در اعتراض به تصویب طرح جدید ترافیک فخاری جلسه شورای شهر تهران را ترک کرد

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران در اعتراض به قیمت طرح ترافیکی جدید جلسه علنی شورای شهر را ترک کرد.

کد مطلب: ۷۰۶۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

الهام فخاری در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران به بررسی و تصویب طرح جدید ترافیکی شهر تهران اختصاص داشت، در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: «با توجه به مصوبه سی و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) مورخ سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۶ مبنی بر «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی و مهندسی ارزش و برآوردهای مالی و ارائه برنامه زمان‌بندی کلیه طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی، توسعه و عمرانی اعم از آن که از منابع مالی شهرداری، دولتی و یا مشارکتی استفاده می‌نمایند قبل از اجرا و پس از اتمام و بهره‌برداری و نگهداری پروژه‌ها« و تصریح تبصره ۱ همین مصوبه مبنی بر الزام ایجاد کمیسیون مرکب از نمایندگان معرفی شده از سوی کمیسیون‌های اصلی شورای اسلامی شهر تهران جهت بررسی و تایید مطالعات و بررسی‌ها (موضوع ماده واحده این مصوبه) باید گفت متاسفانه کمیسیون مشخص شده در این مصوبه تشکیل نشده و با توجه به عدم بررسی و تصویب طرح و پیوست‌ها در کمیسیون مذکور و همچنین در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، در دستور کار قرار گرفتن طرح ترافیک در صحن علنی شورا فاقد وجاهت قانونی است. به همین دلیل خواهشمندم ضمن خروج این طرح از دستور جلسه علنی شورای شهر تهران، به کمیسیون ارجاع شود.»

وی افزود: «به دلیل آنکه این طرح مربوط به منابع مالی شهرداری و یک طرح زیربنایی است باید از دستور جلسه خارج شود. از نظر شکلی باید کمیسیون این طرح را بررسی کند و تا وقتی بررسی نشده است باید از دستور جلسه خارج شود. این یک تذکر است نه پیشنهاد.»

فخاری با اشاره به این که چنین تغییراتی در مورد فرآینده‌های اساسی شهر بدون فراخوان از متخصصان به وضوح مصداق تبعیض است، گفت: «فراخوانی در مورد طرح نداده‌اید و این گونه مطرح شدن طرح برپایه تبعیض است.»

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بیان این که شتابزدگی در طرح‌ را دارای پیامدهای سنگین برای مردم می‌داند، تاکید کرد: «دلیلی ندارد که مردم هزینه آزمون و خطاهای مدیران را بدهند و باید در مورد گذاشتن سنگ‌بناهای شتابزدگی در مورد مسائل پایتخت و ملی به خودمان هشدار بدهیم. در مورد اوراق مشارکت مترو هم این اتفاق افتاد و اشاره شد که بعد از تصویب اصلاح خواهد شد. درست است که طرح ترافیک قبلی پیامدهایی برای مردم داشته است اما این دلیل کافی برای مطرح کردن طرح بدون تشکیل کمیسیون ترکیبی در شورای شهر نیست. این طرح پیامدهایی فراتر از طرح ترافیکی دارد و می‌خواهم این سوال را مطرح کنم که برای چه اطلاع و اصلاح‌ بیشتر را به ماه‌های آینده موکول شود و شتاب برای مصوبه داریم. عادلانه‌تر بودن طرح جدید روشن نیست و به نکات اجتماعی به درستی پرداخته نشده است.»

وی به کلمه «وفاق» که از سوی محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر سر طرح ترافیکی جدید شهرداری استفاده شده بود، اشاره کرده و گفت: «نهادهای مدنی و دانشگاهی که کم‌اعتبار نیستند، منتقد این وضعیت هستند. تاکید می‌کنم که این طرح پیامدهای سیاسی - اجتماعی دارد و فکر می‌کنم یک مقدار در مورد وفاق ایجاد شده تامل بفرمایید که کجا و کی این وفاق ایجاد شده است. وقتی ما به عنوان اعضای شورای شهر این طرح را به درستی کارشناسی نکردیم، تخفیف دادن جایگاه شورای شهر است که یک نرخ تعیین شود و دوستان بقیه کارهایش را انجام داده‌ایم. وقتی سهمیه رایگان برای نهادهای حاکمیتی و... دوباره تعریف شده است، در مورد چه کسی رفتار عادلانه بوده است؟»

پس از تذکر کتبی فخاری کلیات طرح ترافیکی جدید با 14 رای تصویب شد که پس از آن الهام فخاری در اعتراض به این مصوبه جلسه شورای شهر را ترک کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار