معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران
تغییر نگرش دانش آموزان هنرستانی، بازار توسعه اقتصادی را متحول میکند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مازندران گفت: «تغییر نگرش دانشآموزان هنرستان ای فنی و حرفه ای و کارودانش عامل کارآفرینی و پاسخگوی بازار توسعه اقتصادی و عرضه تولیدات باکیفیت در کشور است.»
به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، اسفندیار نظری در نشست با مدیران و معاونین هنرستانهای شهرستان چالوس با تأکید بر اینکه توجه به نیروی انسانی ماهر یکی از سیاستهای در اولویت آموزش و پرورش است، گفت: «امکان تحقق این مهم در رشد و توسعه هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش است که منجر به حرکت چرخه رشد و توسعه کشور با شتاب و قدرت بیشتری است.»
معاون آموزش متوسطه مازندران گفت: «با ترویج فرهنگ مهارتآموزی و کارآفرینی در جامعه و حمایت از هنرستانهای فنی و حرفهای و کارودانش در سراسر کشور، منویات مقام معظم رهبری و شعار سال ۹۶ تحقق پیدا مییابد.»
نظری فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان را جزء مهمترین مسائل دانشآموزان آیندهساز کشور برشمرد و تاکید کرد: «گام نخست برای ایجاد زمینه اشتغال جوانان دانش آموخته، کسب مهارتهای شغلی و مهارتی برای آنها در هنرستانها است.»
وی افزود: «آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین باید به تربیت انسانهایی بپردازد که در آینده چرخههای اقتصادی کشور را به حرکت و چرخش درآورند.»
نظری با بیان اینکه هنرستانها ظرفیت تبدیل شدن به کارگاه های کوچک تولیدی را دارند، افزود: «هنرستانها، کارگاههای کوچک کارآفرینی برای بازارهای آینده جامعه هستند و در هدایت دانش آموزان به سمت بازار کار نقش اصلی را ایفا میکنند؛ همانطور که مهمترین رسالت واحدهای فنی و حرفهای و کاردانش، آموزش مهارتهای مورد نیاز جامعه است.»
این مسئول استانی افزود: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اکثر دانش آموزان یا افراد جویای کار پیش از اینکه به تحصیل در دانشگاهها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دورههای مهارتی و فنی و حرفهای روی میآورند و همین مهارتها در حد تکنسین برای ورود آنها به بازار کار کافی است؛ علاوه بر این بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه های شغلی مختلف قرار می گیرند، موظفند برای به روزرسانی دانش حرفهای خود یا ارتقای شغلی همه ساله به گذراندن دورههای مهارتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام کنند.»
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد دانش آموزان پایه دهم مازندران در شاخههای فنی حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند، از تهيه و توزيع تجهيزات مدارس استان مازندران خبر داد و افزود: «اولويت توزيع تجهيزات، هنرستان ها و مدارس كم برخوردار است.»
نظری با بیان اینکه کلاسهای فنیوحرفهای و کاردانش به ویژه کلاسهای کارگاهی باید با ۱۵ نفر دانشآموز تشکیل شوند، گفت: «بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیمی از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای و نیم دیگر در رشته های نظری حضور یابند.»
ارسال دیدگاه