«بلافیگورا» از کارگردانی و بازی های بسیار خوب بهره مند است

تهران (پانا): علی یازرلو، منتقد تئاتر در یادداشتی که پیرامون نمایش «بللافیگورا» به نگارش درآورده، آورده است: «بلافیگورا» از کارگردانی و بازی های بسیار خوب بهره مند است.

کد مطلب: ۷۰۲۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
در متن این یادداشت آمده است،
به تماشای آخرین اثر سروش طاهری، در مقام کارگردان نشستم. «بللافیگورا» نمایشی بسیار خوب بود و من معتقدم که برای نقد چنین آثاری می بایست ساعت ها فکر کرد. به یقین یک اثر نمایشی بسیار خوب را شاهد بودم و به همین دلیل از سروش طاهری و گروه تولید کننده اثر تقدیر و تشکر می کنم. «بللافیگورا» یکی از آثار بسیار خوب و ارزشمند «یاسمینا رضا» است و کارگردانی سنجیده و هوشمندانۀ سروش طاهری، همچنین خلق فضاهای نمایش، طراحی صحنه و ریتم مناسب نمایش، تناسب بسیار زیادی با متن اثر داشته و گذشته از همۀ این موارد، بازی های بازیگران «بللافیگورا» خوب، روان، به جا و مناسب است که می توان از آن ها به عنوان بازی هایی یاد کرد که نه زیاد اغراق شده هستند و نه زیاد حساب و کتاب دارند.
به یقین بحث پیرامون چنین آثاری، تفکیک مباحث جزء به جزء اثر را می طلبد، اما زمانی که به دیدن یک اثر نمایشی می نیشنی که فکر در آن جاری است و به عنوان یک مخاطب می توانی این فکر را به عینه ببینی، باید دقیق به نقد اثر بپردازی و با تفکیک اجزایی مثل موسیقی، لباس، صحنه و در نهایت بازی های بسیار خوب به نقد اثر بپردازی. به یقین موفقیت به کارگیری عناصر یاد شده، از مهم ترین شاخصه های یک اثر نمایشی موفق خواهد بود که مخاطب نیز پس از تماشای آثاری این چنین، حسی بسیار خوب از آن برای خود به یادگار خواهد برد. وجود این حس در مخاطب بدین معناست که اثر در ارتباط با مخاطب خویش بسیار موفق عمل کرده است و من نیز امیدوارم که مخاطبان هوشمند، فرهیخته و خوب تئاتر کشور، به دیدن این دست از آثار که نیاز به حمایت بیشتری دارند، بنشینند.
«بللافیگورا» را می توان اثری دانست که حرف مخاطب خویش را می زند و به یقین، به همین دلیل است که می تواند در همۀ حوزه هایی که مخاطب به آن می اندیشد با او ارتباط برقرار کند. این اثر نمایشی از جملۀ آثاری است که حرف خود را می زند و این حرف، چیزی نیست که از دغدغه های امروز مردم جامعۀ ما دور باشد. حمایت از آثاری هم چون «بللافیگورا» به نظر من لازم است و از نگاهی دیگر یک ضرورت. امید آن داریم در شرایطی که امروز برای تئاتر کشور پیش آمده است، تماشاچیان فهیم تئاتر از دیدن آثار ارزشمندی چون «بللافیگورا» جا نمانند و بتوانند ارتباط خوبی را که من با این اثر برقرار کردم، آن ها نیز برقرار کنند. بازی های یک دست «بللافیگورا» بسیار ستودنی است و به یقین، بسیاری از آثار نمایشی که در سالن های دیگر تئاتر به نمایش درامده در سالن های بزرگ تئاتر پایتخت پر سرو صدا و پر طمطراق به تبلیغات می پردازند، حرف مهمی برای گفتن ندارند. «بللافگیورا» نمایشی است که در فضای این چنینی نقلی و کوچک حرفی برای گفتن دارد و به یقین، بازاری برای کسب تجربۀ کسانی است که می خواهند از دریچۀ هنر تجربه بیاموزند، چرا که «بلافیگورا» از کارگردانی و بازی های بسیار خوب بهره مند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار