گزارش پانا از نشست انجمن ارتقای سلامت اداری در نمایشگاه مطبوعات :

تلاش برای ایجاد گفتمانی مشترک در مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری

رئیس هیات مدیره انجمن ارتقای سلامت اداری با تاکید بر نقش رسانه ها در پیشگیری از بروز فساد و ارتقای سلامت اداری، گفت: سازمان مردم نهاد ارتقای سلامت اداری مستقل از دولت بوده و در تلاش است تا گفتمانی را در کشور ایجاد کند که بتواند میزان فساد اداری را کاهش داده و سلامت اداری را جایگزین آن کند .

کد مطلب: ۶۷۹۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ،حسن عابدی جعفری در نشستی تخصصی در خصوص وظایف ،اهداف و چشم انداز پیش روی انجمن ارتقای سلامت اداری ، با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور درحال حاضر این است که فساد به اندازه کافی مجری و مرتکب دارد ،گفت : درمقابل صدایی مردمی که بتواند با این پدیده و سیلاب فساد مبارزه کند چندان شکل نگرفته است به همین دلیل سازمان ها و ان جی اوهای مردم نهاد برای مبارزه با فساد در کشور باید شکل گیرند .

رئیس هیات مدیره انجمن مردم نهاد ارتقای سلامت اداری تصریح کرد: این سازمان رسالت خود را اینگونه تعریف کرده است که در مقابل فساد ایجاد شده در کشور یک قوه گفتمان ارتقای اداری و سلامت اداری را در کشور به جریان اندازد تا بتواند جلوی این موارد را بگیرد و هدف آن بیشتر پیشگیری از بروز فساد است .

وی ادامه داد: سازو کارها و مواردی باید تهیه شود تا بتواند زمینه های پیشگیری از بروزفساد را فراهم کند و اعضای این سازمان مردم نهاد که نوک تیز این حمله را تشکیل می دهند باید بتوانند این گفتمان را در کشور جاری و ساری کنند و هم در درون بخش خصوصی و هم بخش های دولتی این گفتمان را الگو کنند .

عابدی جعفری اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که نتایج این تلاش ها به ثمر نشسته و ما به جایی برسیم که صحبت از آن باشد که درجه سلامت اداری کشور به چه میزان نه آنکه صحبت ها پیرامون فساد باشد و باید گفت ماباید به جایی برسیم که در نظام جمهوری اسلامی میزان پاکدستی و سلامت اداری در مجموعه نهادهای بخش خصوصی و دولتی تا جایی ارتقا یابد که ایران به عنوان سمبل و الگوی سلامت اداری مطرح باشد.

قبح و زشتی ارتکاب فساد در فرهنگ عمومی از بین رفته است

در ادامه این نشست خانم دکتر علوی عضو هیات مدیره انجمن ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تصریح کرد: درسال 1389 تحقیقی صورت گرفت که در آن گروههای مختلفی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند گروه اول مراجعان مردمی گروه دوم مجموعه کارکنان دستگاه و گروه سوم خبرگان و صاحبنظران علمی جامعه بوده است و نتایج این تحقیقات نشان داد قبح و زشتی ارتکاب فساد در فرهنگ عمومی مردم از بین رفته و مردم واکنش هایی را که باید در هنگام مشاهده بروز فساد از خود نشان دهند را انجام نمی دهند .

وی ادامه داد: تنزل اخلاق عمومی در کشور نیز موضوع حائز اهمیتی است و باید ماتریسی را طراحی کرد تا از بروز فساد جلوگیری کند .

علوی گفت: سه ارگان و سه بخش می توانند در زمینه فرهنگ سازی برای جلوگیری از فساد تلاش کنند که بخش های خصوصی ،بخش دولتی و اصحاب رسانه هستند و گسترش فرهنگ و اخلاق مبارزه با فساد میسر نمی شود مگر آنکه تمامی بخش ها در کشور در این زمینه تلاش کنند و رسانه ها نیز هماهنگی لازم را میان بخش های مختلف جامعه برای مبارزه با فساد فراهم کنند .

عضو هیات مدیره انجمن ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تصریح کرد: پیشگیری از بروز فساد ما را به این سمت حرکت می دهد که فضلیت ها و ارزش های اخلاقی که در متن آموزه های دینی قرار دارد را توسعه دهیم و این سازمان باید بتواند این فرهنگ را میان مردم و کارگزاران بخش های مختلف نظام نهادینه کند .

وی افزود: نه تنها در کشور ایران بلکه در 15 کشور عضو اتحادیه اروپا راهبردهای مبارزه با فساد با شیوه فرهنگ سازی و گسترش اخلاق مبارزه با فساد جزو اولویت های کشورها قرار گرفته است .

علوی خاطرنشان کرد: متدهایی دردست بررسی است تا توسعه اخلاقیات بتواند به عنوان الگو عمومی شود و این میسر نمی شود مگر آنکه ابتدا بحث های مبارزه با فساد مطرح و پس از آن سلامت اداری ایجاد و در مرحله بعد پایبندی های اخلاقی و میزان عمل به اخلاقیات را توسعه داد .

وی تاکید کرد: رسانه ها می توانند فرهنگ سازی در این زمینه را از خانواده ها آغاز و از تربیت دوران کودکی هدف بگیرند و از سوی دیگر بحث سلامت اداری را در میان سیاستمداران برنامه ریزی کرد به این دلیل که زیر ذره بین نگاه مردم و رسانه ها قرار دارند و رسانه ها می توانند کمک کنند تا سلامت اداری در کشور به جریانی موثر و فرهنگ ساز بدل شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار