نظام ارجاع و پزشک خانواده تنها راه جلوگیری از اتلاف هزینه ها در تامین سلامت

شیراز (پانا) - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای طرح نظا ارجاع و پزشک خانواده در سراسر کشور خبر داد و افزود: نظام ارجاع موثرترین راه برای جلویری از اتلاف هزینه ها در نظام سلامت و شناسایی دقیق جامعه آماری بیماری های مختلف در کشور است.

کد مطلب: ۷۰۷۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد

دکتر علی بهادر بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اجرای این طرح در استان توانسته ایم، ۶۵ درصد دیابتی های استان را شناسایی کنیم و مدلی که در فارس اجرا شده است به عنوان الگو در اجرای سراسری این طرح در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ابراز داشت: شاید در ابتدا و در سالهای اولیه این طرح منتقدینی داشته باشد و ضعف هایی نیز داشته باشد اما مهم هدف از اجرای این طرح است که با مرور زمان و در سالهای بعد اثر خود را بیشتر نشان خواهد داد.

بهادر ادامه داد: نارضایتی ها از پزشک خانواده به دلیل عدم برخورداری افراد از اطلاعات کافی در این خصوص است.

وی تصریح کرد: بزرگترین هزینه ای که بر دوش دولتها در هر کشوری است ، هزینه های تامین سلامت افراد جامعه است که کشورهای پیشرفته برای کنترل این هزینه ها شیوه های مختلفی را برگزیده اند و نظام ارجاع یکی از همین روشهای کنترل هزینه تامین سلامت است.

وی در ادامه از اهمیت دانشگاه در زمینه تولید و تربیت نیروی انسانی در کشورها سخن گفت و افزود: مهمترین بخش هر کشور دانشگاه است و دانشگاهها به واسطه ی نقش موثری که در تربیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه های ملی دارند همواره سبب پیشرفت کشور می شوند.

وی از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک دانشگاه مادر در کشور یاد کرد و اظهار داشت: این دانشگاه منشاء بسیاری از اتفاقات نخستین در کشور بوده و در واقع یکی از قطب های تامین سلامت در کشور محسوب می شود.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا در خصوص وضعیت نامطلوب پذیرش بیمار و سیستم نوبت دهی در درمانگاههای دولتی در استان اظهار داشت: متاسفانه همه اینها علاوه بر مشکلات زیرساختی که در این درمانگاهها وجود دارد به ضعف فرهنگی ما در کشور برمی گردد.

وی تاکید کرد: بسیاری از مراجعین این درمانگاههای تخصصی بیماری های ساده ای دارند که اگر به پزشک خانواده مراجعه کنند ویا پزشکان عمومی به راحتی قابل درمان هستند اما بدلیل عفهای فرهنگی اکثر مردم در مواجهه با بیماری به درمانگاههای تخصصی مراجعه می کنند.

وی در بخشی دیگر از این پاسخ جامعه پزشکان را مخاطب قرار داد و افزود: حتی این ضعف فرهنگی پزشکان ما را نیز در برمی گیرد و آنها که خود من نیز بخشی از این جامعه هستم را هم شامل می شود.

وی از رسانه ها و احاب رسانه خواست تا با فرهنگسازی در راستای اجرای طرح نظام سلامت و پزشک خانواده گام بردارند تا افراد نسبت به حقوق خود در نظام ارجاع و مطالباتشان از پزشک خانواده آگاهی کامل پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار