وزير آموزش‌وپرورش: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند تغییر رویکرد و همکاری سایر دستگاه‌هاست

تهران (پانا) - وزير آموزش و پرورش در نشست مشترك با ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حساسیت والدین نسبت به آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با این آسیب‌ها را نیازمند تغییر رویکرد و همکاری سایر دستگاه‌‌ها دانست.

کد مطلب: ۷۰۶۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز سيدمحمد بطحايي در نشست مشترك وزارت آموزش وپرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ساختمان شهيد رجايي، ضمن تقدیراز ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص همكاري با آموزش وپرورش اظهار كرد: تجارب نشان مي دهد اگر بخواهيم با آسيب هاي اجتماعي به صورت ريشه اي برخورد كنيم و به طور اساسي پيش گيري كنيم بايد آموزش هاي خود را از دوران كودكي و نوجواني دانش آموزان آغاز كنيم.
وي افزود: امروزه در حوزه اجتماعي با يك انفجار اطلاعاتي در فضاي مجازي مواجه هستيم و رسانه هايي كه در اين فضا فعاليت دارند بسيار موردتوجه هستند، و علي رغم مزايايي كه در فضاي مجازي وجود دارد همراه باآسيب هايی نيز هست.
بطحايي كودكان و نوجوانان را همواره درمعرض آسيب هاي اجتماعي دانست و تصريح كرد: براي مبارزه با اين خطرات، تغيير رويكردهاي موجود آموزش وپرورش درخصوص آسيب هاي اجتماعي بسيار ضروري است ، هرچند اين تغييرات همراه با مقاومت ها، مشكلات و انرژي بر است، اما در آموزش وپرورش ما با جديت اين تغيير رويكرد را پي گيري مي كنيم.
وي ادامه داد: نمي توان در داخل مدرسه آموزش هاي لازمه را به دانش آموزان ارائه داد، اما بگوئيم خارج از مدرسه اعم از كوچه و خيابان و محل ارتباطي با ما ندارد، بلكه بايد ساير دستگاه ها و نهادها به كمك آموزشي و پرورشي بيايند و دانش آموزان رادر محيط بيرون مدرسه از در برابر خطرات مصون كنند.
وزير آموزش وپرورش همکاري قوه قضائيه و برخي وزارتخانه ها وسازمان ها در مبارزه با مواد مخدر را ضروري برشمرد و اذعان كرد: مصرف مواد مخدر حتي اگر به اعتياد افراد منجر نشود ريشه بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله طلاق، خودكشي و ... خواهد بود.
وي گفت: آموزش دانش آموزان در حوزه مبارزه با مواد مخدر را بايد با 2 هدف دنبال كرد، يكي اينكه دانش آموز از خطرات ناشي از اين آسيب اجتماعي مصون بمانند و دوم؛ دانش آموز بتواند علاوه بر حفظ خود،خانواده، دوستان و... را از ابتلا به اعتياد مصون بدارد.
عضو كابينه تدبير واميد خطاب به رسانه ها گفت: اطلاع رساني در فضاي رسانه اي بايد به نحوي باشد كه ضمن حساس كردن جامعه نسبت به آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد، به يأس و نااميدي را در خانواده ها دامن نزنند.
وي افزود: يكي از برنامه هاي اصلي وزارت آموزش وپرورش در مبارزه با آسيب هاي اجتماعي راه اندازي شبكه تعاملي سينا است كه از مجموعه 10 برنامه آن در فاز اول ، 2 برنامه به پيشگيري از اعتياد اختصاص يافته است.
وزير آموزش وپرورش خاطرنشان كرد: از ويژگي اين تلويزيون مخاطب محوربودن برنامه هاست ، بنابراين هر يك از والدين تنها مي توانند با ارائه رمز وارد سيستم شوند وبرنامه مربوط به فرزند خودشان را مشاهده كنند.
وي عدم امكان ضبط و كپي برداري از برنامه هاي تلويزيون تعاملي را از جمله ويژگي هاي شبکه سينا برشمرد و اظهار كرد: تنها مخاطبين خاص مي توانند برنامه ارائه شده را مشاهده كنند و هنگام فاصله گرفتن از سيستم برنامه به شكل خود كار قطع مي شود،‌البته حضور و غياب والدين دانش آموزان نيز از ويژگي هاي ديگر اين تلويزيون تعاملي است.
بطحايي مشغله مديران مدارس را يكي از موانع اجراي طرح ها در آموزش وپرورش دانست وتصريح كرد: در اجراي برنامه هاي پيشگيري از اعتياد مدرسه بايد محور اصلي باشد و رابطان طرح مستقيما با مسئولين بالادستي ارتباط داشته باشند، بنابراين اجراي برنامه هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نيازمند وجود افراد متخصص در هر مدرسه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار