گزارش پانا از نشست خبري اعلام فيلم هاي جشنواره فجر

داروغه‌زاده: «آشغال‌های دوست داشتني» از جشنواره فيلم فجر انصراف داد تا بدون حاشيه اكران شود

تهران (پانا) - دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به سؤالات خبرنگاران و اهالی رسانه درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره پاسخ گفت.

کد مطلب: ۶۹۸۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در بخش دوم نشست اعلام فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اخبار قبلی، بعضی از فیلم‌ها به جشنواره نرسیدند، بیان کرد: فیلم‌هایی که در زمان مقرر رسیدند بازبینی شدند. اما سایر فیلم‌ها که به موقع دریافت نشدند از این رقابت بازماندند .

احمد اميني عضو هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر نیز در این باره توضیح داد: چند فیلم هم بودند که نسخه کامل آنها به دست ما نرسید و اصرار داشتیم تا فیلم‌ها را بعضاً دوباره ببینیم.

در ادامه داروغه زاده نیز در پاسخ به این که چرا یکی از اعضای هیات انتخاب گفته بود فيلم ها مورد شگفتی همه اعضا قرار گرفته،است، گفت: منظورشان این بود که همه فیلم‌ها خوب هستند و داوری‌ها باید در این بخش دقیق صورت بگيرد .

وی در پاسخ به این که چطور شد آشغال‌های دوست داشتنی از جشنواره انصراف داد، گفت: امپراطور جهنم و سه فیلم دیگر که سال گذشته به طور ناقص به جشنواره راه یافتند، این فرصت را یافتند که دوباره بازبینی شوند و از میان آن‌ها دو فیلم که امپراطور جهنم و شعله ور بودند، انتخاب شدند و دو فیلم دیگر بازماندند. آقای امیریوسفی انصراف دادند تا فیلم آشغال‌های دوست داشتنی بتواند بعد از ۵ سال بدون حاشیه اکران شود .

داروغه زاده درباره نظر یکی از اعضای قوه قضاییه در چند روز قبل درباره روند انتخاب فیلم‌ها در جشنواره گفت: امسال صدای واحدی شنیده شد. هیچ فیلمی از ۶۷ فیلم قبل از هیات انتخاب توسط هیچ مقامی دیده نشده است. حتی من فیلم‌ها را قبل از هیات انتخاب ندیده‌ام. همچنین صحبت آن عضو قوه قضاییه که در بخشی از مصاحبه خود گفته بودند فیلم ها را دیده‌اند، هم بلافاصله تکذیب شد .

امینی نيز در این باره خاطر نشان کرد: ما هر روز صبح پیش از تماشای فیلم‌ها یکی یکی اتاق‌ها را چک می‌کردیم(با خنده). و حتی دبیر جشنواره نیز در مواردی با ما به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند .

داروغه زاده در پاسخ به این که داوری تک اثر انیمیشن حاضر در جشنواره با توجه به تفاوت ژانر آن با فیلم‌های داستانی چطور انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی تعداد انیمیشن‌ها در حدی نرسیده که به طور مجزا داوری شوند، باید این امکان را فراهم کرد که دست کم در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره شرکت کند. طبیعتاً از بعضی از بخش‌ها جایزه‌ای نمی‌گیرند. اما بعضی از بخش‌ها را جایزه دریافت می‌کنند .

در بخش ديگري از اين نشست، امینی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که آیا تنوع ژانر در انتخاب فیلم‌های جشنواره مورد توجه هیات انتخاب قرار داشته است یا نه، گفت: سعی کردیم تا جایی که حقی از فیلمسازی ضایع نشود، این تنوع را مد نظر داشته باشیم اما وقتی اکثر فیلم‌ها رویکرد اجتماعی دارند، وزن فیلم‌های اجتماعی به تبع بیشتر خواهد بود .

وی درباره کامل بودن یا نبودن آثار برای انتخاب فیلم‌ها توضیح داد: ممکن بود بعضی فیلم‌ها میکس نهایی نشده باشند و قابل پیش بینی بود که نهایی می‌شوند یا نه. اگر صبر می‌کردیم همه فیلم‌ها کامل شوند شاید ۲۳ فیلم بیشتر برای بازبینی باقی نمی‌ماند. خواهشمندم به میزان حرفه‌ای گری ما اعتماد کنید .

داروغه زاده نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار پانا که آیا تصمیمی برای نمایش آثار مستند به شکل غیر رقابتی وجود دارد یا نه و این فیلم‌ها در چه بخش‌هایی سیمرغ دریافت خواهند کرد، بیان کرد: تصمیمی برای نمایش فیلم‌ها در بخش خارج از مسابقه نداریم. فیلم‌های مستند و انیمیشن در بخش‌های قابل رقابت با فیلم‌های سینمایی رقابت می‌کنند و اگر مستحق جوایز باشند، جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به میزان حرفه‌ای بودن رقابت فیلم‌های مستند با فیلم‌های داستانی عنوان کرد: این سیاست ما برای ایجاد جایگاه اکران برای فیلم‌های مستند از سینمای مستند بود. ممکن است در سال‌های اول رقابت‌ها با فیلم‌های داستانی نابرابر باشد اما امیدواریم با این رویکرد فضای مناسبی برای اکران فیلم‌های مستند باز کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار