به همت آموزش و پرورش شهرستان کارون :

اولین کنگره بزرگداشت شیخ مفید در استان خوزستان برگزار شد

آیت‌الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در کنگره استانی شیخ مفید که ۸ آذرماه در شهرستان کارون برگزار شد با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین نسل امروز با هویت تاریخی امری لازم است، گفت: شناخت چهره های ماندگار مکتب اهل بیت(ع) ، از جمله شیخ مفید که همچون آفتابی درخشان تلألو دارد؛ موضوعی ضروری است.

کد مطلب: ۶۸۹۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خوزستان:آیت‌الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در کنگره استانی شیخ مفید که ۸ آذرماه در شهرستان کارون برگزار شد با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین نسل امروز با هویت تاریخی امری لازم است، گفت: شناخت چهره های ماندگار مکتب اهل بیت(ع) ، از جمله شیخ مفید که همچون آفتابی درخشان تلألو دارد؛ موضوعی ضروری است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه شناخت این شخصیت به نسل های کنونی کمک می کند که از خطر بی هویتی و فقدان هویت رهایی پیدا کنند، عنوان کرد: توجه به بزرگداشت شیخ مفید اقدامی شایسته از سوی آموزش و پرورش شهرستان کارون است. این شهرستان نیروهای انسانی زبده ای را در خود پرورش داده است که مهمترین رمز موفقیت های یک منطقه هم وجود نیروی انسانی نخبه و برجسته در آن است.

مدیر حوزه علمیه الغدیر با بیان اینکه شناخت عصر و زمان حیات شیخ مفید در شناخت شخصیت شیخ مفید کمک شایانی به ما می کند، اظهار کرد: پس از خفقان بنی امیه و بنی عباس و عدم امکان فعالیت گسترده برای شیعه در قرن چهارم با حضور دولت شیعی آل بویه امکان فعالیت بیشتری برای شیعیان فراهم آمد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، وجود فضای باز فعالیت مذهبی، ایجاد کرسی علمی برای ارائه مطالب علمای شیعه و چاپ و انتشار کتب شیعه را از جمله خصوصیات بوجود آمده در قرن چهارم و عصر حیات شیخ مفید یاد کرد و گفت: شیخ مفید در بین علمای شیعه در زمان خود بیشتر در زمینه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) نقش ایفا کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نبوغ، استعداد، ایمان و اخلاص را از جمله ویژگی های شیخ مفید دانست و تاکید کرد : علمای اهل سنت نیز در کلاس های شیخ مفید شرکت کرده و اندیشه های شیخ مفید را در مجلس نقل می کردند و اینگونه شیخ مفید تبدیل به محور علوم اسلامی و رمز وحدت اسلامی گشت.

آیت‌الله حیدری آراء و اندیشه های شیخ مفید را برگرفته از قرآن و اهل بیت(ع) بیان کرد و افزود، مولفه ای که شیخ مفید را از علمای قبل از او برجسته و متمایز می کند، بهره مندی او از اسلوب علمی، عقلی و اجتهای است.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خضیراوی امام جمعه شهرستان، ابتکار و ابداع برگزاری این کنگره در جهت بزرگداشت این بزرگ عالم جهان اسلام از سوی آموزش و پرورش را شایسته تقدیر خواند و با اشاره به لزوم آشنایی دانش آموزان با شخصیت های ارزشمند اسلامی که نام مدارس به اسامی آنان مزین است، عنوان کرد: آموزش و پرورش کارون حرکت بسیار ارزشمندی را در جهت معرفی بزرگان دین به دانش آموزان آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه شخصیت شناسی، هویت و تاریخ یک ملت و مکتب است، اظهار کرد: شیخ مفید در محدودیت های زمان خود توانست بیش از ۲۰۰ تالیف را انجام دهد که تا کنون به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. اخلاص و ایمان و تواضع از جمله خصوصیت های بارز شیخ مفید (رحمه الله علیه ) است که با اهتمام ویژه این بزرگان فرهنگ ناب اهل بیت عصمت وطهارت به نسل های بعد انتقال یافت.

خضیراوی گفت: فعالیت و تاثیرگذاری شیخ مفید بر فقه و کلام و حدیث موجب عنایت خاص حضرت ولیعصر(عج) به ایشان بوده است.

عزیز مزرعه رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون نیز هدف از برگزاری این کنگره را معرفی علما به نسل جوان و نوجوان و الگو قرار دادن آنها دانست و عنوان کرد: تاریخ ما مدیون علمای بزرگی همچون شیخ مفید است و ما مکلف به تبیین اندیشه ها و افکار این بزرگواران هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ میلیون دانش آموزان در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: بزرگترین سرمایه اجتماعی ما دانش آموزان ما هستند و می بایست اندیشه های بزرگان دین و مذهب را به دانش آموزان انتقال دهیم. نسل امروز به رغم برخورداری از اطلاعات فراوانی که از طرق مختلف کسب می کند ولی در مورد تاریخ و مذهب خود اطلاعات کافی را در اختیار ندارد و این عدم آگاهی ممکن است به شکاف و گسست بین نسل ها منجر شود.

مزرعه با بیان اینکه تقویت فرهنگی دانش آموزان موجب تقویت و خود باوری کل جامعه خواهد شد، گفت: وظیفه همه نهادهای فرهنگی این ست که زمینه خود باوری و شناخت کافی دانش آموزان را از هویت تاریخی خود فراهم کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار