بطحایی در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

کانون شریک و رفیق مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان یک شریک و رفیق مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۶۹۲۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد

سید محمد بطحایی در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در آموزش و پرورش کشور مهم‌ترین و اصلی‌ترین محیط، فراگیری مدرسه است. مدرسه به‌عنوان رکن اصلی برای یادگیری تلقی می‌شود در این محیط یادگیری دانش آموزان مهارت‌هایی را که برای دوره‌های بعدی تحصیلی و زندگی لازم دارند می‌آموزند. این محیط یادگیری به‌قدری فراگیر و پرمسئولیت است که همه انتظارات و توقعات در نظام آموزش و پرورش ما متوجه مدرسه است.

وی افزود: مدرسه باید به همه این توقعات پاسخگو باشد. اما این محیط یادگیری با محدودیت‌ها و شرایط خاصی مواجه است. مدارس ما امروزه در شرایطی به سر می‌برند که متأسفانه امکان پاسخگویی به همه این نیازها را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس ما از حیث زمان با مشکل مواجه هستند زمان حضور دانش آموزان در مدرسه محدود است. دانش آموزان در سال و ایامی که در مدرسه حضور دارند با محدودیت مواجه‌اند و از طرف دیگر تولید محتوایی که از مدرسه توقع می‌رود بسیار گسترده است. بنابراین یکی از دلایلی که مدارس امروز ما مدارس موفقی نیستند وجود همین شرایط و محدودیت‌هاست.

دانش آموزان در مدارس باید کار گروهی را یاد بگیرند

وی تصریح کرد: دانش آموزان باید در مدارس مهارت‌هایی را بیاموزند که در زندگی فردی و اجتماعی‌شان بتوانند از آن استفاده کنند. ما در مدرسه انتظار داریم که دانش آموزان کار گروهی و تعامل، صبوری، آزادگی و تحمل یکدیگر را یاد بگیرند.

بطحایی ادامه داد: دانش آموزان در مدرسه باید مهارت مقاومت را نیز تمرین کنند اما مدارس ما به دلیل محدودیت‌ها نمی‌تواند همه این مفاهیم را به‌خوبی اجرا کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وقتی دانش آموز از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود، نظام آموزشی و مدارس مورد انتقاد قرار می‌گیرند که چرا دانش آموزی که بعد از 12 سال از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود اشکالات زیادی در رفتارهای فردی و اجتماعی خود دارد.

تاکید بر تنوع محیط های یادگیری در سند تحول بنیادین

وی ادامه داد: امروزه در نظام‌های آموزشی مدرن دنیا مدرسه به‌عنوان تنها محیط یادگیری تلقی نمی‌شود تنوع در محیط‌های یادگیری یکی از اصول آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته است از همین رو در سند تحول بنیادین نیز به‌کرات به تنوع محیط‌های یادگیری آموزشی اشاره شده است.

بطحایی افزود: ما با داشتن یک محیط یادگیری به نام مدرسه نمی‌توانیم در تعلیم و تربیت فرزندانمان موفق باشیم و محدودیت‌های زمانی و مکانی که گفته شد بر نتایج کار ما تأثیر بسزایی گذاشته است.

کانون محیط دوم یادگیری است

وزیر آموزش و پرورش گفت: با این مقدمه وارد این بحث می‌شوم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان محیط دوم یادگیری در خدمت تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار گیرد. این ظرفیت و استعداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که در کنار مدرسه و نه به‌عنوان پشتیبانی بلکه به‌عنوان شریک در مأموریت مدرسه برای تعلیم و تربیت دانش آموزان فعالیت کند.

وی افزود: کانون پرورش فکری بسیاری از محدودیت‌هایی مانند محدودیت‌های زمانی، مکانی و محتوایی که در مدارس با آن مواجه هستیم را ندارد بنابراین کانون پرورش فکری استعداد شگرفی برای پذیرفتن این نقش را داراست.

کانون رفیق مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت است

بطحایی گفت: باهم افزایی که بین این دو نهاد در تعلیم و تربیت دانش آموزان صورت می‌گیرد می‌توانیم به‌سرعت به بسیاری از اهداف تربیتی که مورد انتظار همگان است برسیم. کانون به‌عنوان شریک و رفیق مدرسه برای فرایند تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند. ویژگی شراکت و شریک این است که امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و هر آنچه که وجود دارد را به شراکت بگذارد. این شرط لازم برای شراکت مدرسه و کانون است .

وی ادامه داد: اگر این دو نهاد در کنار هم و با یک هدف سازماندهی شوند و آن چه که شرط شراکت است را به‌جا آورند بسیاری از مشکلات آموزشی مرتفع خواهد شد. ما از کانون باید به‌عنوان محیط یادگیری انعطاف پذیر نام ببریم . ویژگی‌هایی که در کانون وجود دارد آن را به یک محیط انعطاف پذیر تبدیل کرده است. این انعطاف پذیری در شرایطی به وجود می‌آید که ما قالب‌هایی را که همواره حاکم در تصمیم گیری‌های خود قرار داده‌ایم کنار بگذاریم و اجازه دهیم که کانون و مدرسه در کنار هم در خدمت تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار بگیرند.

کانون موتور محرک برای سرعت بخشیدن به فرآیند تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجموعه‌ای از شرایط مانند هنر و ادبیات، نیروی انسانی بسیار کارکشته و متخصص در کانون، بعلاوه پیشینه غنی 50 ساله در زمینه کودک و نوجوان این قابلیت را برای کانون ایجاد کرده است که به‌عنوان موتور محرک برای سرعت بخشیدن به فرایند تعلیم و تربیت فعالیت کند.

وی ادامه داد: کانون در بین همه مراکز یادگیری ثانویه از یک پایگاه اجتماعی بسیار فاخر برخوردار است. همه ما تجربه و خاطره شیرینی از کانون داریم. اسم کانون برای همه ما تداعی کننده یک محیط آرامش بخش است. محیطی که در آن شادی و نشاط و ترکیب سلایق گوناگون را برای ما تداعی می‌کند.

مردم به کانون اعتماد دارند

بطحایی افزود: این پایگاه اجتماعی قدرتمند سرمایه اجتماعی بزرگی برای کانون است مردم ایران اعتماد بسیار زیادی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارند که این درجه از اعتماد در هیچ یک از محیط‌های آموزشی ثانوی وجود ندارد. بخش عمده این اعتماد به خاطر زحمات مدیران پیشین کانون است که امروز در اختیار ما قرار گرفته است.

گفتنی است ساعد باقری، رامبد جوان، سید علی احمدی، صدیق تعریف، محمد معتمدی، محمد رضا چراغعلی ، امیر خوراکیان، احمد عربانی، مصطفی جمشیدی، مجید اخشابی، مژده لواسانی، علی درستکار، سیروس همتی، اهورا ایمان، فواد حجازی، مسعود فروتن، محسن مومنی شریف، حسن بنیانیان، ناصر فیض، کوروش زارعی، سارا روستاپور، محمود رضوی، حبیب ایل بیگی، احمد عبدالهی نیا از چهره های فرهنگی و هنری حاضر در مراسم تودیع و معارفه مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانه بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار