پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی مطرح کرد؛

مدیران مدارس؛ بازوی اجرایی کاهش آسیب‌های اجتماعی

پژوهشگر جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مدیران مدارس بازوی اجرایی برای کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی در مدارس هستند.

کد مطلب: ۶۸۳۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛مجید دانایی در نشست دوم از سلسه نشست‌های روش‌شناسی حاشیه‌نشینی و مداخله اجتماعی که در ساختمان اقبال جهاددانشگاهی واقع در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه «در آموزش و پرورش اصل بر پیشگیری اولیه است»، اظهار کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس از طرف آموزش و پرورش طرح‌هایی با رویکردهای مختلفی مانند گذاشتن جلسات مذهبی برای دانش‌آموزان و همچنین ورزش و تفریح وجود دارد.

وی در ادامه افزود: طرح‌های جدید دیگری نیز مطرح شد که خیلی از آن‌ها تحت تأثیر رسانه‌ها قرار داشت؛ مانند الگوبرداری از مدارس ژاپن، آلمان یا کشورهای اسکاندیناوی. این‌گونه‌ طرح‌ها از نظر کارشناسان طرح‌های خوبی هستند اما شرایط اجرای آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: برای مداخله اجتماعی در یک مجموعه، به‌طور مثال دانش‌آموزان، نباید صرفاً به دانش‌آموزان نظر داشت. باید تمام سویه‌هایی که به سمت موضوع مورد نظر وجود دارد را در نظر داشت تا بتوان نتایج درستی اتخاذ کرد.

پژوهشگر جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی به تعداد مدارس متفاوت است؛ به طور مثال در یک‌ جا خشونت اولویت اول را دارد یا در جای دیگر مسئله‌ای دیگر بیشتر در اولویت است. این موضوعات در هر نقطه از شهر متفاوت است، البته ما در این پژوهش مدارسی که از مناطق مختلف شهر دانش‌آموز می‌گیرند را مورد بررسی قرار ندادیم.

دانایی مدیران مدارس را بازوی اجرایی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس دانست و گفت: برای مداخله اجتماعی و پیشگیری از جرم، مدرسه را واحد مداخله انتخاب کردیم و طی بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که فردی که می‌تواند به صورت مطلوب در این زمینه دخالت کند، مدیر مدرسه است.

وی ادامه داد: مدیر به‌عنوان نماینده سازمان، اختیارات مناسبی برای اجرای طرح دارد؛ به طور مثال مدیر توانایی ایجاد یک مدرسه مناسب، با انتخاب معلم‌هایی که نحوه تدریس و ارزیابی آنان قوی است را دارد.

پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: برای انتخاب مدارس، مدارسی را مورد بررسی قرار دادیم که دارای ویژگی‌های خاص منطقه‌ای باشند و تیم ما بتواند به‌عنوان اتاق فکر در آن کار کرده و یک مدیر به‌عنوان بازوی اجرایی در آن حضور داشته باشد. به طور کلی طبق مشاهداتی که داشتیم مدارس را در مناطقی انتخاب کردیم که دانش‌آموزان و والدینشان تحت تأثیر نابسامانی قرار داشتند.

دانایی خاطرنشان کرد: در بین مدارسی که در پژوهش‌های خود بررسی می‌کردیم، یک مدرسه ابتدایی در انتهای همت‌آباد قرار داشت که در بین مدارسی که در طرح‌های ما وجود داشت، تجربه موفقی بود. مدیر آن مدرسه به مدت یک سال در جلساتی که داشتیم شرکت می‌کرد و با مشارکتی که بین والدین دانش‌آموزان و خود آن‌ها به وجود آمده بود، به نتایجی مفیدی در خصوص کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی رسیدیم.

منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار