معاون پرورشی و فرهنگی:

ارکان دینداری اشاره شده در قرآن را فراموش کرده‌ایم

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ارکان دینداری اشاره شده در قرآن را فراموش کرده و دچار برداشت های شخصی شده ایم، بنابراین قضاوت های ما درباره دینداری افراد اشتباه است زیرا مبنا آن غلط بوده است.

کد مطلب: ۶۸۱۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، مهدی فیض در چهارمین روز از سلسله نشست های فرهنگ عمومی که به مناسبت روز فرهنگ عمومی در محل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، عنوان کرد: سبک زندگی و دینداری باید مبتنی بر یک مدل انسان شناسی باشد و تا این مدل اتخاذ نشود نمی توان اهداف مورد نظر را دنبال کرد.

وی ادامه داد: تا انسان را صحیح و آنگونه که هست نشناسیم، نمی توانیم برای سبک زندگی او مدل تغییر ارائه دهیم، هرچند برای سبک زندگی به یک مدل انسان شناسی با پشتوانه دینی نیاز است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، دینداری و سبک زندگی را دو روی یک سکه دانست و اظهار کرد: دیندار کسی است که سبک زندگی مشخصی را بر مبنای مجموعه ای منسجم از باورها انتخاب کرده تا به یک آرمان دست یابد و این سبک زندگی ثبات و آرامش در بر دارد.

وی با بیان اینکه نباید بین دینداری و سبک زندگی تفکیک قائل شد، به سخنانی از علامه اقبال لاهوری اشاره و اضافه کرد: به باور وی دینداری باید با احساس شادمانی همراه باشد به عبارتی اگر کسی از دینداری خود احساس شعف نمی کند، دیندار نیست و آن دین به او تحمیل شده است.

فیض، نشاط را هم لازمه دینداری دانست و به تفاوت های نگاه افراد به مقوله دین و آنچه در قرآن در این باره امده اشاره کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: عادت کرده ایم وقتی قرآن را می خوانیم آیات را به دو بخش تقسیم کنیم، آیاتی که مخاطبان آن کافران و مومنان هستند که در این میان همواره تصور می کنیم هر جا سخن از کافران به میان آمده مخاطب ما نیستیم بلکه مردم غیر از ایران است و هرجا سخن از مسلمانان است منظور ما هستیم.

وی توضیح داد: ما ارکان دینداری مورد اشاره در قرآن را فراموش کرده و دچار برداشت های شخصی شده ایم، بنابراین قضاوت های ما درباره دینداری افراد اشتباه است زیرا مبنا ان غلط بوده است.

فیض با اشاره به هسته مرکزی وجود انسان که شامل منطق(نظام، باورها و ارزش ها)، خلق(سیرت و باطن) و خلق(صورت و ظاهر ) است، گفت: در صورتی که بخواهیم سبک زندگی افراد را تغییر دهیم باید منطق آنها را تغییر دهیم هرچند وجود انسان بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان ابعاد و لایه های آن را احصا کرد.

وی اضافه کرد: برای دیندار کردن مردم یک جامعه باید یک الگوی مراتب دینداری داشته باشیم تا پس از آن بتوان دینداری آنها را ارتقا داد.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، هر کسی امر و نهی وجدان را رعایت کند، دیندار به حساب می آید و دارای دین فطری است.

فیض نشاط را لازمه دینداری دانست و گفت: اگر کسی از دینداری خود احساس شعف نکند دیندار نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار