منشعب از ميدان ساعت، ايجاد پارکسوار از ضروريات است و البته بايد با اعمال سياستهای تشويقی مردم را به استفاده از اين ناوگان از طريق پارکسوار ترغیب کرد.»
نجاريان اظهار داشت: «اولويت برخورداری از امنيت و آرامش و رفاه در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای مردم بيشتر از يک پارک است و آنان از ما انتظار دارند رفاه حداقلی را برايشان فراهم كنيم.»
ناوگان حمل و نقل عمومی بايد در دسترس شهروندان باشد
علیاكبر زليكانی نائب رئيس شورای شهر ساری نيز در اين جلسه گفت: «از حمل و نقل عمومي در سالهای اوليه نمیتوان انتظار درآمدزايی داشت بلكه بايد كمک كنيم و سوبسيد بدهيم تا در مسير توسعه قرار گيرد چون اگر اين كار را نكنيم بايد چندين برابر آن هزينه كارهاي عمرانی كنيم .»
او بر داشتن سيستم حمل و نقل تاكيد كرد و گفت: «در صورت فقدان اين سيستم نمی۲توان مشكل ترافيک را حل كرد.»
زليكانی با تاكيد بر اينكه حمل و نقل عمومی بايد در دسترس شهروندان باشد، يادآور شد: «طرح مسيرهای ويژه و عمق دادن به مسيرهای تعيين شده توسط مشاور تهيه و تصويب شد اما اجرا نمیشود در صورتیكه اجرای آن براي بهبود حمل و نقل عمومی لازم است.»
او تصريح كرد: «ما در فرهنگ سازی ضعيف هستيم حال آنكه توسعه حمل و نقل عمومی مستلزم فرهنگ سازی است.»
نائب رئيس شورای شهر ساري گفت: «برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي خصوصا اتوبوسها بايد جذابيت ايجاد شود.»
زليكانی پيشنهاد كرد برای تقويت درآمدی سازمان اتوبوسرانی، مركز معاينه فني خودرو به اين سازمان واگذار شود.
سازمانهای شهرداری بايد استراتژی داشته باشند
قاسم قاسمي رئيس كميسيون طرح و برنامه شوراي شهر ساري با تاكيد بر اينكه سازمانهاي شهرداري از جمله اتوبوسراني و تاكسيراني براي پيشرفت بايد استراتژي داشته باشند ، سه مورد ؛ ۱- تامين اعتبار براي ايجاد پارك سوار ۲- ايجاد درآمد پايدار براي سازمانها و ۳- پيش بيني جايگزين براي دوران فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي را از شهرداري خواستار شد .
گفتني است پيشنهاد واگذاري مركز معاينه فني خودرو به سازمان اتوبوسراني مورد موافقت اعضاي حاضر قرار گرفت .
شايان ذكر است بودجه سال ۹۷ سازمان های اتوبوسراني و تاکسیرانی با بيش از ۱۱ درصد افزايش نسبت به سالجاري به شورا پيشنهاد شده است. ضمنا روند بررسي لايحه بودجه سال ۹۷ شهرداري ساري توسط شوراي شهر تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
ارسال دیدگاه