نخعی در مصاحبه با خبرنگاران پانا

کسی که از ارتباط محروم است محکوم به شکست خواهد بود

زاهدان (پانا) مدیر کل آموزش و پرورش استان پس از افتتاح استودیو خبر خبرگزاری پانا با حضور در این استودیو به سوالات خبرنگاران دانش آموز پاسخ داد

کد مطلب: ۷۰۰۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

زاهدان (پانا) مدیر کل آموزش و پرورش استان پس از افتتاح استودیو خبر خبرگزاری پانا با حضور در این استودیو به سوالات خبرنگاران دانش آموز پاسخ داد

به گزارش خبرگزاری پانا سیستان وبلوچستان ، علیرضا نخعی با حضور در استودیو خبر خبرگزاری پانا گفت : کسی که امروز از ارتباطات بی بهره است محکوم به شکست است وآموزش و پرورش باید رابطه خود را با جامعه و مردم بیشتر کند،.

وی افزود : ما به مردم و همراهی آنها نیاز داریم و ضمن قدردانی از زحمات سازمان دانش آموزی،خبرنگاران دانش آموز ما بایستی از تمامی معاونین و رؤسای ادارات و شهرستان ها هر روز یک گزارش تحلیلی اخذ و با نقدهای چالشی سازنده سؤالاتی از نگاه مردم پرسیده شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پاسخ سوال خبرنگار پانا در خصوص ارایه یک گزارش کوتاه از عملکرد چند ساله اخیر آموزش و پرورش استان اظهار کرد : همین که تمامی دانش آموزان به عنوان خبرنگار جلو مسئولین آموزش و پرورش در حال نقد مجموعه هستند شاید مهمترین کاری است که انجام شده، ما غریب به صد خبرنگار تربیت نموده ایم که هر دانش آموز خبرنگار سرمایه ای ارزشمند است.

نخعی تصریح کرد : آموزش و پرورش در سال های اخیر برنامه عدالت آموزشی را اجرا نموده و در اکثر برنامه ها خوشبختانه شاهد رشد کیفی بوده ایم ، رشد قابل توجه در شاخص های آموزش و پرورش و جلب مشارکت ها و ساخت مدرسه که حدود هفتاد درصد آن توسط خود مردم انجام گرفته و ما در زمینه جلب مشارکت خیرین و مدرسه سازی رتبه یک کشوری را داریم که شاید از مهم ترین اقدامات انجام شده است

وی در پاسخ به این سوال که گمان می رود بسیاری از معلمان و اولیا و حتی بخش اعظمی از مردم از اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش آگاهی ندارند و به نظر شما آیا چنین چیزی صحت دارد و نظر شما در این خصوص چیست؟ خاطر نشان کرد : باید بگوییم ارتباط، ارتباط و ارتباط ، در واقع ارتباط دوسویه ای که باید بین فرهنگیان و آموزش و پرورش باشد ، البته در پاسخ به سوال شما باید بگویم که بنده با نظر شما زیاد موافق نیستم چرا که معتقدم مردم عزیز ما در واقع اطلاع دارند و بارها بسیاری از این موارد گفته شده، و نگاه ما بر این است که موارد تکراری مردم را خسته خواهد کرد اما قطعا این استان در بسیای از برنامه های آموزش و پرورش پیشگام است. البته رسالت شما خبرنگاران دانش آموز در ایجاد این ارتباط سازنده بسیار موثر است .

مدیر کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اسناد بالا دستی و سندهایی که نوشته می شود و برای ما فرستاده می شود در بهبود کیفیت سطح آموزش و پرورش تاثیر دارد؟ اظهار داشت :تاثیر گذاری این اسناد شروطی را با خود به همراه دارد ،تاثیر اسناد بالا دستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که جزء اسناد مهمی هستند که با کارشناسی های زیادی تهیه شده غیر قابل انکار است ولی سند به خودی خود کار نمی کند ، مهم این است که سند متناسب با مدرسه وضع شود ، به نطر من اسناد بالا دستی در آموزش و پرورش این است که این برنامه ها را عملیاتی کنیم و زمینه اجرای آن را در مدرسه فراهم کنیم و البته این مهم الزاماتی دارد . برای آنکه سند عملیاتی شود، باید نگاه ها تغییر کند و تمرکزکاهش یابد تا مدرسه با اختیارات بیشتری برنامه ریزی کند و بخش نامه ها کمتر شود، بطور کل اسناد ما اثر گذارند اما باید تلاش کنیم تا آنها را به مدرسه وصل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آقای نخعی به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان تا چه اندازه انتقاد پذیر هستند و اصولا موضوع نقد و نقد پذیری را در آموزش و پرورش ارزیابی چگونه ارزیابی می کنید ؟ بیان کرد : سعی ما بر پذیرش نقد هست کما اینکه بسیاری از ما ما فکر می کنیم که نقد ناسزا است، اما باید عرض کنم که از درجه نقد پذیری خودم راضی نیستم ولی خواهان نقد پذیری هستم.

نخعی بیان داشت : یکی از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش یاددادن نقد است، آموزش و پرورش سعی می کند نقد پذیر باشد و امیدواریم با همین استدیو خبر و خبر تحلیلی به سوی نقد پذیری گام برداریم و بیشتر از نقد استقبال کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که شما همیشه از محوریت دانش آموزان در آموزش و پرورش صحبت می کنید و می شود گفت آموزش و پرورش بدون دانش آموز هیچ نیست و برای آنکه آموزش و پرورش دانش آموز محور باشد چه اقدامات و برنامه هایی دارید تاکید کرد : این یک موضوع مهمی است که اصل کار ، در بحث یادگیری نیز اگر خود دانش آموز فعال و محور اصلی نباشد یادگیری اتفاق نمی افتد، در تربیت هم اگر خود دانش آموز محور نباشد اثر گذاری ندارد، و آموزش و پرورش نیز تمامی فعالیت های آن بر همین دو محور آموزش و پرورش است .

وی افزود : همین استودیو یک فرصت است، سازمان دانش آموزی برای همین هدف بنا شده که بچه ها خودشان سازمان پیدا کرده و تشکل رسمی پیدا کنند و در همه عرصه ها حضور یابند، باور من آن است که همه فعالیت ها به سمت دانش آموز محوری حرکت کند .

نخعی در پاسخ به این سوال که اگرچه در خصوص موضوع تنبیه بدنی دانش آموزان همواره شاهد برخورد قاطع شما و مجموعه آموزش و پرورش هستیم اما در موضوع دیگری که گاهی هجمه هایی علیه معلمان صورت می گیرد باور معلمان ما بر این است که شما و آموزش و پرورش آنچنان که باید حمایت نمی کنید ، نظر شما در این خصوص چیست ، گفت : دانش آموز مهم است و اصل کار در آموزش و پرورش است و تحقیر و تنبیه بدنی دانش آموز در واقع بدترین حالت ممکن است، به نظر ما بزرگترین اهانت به معلم تنبیه بدنی دانش آموز است چرا که معلم مظهر صفاست و مظهر عشق است و در پاسخ به سوال سدوم شما هم بایستی عرض کنم که آموزش و پرورش هویت خود را در معلم بودن می بیند و از همین جهت از حقوق معلم صیانت می کنیم، از همین استودیو خبر به تمامی معلمان اعلام می کنیم که که نه تنها آموزش و پرورش بلکه تمام دستگاه ها پشتیبان معلم هستند، به عنوان مثال در همین مسئله اهانت به معلم در شهرستان زابل ، شخصا با دادستان زابل به صورت مستقیم صحبت کردم و پیگیر ماجرا شدم اما دریافتم که خود دادستان محترم زابل جدی تر از ما در دفاع از حق معلم ورود پیدا کرده و این باعث خوشحالی ماست.

گفتنی است دانش آموزان خبرنگار پانا از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواستند تا جهت پرداختن به مسائل دیگری که مورد انتظار مردم است وقت دیگری را برای مصاحبه اختصاص دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار