برنامه های آموزش و پرورش خراسان رضوی در هفته کتاب و کتاب خوانی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با پانا، برنامه های هفته کتاب را تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۸۳۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

براتعلی منصوریان در گفت و گو با پانا، ضمن تبریک هفته کتاب به همه ی فعالین عرصه کتاب و کتاب خوانی، گفت:برنامه ی این هفته به طور کلی شامل مراسمات تجلیل از فعالین کتاب، تجهیز کتابخانه های مدارس، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و پژوهشی، بازدید از کتابخانه ها و بسیاری برنامه های دیگر می شود که در این هفته برگزار خواهند شد.

وی افزود : از جمله برنامه های شاخص این هفته برگزاری هزار نمایشگاه کتاب در هزار مدرسه با همکاری موسسه ی ضریح آفتاب، برگزاری جشن اهدای کتاب در روز سه شنبه 23 آبان، و معرفی 90هزار عنوان کتاب توسط 90 هزار معلم استان است که در روز چهارشنبه ،24آبان اجرا خواهند شد.

منصوریان با محور دانستن دانش آموزان و مدارس ، اهم فعالیتهای این هفته را بر این مبنا برشمرد و ادامه داد: طرح ساماندهی، توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس را در دستور کار داریم. به همین دلیل کمیته کیفیت ­بخشی کتابخانه­ های مدارس در سطح ادارات تشکیل شده است. همچنین اجرای طرح پالايش و وجین کتاب­های فرسوده و نامتناسب با دوره­ی تحصیلی و جنسیت از کتابخانه ­های آموزشگاهی و کلاسی و تجهیز کتابخانه­ ها به کتاب­های جدید و تازه­های نشر نیز همین راستاست.

وی در ادامه با اشاره به گستردگی استان و تعداد مدارس و آموزشگاههای تحت پوشش، بیان کرد: علی رغم فعالیتهای صورت گرفته، هنوز کمبودهای بسیاری در زمینه توسعه و تجهیز کتابخانه ای مدارس باید صورت بپذیرد. یکی از اصلی ترین اهداف آموزش و پرورش استان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، تجهیز کتابخانه های مدارس با کتاب های جذاب و مفید می باشد که این خود بهترین راه علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی ست.

منصوریان ضمن ناکافی دانستن فعالیتهای انجام گرفته، گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی مسئله ای نیست که با اجرای یک یا دو برنامه آن هم به صورت مقطعی بتوان آن را حل نمود، بلکه نیاز به کار ریشه ای بسیار دارد که بتوان آن را به شکل یک فرهنگ در بین همه ی نسلها نهادینه کرد و این مستلزم همکاری همه ی دستگاه های ذی ربط می باشد که با برنامه ریزی و هدف گذاری های کارا، مطالعه جزئی از امور روزمره ی مردم باشد.

لازم به ذکر است ازبین 3 هزار و 773 آموزشگاه متوسطه اول ودوم استان تعداد، 3 هزار و 503 آموزشگاه دارای کتابخانه می باشند و فقط270 آموزشگاه فاقد کتابخانه اند که این کتابخانه های آموزشگاهی در مجموع تعداد 5 میلیون و 266 هزار و 552 جلد کتاب را در خود جای داده اند. در مقطع ابتدائی نیز کتابخانه های کلاسی موجود26 هزار و 850 کتابخانه است که دارای 1 میلیون و 209 هزار و 375 جلد کتاب بوده و تعداد 490 کلاس فاقد کتابخانه کلاسی می باشند. با توجه به این آمار تمام سعی مسئولین امر بر آن است که در جهت رفع کمبودها و ترویج فرهنگ مطالعه ، از هیچ تلاشی فرو گذار نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار