معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران

طرح «مهام» تبدیل الگوی آموزشی حافظه‌مدار به حرفه‌آموزی است

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: «طرح مهام (مدرسه هسته آموزش مهارت) تلاش دارد تا با تغییر ذائقه جامعه، الگوی آموزشی حافظه‌مدار فعلی را به الگوی مبتنی بر کسب مهارت و حرفه‌آموزی تبدیل کند.»

کد مطلب: ۷۰۶۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد

اسفندیار نظری در گفتگو با خبرنگار پانا-مازندران، گفت: «در جلسه امروز شورای آموزش و پرورش استان مازندران که با حضور معاون سیاسی امنیتی استان دکتر یونسی برگزار شد، با کلیات طرح مهام «مدرسه هسته آموزش مهارت» برای اجرا در تمامی دوره‌های تحصیلی مدارس استان مازندران موافقت شده است.»

نظری تأکید کرد: «معاونت آموزش متوسطه استان در جلسه آتی شورا مراحل اجرایی این طرح را به صورت جامع ارائه خواهد داد و در صورت تصویب نهایی، این طرح در دستور کار شورای برنامه ریزی استان قرار می‌گیرد.»

معاون آموزش متوسطه در خصوص جزئیات اجرای این طرح توضیح داد: «طرح مدرسه هسته آموزش مهارت با هدف برجسته‌سازی نقش آموزش و پرورش به عنوان پایگاه اصلی آموزش و توسعه مهارت‌های کاربردی مورد نیاز جامعه تلاش دارد تا با تغییر ذائقه جامعه و تبدیل الگوی آموزشی حافظه‌مدار فعلی به الگوی مبتنی بر کسب مهارت و حرفه‌آموزی، گامی مؤثر در تحقق بند دوم سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برداشته باشد.»

نظری محصول نهایی اجرای طرح مهام را در چهار گروه دسته‌بندی کرد:
الف) برگزاری دوره های آموزش و ارتقاء مهارت‌های فردی و بین‌فردی. هدف از برگزاری این دوره ها، ایجاد توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای است که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. این مجموعه مهارت ها که به « مهارت های زندگی» و یا « شایستگی های محوری» نیز شهرت دارند مجموعه ای از ده شایستگی فردی و گروهی است که افراد برای زیستن در هزاره جدید به آن نیازمند می باشند. مانند : دوره های آموزش هوش مالی، پرورش خلاقیت تا کلاس های آموزش سلامت روان، مهارت حل مسآله و تصمیم گیری، مهارت جرات مندی، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده ها و توانمند سازی افراد در مقابله موثر با آسیب های فردی و اجتماعی و دوره های آموزش مفاهیم دینی و کاربردآن در زندگی

ب) برگزاری دوره های آموزش و ارتقاء مهارت های فنی و شایستگی های شغلی. نظیر دوره‌های آموزش کارآفرینی، کسب و کار، نرم افزار، رباتیک، زیست فناوری، آموزش ساخت پهباد، رباتیک، اردوی یک روزه مشاغل و آموزش مهارت های فنی نظیر برق، کشاورزی و... .

ج) اجرای پروژه های همگانی با رویکرد فرهنگی- تربیتی و یادگیری خدمت - محور. محتوای این دوره‌ها با هدف آموزش غیر مستقیم به دانش آموزان، در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی، حقوق شهروندی، اعتلای هویت ایرانی- اسلامی و به عبارت دیگر تربیت شهروند جهانی است. اجرای پروژه های آموزشی خدمت - محور با هدف یادگیری مسئولیت های مدنی و اجتماعی که منجر به تقویت محله‌ها و جوامع می‌شوند نیز در ذیل فعالیت‌های این گروه خواهند بود. مانند: آموزش مهارت همدلی، مهارت مدیریت زمان، مهارت کنترل خشم ،آشنایی با حقوق شهروندی و .... از جمله کارگاه های آموزشی این حوزه است.

د) تهیه بسته‌های آموزشی الگوی موفق خانواده ایرانی- اسلامی که این بسته‌ها به صورت تفکیکی برای دختران و پسران (8 تا 17 سال ) تهیه می‌شود. هر بسته شامل تعدادی دوره ساندویچی است که بصورت مجزا از هم به علاقه‌مندان ارائه می‌گردد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار