محمد صادق جعفری در گفت و گو با پانا:

پایان مرحله ساخت فیلم، پایان راه فیلم‌های مستند در ایران است

​عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، معتقد است سینمای مستند با وجود نتایج مثبت جشنواره سینماحقیقت همچنان از خلاهایی نظیر عدم تهیه کنندگی حرفه‌ای و متعهد، مساله پخش و دسترسی به آثار روز دنیا رنج می‌برد.

کد مطلب: ۶۹۲۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
محمد صادق جعفری به پانا گفت: هر ساله شاهد اتفاقات بهتری از نظر فرم و تکنیک در جشنواره سینما حقیقت هستیم اما از نظر محتوا همچنان ضعف هایی وجود دارد.
وی درباره خروجی ها و نتایج جشنواره سینما حقیقت که دوره یازدهم خود را سپری می کند، افزود: این جشنواره پیوسته در هر دوره خود را به روز کرده است و در مقایسه فیلم های امسال با سال گذشته این نکته تایید می شود.
عضو هیات انتخاب فیلم کوتاه های یازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت درباره خلاها در عرصه سینما مستند گفت: شاید دسترسی به فیلم های مستند روز دنیا یکی از این کمبودها باشد. دسترسی به این فیلم ها می تواند با برگزاری هفته های فیلم و نمایش آثار خارجی، سینماگران ایرانی را به روز کند. همچنین در عرصه پخش هنوز در مراحل ابتدایی قرار داریم. چه در سینمای مستند و چه در سینمای داستانی، فیلم ها بعد از پایان ساخت به نوعی پایان داده می شوند. اما در کشورهای دیگر پایان مرحله ساخت فیلم، تازه آغاز کار آن هاست.
وی ادامه داد: از طرفی متاسفانه تهیه کنندگان زبده ای تهیه کارهای مستند را برعهده ندارند. همچنین پخش کنندگان فیلم های مستند بسیار کم هستند. فیلمسازان به جای آن که نگاهشان به فروش فیلم شان در عرضه جهانی باشد، به شرکت در جشنواره ها فکر می کنند و این ماجرا باعث عدم برخورداری فیلم ها از ساختار مناسب می شود.
جعفری همچنین با اشاره به سایر خلاها در زمینه مستند توضیح داد: تهیه کنندگانی حرفه ای که متعهد به کارشان باشند و بعد از پایان فیلمسازی، مرحله پخش و ارائه اثر را نیز برعهده بگیرند، در سینمای مستند کم داریم. لذا فیلمسازان خود این مسئولیت را پیش می برند و به تبع با سخت گیری های خود هزینه های زیادی را هم باید متقبل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار