پشت پرده نمایش موشکی آمریکا علیه ایران

تهران (پانا) – شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا در گزارشی از ادعاهای نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد علیه ایران نوشته است آمریکا با این اقدام به دنبال گروکشی از شرکای اروپایی خود برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران است.

کد مطلب: ۶۹۳۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد

سی بی اس در بخشی از این گزارش به مقاله روزنامه نیویورک تایمز استناد می‌کند و می‌نویسد که اسنادی که نیکی هیلی در سازمان ملل متحد (برای متهم کردن ایران به ارسال موشک به یمن) به آنها اشاره کرد کافی نبوده است.

این گزارش در ادامه به اهداف آمریکا از (نمایش) مذکور اشاره می‌کند و می‌افزاید که آمریکا شرکای اروپایی خود را (به واشنگتن) دعوت کرده است تا آن‌ها خودشان دلایل و مدارک (ادعایی درباره مشارکت ایران در حمله موشکی به عربستان) را ببینند.

سی‌بی‌اس در ادامه گزارش خود می‌نویسد اقدام تیم هیلی حاکی از آن است که در صورتیکه اروپایی‌ها از سخت‌گیری‌های آمریکا نسبت به ایران در بخش‌های مختلف حمایت کنند احتمال باقی ماندن ترامپ در توافق هسته‌ای ایران بیشتر است.

یک مشاور ارشد هیلی در همین زمینه توضیح داده است که یکی از دلایلی که سیاست رسمی مشخصی ازسوی آمریکا (در مورد ایران) ایجاد نمی‌شود این است که آمریکا در حال کار با دیگر کشورهاست تا بتواند آنها را در یک جهت قرار دهد.

او ادامه داد که «ما این مسئله را روشن کرده‌ایم که اگر آنها به دنبال همکاری ما در موضوع هسته‌ای هستند باید در موضوعات غیر هسته‌ای با ما همکاری کنند.»

با این وجود به نوشته این شبکه آمریکایی، منتقدان دولت هشدار داده‌اند که دولت آمریکا نباید اقدامات خود را از طرف رئیس‌جمهور اعلام کند چراکه رئیس جمهوری به عنوان یک فرد غیرقابل پیش بینی شناخته می‌شود.

گزارش سی‌بی‌اس افزوده است، هیلی و تیم او این راهکار را پیش می‌برند و مطمئن هستند که این راهکار شرکای (اروپایی) را همراه خواهد کرد. به ویژه گروهی از شرکا که مایل نیستند ترامپ تا جایی پیش برود که توافق هسته‌ای بر هم بخورد.

به گزارش پانا،‌ به نظر نمی رسد نیکی هیلی توانسته باشد در هدفی که از این نمایش دنبال کرده است موفق بوده باشد چراکه در وهله اول سازمان ملل متحد مستندات هیلی را درباره ارسال موشک های ایران به یمن تأیید نکرد و از سوی دیگر مقامات ایران نیز در طول دو روز گذشته به کرات این اظهارات را تکذیب کرده اند.

فرانسه ادعای هیلی را رد کرد

از سوی دیگر شرکای آمریکا نیز این نمایش را باور نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات فرانسوی نوشته است که پاریس در زمنیه مدارک و شواهد آمریکا درباره تامین موشکی یمن توسط ایران با احتیاط برخورد می‌کند.

بنا به این گزارش، فرانسه می‌گوید که هنوز اطلاعات آمریکا را مطالعه نکردیم و سازمان ملل متحد نیز هیچ گونه نتیجه گیری نهایی نکرده است.

دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز تا کنون هیچ موضع روشن و حمایت‌گرانه‌ای از این اقدام آمریکا نداشته‌اند.

در حالی که این اقدام آمریکایی‌ها تنها یک روز پس از آن بود که لابی اتحادیه اروپا در کنگره آمریکا به ثمر نشست و دولت دونالد ترامپ نتوانست از طریق کنگره شرایط نقض برجام را فراهم کند،‌ به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند با سیاست‌های عجولانه این شکست را جبران کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی 48 ساعت گذشته با توییت‌های متعدد خود اقدام آمریکایی را نمایشی دانسته و بارها تأکید کرده است که آمریکا با چنین اقداماتی نمی‌تواند جنایت‌های جنگی خود وهم پیمانانش را از دید افکار عمومی جهان مخفی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار