طرح چین برای حل بحران روهینگیا

مقام های چینی در نخستین اقدام عملی نسبت به کشتار و آوارگی صدها هزار روهینگیایی در دیدار با رهبران سیاسی و نظامی میانمار طرح سه مرحله ای خروج از این بحران را ارائه کردند.

کد مطلب: ۶۸۵۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از ایرنا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین پس از دیدار و گفت وگو با آنگ سان سوچی رهبر معنوی، 'هتین کیاو رئیس جمهوری و مین آنگ هلانگ، فرمانده پرقدرت ارتش میانمار در نایپیداو میانمار گفت: «جامعه بین المللی باید به مبارزه با فقر و پیشرفت ایالت راخین میانمار کمک کند.
بیش از 620 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در دور جدید حملات ارتش و افراط گرایان بودایی در ماه اوت سال جاری (مرداد و شهریور) مجبور به فرار از ایالت راخین میانماربه بنگلادش شدند.»

آوارگان روهینگیایی می گویند که سربازان و مهاجمان بودایی به آنها حمله کرده و خانواده هایشان را کشتند و روستاها را سوزانده اند تا آنها را مجبور به فرار کنند.

سازمان ملل متحد ارتش میانمار را به طور رسمی مسئول «پاکسازی قومی» معرفی کرده است.

این کشتار وسیع و سیاست های سرکوب و خشونت ارتش میانمار علیه روهینگیایی ها با خشم گسترده نهادهای حقوق بشری و جامعه بین المللی روبه رو شده است.

چین به عنوان یک متحد قدیمی میانمار بارها از اعلام موضع علیه این کشور اجتناب کرده و بحران روهینگیا را یک مساله داخلی دانسته بود.

به گزارش میانمار پست، وانگ یی در کنفرانس خبری پس از این دیدارها گفت که چین یک برنامه سه مرحله ای برای حل بحران روهینگیا دارد.

وی افزود اعلان آتش بس و احیای نظم و ثبات نخستین مرحله برای مقابله با این بحران است.

به گفته وی در مرحله دوم، تمام طرف های درگیر در این بحران اعم از میانمار و بنگلادش باید برای یافتن راه حلی برابر در این زمینه بایکدیگر همکاری وتعامل داشته باشند.

وزیر امور خارجه چین ارائه کمک های جامعه بین المللی برای بازسازی راخین را سومین مرحله از این طرح پیشنهادی دانست.

وانگ یی گفت: «ایالت راخین دارای منابع غنی است و از آنها باید برای توسعه منطقه استفاده شود. از جامعه بین المللی می خواهیم که به این منطقه کمک کند تا از فقر خلاص شود و سرمایه گذاری ها در این زمینه افزایش یابد.»

آنگ سان سوچی که از وی به عنوان رهبر معنوی میانمار یاد می شود به رغم اینکه دردهه های پیش به عنوان یک مبارز حقوق بشر فعالیت داشت اما پس از حضور و قدرت گرفتن در قبال کشتار روهینگیایی ها از سوی ارتش و افراط گرایان بودایی سکوت کرد که این موضوع انتقادات بسیاری را برای وی به همراه داشته است.

وزیران خارجه تعدادی از کشورهای آسیایی و اروپایی و از جمله موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه از اردوگاه های آوارگان روهینگیایی دیدار کردند و امروز دوشنبه نیز قرار است این گروه به میانمار سفر کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار