معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل:

طرح تلقیح مصنوعی برای اصلاح نژاد دام های بومی در استان اردبیل اجرا شد

اردبیل (پانا) - معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طرح اصلاح نژاد دام های روستایی این استان با استفاده از روش آمیخته گری و تلقیح مصنوعی دام های بومی و دورگ با اسپرم های منتخب نژادهای پرتولید با موفقیت اجرا شد.

کد مطلب: ۷۰۳۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد

بهلول تکلوی در نشستی با کارشناسان امور دام و مراکز تلقیح مصنوعی اردبیل افزود: بیش از 50 درصد گاوهای این استان از نژاد بومی هستند و پتانسیل های بالقوه در افزایش تولید محصولات دامی از طریق انجام آمیخته گری دام های بومی با اسپرم های پروف شده و برتر بکار گرفته می شود .
وی وجود ماموران تلقیح فعال و کارآمد در استان ، توسعه تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد دام های استان برای افزایش سطح تولید و کاهش هزینه های تولیدی ، افزایش رونق دامداری در روستاها ، افزایش درآمد دامداران و تاثیر بالای آن در اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه را از برنامه های اساسی جهاد کشاورزی استان در رشد و شکوفایی صنعت دامپروری دانست .
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان افزود: در هشت ماه امسال 23 هزار و 376 مورد تلقیح در استان انجام و پنج هزار و 553 مورد با استفاده از اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال بوده و نسبت به زمان مشابه سال قبل بیش از 70 درصد افزایش نشان می دهد .
تکلوی اظهار کرد: استفاده از اسپرم نژاد سیمنتال و توسعه این نژاد در کشور بدلیل مزایای بالای آن از جمله دومنظوره بودن (شیری-گوشتی)، کم توقع بودن ، تولید مناسب شیر و گوشت، پایین بودن هزینه های تولید، مقاومت به بیماری ها ، ماندگاری بالا در گله و سازگاری مناسب با شرایط روستایی جز اولویت های اصلی معاونت امور تولیدات دامی استان است .
گفتنی است:توسعه تلقیح مصنوعی با اسپرم این نژاد در استان اردبیل از اواخر سال 94 با تلقیح 541 راس گاو دورگ و بومی آغاز شد ، در سال 95 تعداد تلقیح این نژاد پنج هزار و 27 راس بوده و تا پایان آبان امسال در مجموع 11 هزار و 121 راس از گاوهای دورگ و بومی استان با اسپرم این نژاد تلقیح شده اند .
بیش از پنج میلیون واحد دامی در استان ظرفیت های دامی استان را تشکیل می دهد که 2 میلیون واحد آن سبک ، سه میلیون واحد دامی سنگین رقم تولیدات گوشت قرمز را به میزان 34 هزار تن ، گوشت سفید 38 هزار تن ، شیر خام 264 هزار تن ، عسل 6 هزار تن ، تخم مرغ هشت هزار تن در استان رسانده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار