سکان کشتی تلویزیون در دست ناخدای چهره ها؛

«عبدی شو» گل به خودی دیگری در تلویزیون

​«عبدی شو» صرفا عنوان یک برنامه جدید از شبکه نسیم نیست، بلکه گل به خودی دیگری توسط تلویزیون در انتخاب عنوان یک برنامه فارغ از محتوای آن است. اجرای اکبر عبدی هنرمند باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون در این برنامه باعث شده است تا عنوان از نام این هنرمند شناخته شده طنز کشورمان بهره ببرد.

کد مطلب: ۶۸۷۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ اجرای اکبر عبدی هنرمند باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون در این برنامه باعث شده است تا عنوان از نام این هنرمند شناخته شده طنز کشورمان بهره ببرد.توانایی و مهارت های اکبر عبدی برهیچ کس پوشیده نیست؛ هنرمند محبوبی که تیپ سازی و کاراکترهای او در فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰، ایفای نقش زن در فیلم های «خواب زده ها»، «آدم برفی»، «خوابم میاد»، برنامه خاطره انگیز«بازم مدرسه ام دیر شد»، « مادر» زنده یاد علی حاتمی را طرفداران سینما خوب به خاطر دارند.
او حتی در دو گانه «اخراجی ها» و «معراجی ها» کمدی جنگ های غیر فاخر مسعود ده نمکی هم خوش درخشیده و بازی اش را به رخ کشیده است. اما به نظر می رسد این اولین بار است که تلویزیون آنچنان در تمرکز محوری بر یک چهره پیش رفته است که عنوان برنامه اش را از نام او، وام می گیرد. دقیقا این نکته را باید گل به خودی تلویزیون دانست.
زمانی که کیفیت محتوا پیش از ارائه و صرفا به واسطه انتخاب نام یک برنامه تحت الشعاع نام یک هنرمند قرار می گیرد، این ذهنیت را به مخاطب منتقل می کند که برنامه صرفا مجری محور است و در «عبدی شو» با طنازی و شوخی های کلامی و کمدی موقعیت اکبر عبدی و سبک خاص او در اجرا پیش خواهد رفت. از این رو بیننده شاهد تاک شویی خواهد بود که محتوا در اولویت نیست و چهره ها رو به روی اکبر عبدی می نشینند و سرگرم کلام بعضا غیرمنتظره او می شوند! شبیه به چیزی که از «دورهمی» با اجرای مهران مدیری و «خندوانه» با اجرای رامبد جوان سراغ داشته ایم. اگرچه باید اذعان کرد شبکه نسیم در میان شبکه های پرشمار تلویزیونی سراسری و استانی تا حد زیادی موفق عمل کرده است، اما در مسیر تسلسلی زنجیره وار و تکرار تجربه های موفق برنامه سازی خود قرار دارد. در این میان تنها تفاوت گذاری اش در تغییر چهره هاست.
این شبکه تلاش می کند تا از توانمندی چهره های امتحان پس داده بدون توجه و تمرکز اصلی بر محتوا بهره ببرد و سکان کشتی برنامه را به ناخدای چهره می سپارد و خود را کنار می کشد تا آن ها میدان داری کنند. اتفاقی که بیننده را به خود سرگرم و جذب خواهد کرد. اما آیا این شوی سرگرم کننده نشان دهنده مدیریت محتوایی تلویزیون است یا بی تدبیری برای بهره مندی از یک تیم فکری حرفه ای؟!
آیا نمونه های مشابه غیر ایرانی این جنس تاک شوهای چهره محور، سیمای ملی ایران را مانند بی شمار برنامه های تلویزیونی کپی برداری شده از شبکه های ماهواره ای بر آن نداشته است تا نسخه دست چندمی از نسخه های امتحان پس داده و موفق را به شیوه ای ناموفق و متکرر، تکرار کند؟! از سوی دیگر سلسله برنامه های گفت و گو محور در تلویزیون که این بار با اجرای بازیگران و نه مجریان در تلویزیون تکرار می شوند، دارد به کلیشه ای خسته کننده در تلویزیون تبدیل می شود. این برنامه ها عموما یک رویه کلی دارند. دارای یک مجری اند که ترجیحا بازیگر است و مهمانی که آن هم ترجیحا بازیگر یا دست کم چهره ای اجتماعی یا ورزشی است. حداقل در شبکه نسیم می توان به چند مصداق مشابه «هزارداستان»، «حالا وقتشه»، «دورهمی»، «خندوانه»، تا حدی «کودک شو» و حالا «عبدی شو» اشاره کرد.
یادداشت: رکسانا قهقرایی
#عبدی_شو #برنامه_تلویزیونی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار