سالروز وفات کریمه اهل بیت (ع)حضرت معصومه (س) تسلیت باد

اسلامشهر (پانا)-حضرت معصومه(س) در روز دهم ربيع الثانى ، سال ٢٠١ هجرى ، در شهر مقدس قم ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند .

کد مطلب: ۶۹۷۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران ،حضرت معصومه (س)در روز اول ذيقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدينه منوره متولد شدند، ديرى نپاييد كه در همان سنين كودكى مواجه با مصيبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد ولذا از آن پس تحت مراقبت و تربيت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت .

در سال ٢٠٠ هجرى قمرى در پى اصرار و تهديد مأمون عباسى سفر تبعيد گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون اين كه كسى از بستگان و اهل بيت خود را همراه ببرند، راهى خراسان شدند .

يك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق ديدار برادر و اداي رسالت زينبي و پيام ولايت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كردند .

حضرت معصومه (س) مانند،عمه بزرگوارشان حضرت زينب(س) پيام مظلوميت و غربت برادر گراميشان امام رضا (ع) را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهل بيت (ع) را با حكومت حيله گر بنى عباس اظهار مى كرد.

بدين جهت تا كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد ،عده اى از مخالفان اهل بيت(ع) كه از پشتيبانى مأموران حكومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتيجه تقريباً همه مردان كاروان به شهادت رسيدند.

به هر حال ، بر اثر اندوه و غم زياد از اين ماتم ، حضرت فاطمه معصومه (س)بيمار شدند و چون ديگر امكان ادامه راه به طرف خراسان نبود، قصد شهر قم را نمود و فرمود: مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه مى فرمود،شهر قم مركز شيعيان ما است .

بزرگان شهر قم وقتى از اين خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و در حالى كه «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى كشيد و عده فراوانى از مردم پياده و سواره گرداگرد كجاوه حضرت در حركت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربيع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند و سپس در محلى كه امروز «ميدان مير» ناميده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار ميزبانى حضرت نصيب او شد .

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در اين شهر زندگى كرد و در اين مدت مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود ومحل عبادت آن حضرت در مدرسه ستيه به نام «بيت النور»بودکه هم اكنون محل زيارت ارادتمندان آن حضرت است .

سرانجام حضرت معصومه(س) در روز دهم ربيع الثانى ، سال ٢٠١ هجرى پيش از آن كه ديدگان مباركش به ديدار برادر روشن شود، در ديار غربت و با اندوه فراوان ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند .

شایان ذکر است ،مردم قم با تجليل فراوان پيكر پاكحضرت معصومه (س) را به سوى محل فعلى كه در آن روز بيرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشييع نمودند وپیکر پاك و مطهر آن حضرت را به خاک سپردند .

/خبرنگار:سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار