وزير آموزش و پرورش در آيين معارفه سرپرست مركز پرورش استعدادهاي درخشان

به جای كيفيت‌بخشی، مدارسی با تابلوهاي مختلف راه‌اندازی کردیم

وزير آموزش و پرورش در آيين معارفه سرپرست مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: مهمترين علت ايجاد انواع مدارس اين است كه نتوانستيم كيفيت برابر را براي همه افرادي كه ويژگي هاي مشتركي دارند ارائه دهيم.

کد مطلب: ۶۷۵۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، عصر امروز شنبه ۲۹ مهر ۹۶ سيد محمد بطحايي در آيين معارفه سرپرست مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان، در ساختمان علاقمندان، اين مركز را يكي از حوزه هاي مهم آموزش و پرورش خواند و اظهار كرد: يكي از مسائل و مشكلاتي كه بعد از انقلاب با آن مواجه شديم، افزايش انواع مدارس با تابلوهاي مختلف است كه بين ۹ تا ۱۶ نوع مدرسه را شامل مي شود.

وي افزود: در مورد اين مدارس نمي توان واژه تنوع را به كار ببريم زيرا تنوع مدارس مفهومش اين است كه توانسته ايم به تناسب نياز مخاطبان مختلف، مدارس متنوعي را ايجاد كنيم، در حالي كه چنين نيست.

بطحايي ادامه داد: در مقالات و نظرات افراد صاحب نظر در سال هاي اخير همواره كيفيت به عنوان يك نقيصه مطرح شده است، پس عامل ايجاد انواع مدارس، تفاوت كيفيت است، بنابراين از آنجا كه نمي توانيم كيفيت را براي مخاطبان مشترك ايجاد كنيم مدارس را با تابلوهاي مختلفي راه اندازي كرديم.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: به عنوان مثال چون نتوانستيم آموزش قرآن باكيفيت را در همه مدارس ارائه كنيم ناچار مدارس قرآني را ايجاد كرديم و ساير مدارس نيز با همين استدلال ايجاد شده اند.

وي با اشاره به وجود ۲ يا ۳ نوع مدرسه در اغلب كشورهاي دنيا گفت: مهمترين علت ايجاد انواع مدارس اين است كه نتوانستيم كيفيت برابر، براي همه افرادي كه ويژگي هاي مشتركي دارند را ارائه دهيم.

بطحايي ادامه داد : تقاضا براي ورود به انواع مدارس از جمله استعدادهاي درخشان، نمونه دولتي و ...همواره بيش از ظرفيت پذيرش بوده و ناچار به برگزاري آزمون براي انتخاب تعدادي محدود از متقاضيان شده ایم.

وي برگزاري آزمون براي ورود به مدارس با كيفيت را امري نامطلوب دانست و خاطرنشان كرد: برگزاري آزمون باعث مي شود تا دانش آموزان به دنبال مهارت تست زني بروند، جامعه ، صداوسيما و خانواده ها نيز در اين زمينه آنها را همراهي كنند و اين امر تربيت دانش آموزان را در مدرسه با مشكل مواجه مي كند. اين در حاليست كه ورود مهارت هاي تست زني به مدارس به ويژه مدارس ابتدايي، يعني تعطيلي مهارت هاي زندگي، تعطيلي پرورش، تعطيلي عاطفه و تعطيلي مبارزه با خشونت.

عضو كابينه تدبير و اميدگفت: تابلو مدارس نبايد بهانه اي براي اخذ شهريه بيشتر باشد بلكه به معنای واقعي، مدارس خاص بايد از كيفيت لازم برخوردار باشند.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازي و استقرار نظام كنترل و تضمين كيفيت مدارس درسال تحصیلی جاری،عنوان کرد:مدارسی که به دلیل ارائه کیفیت های متفاوت آموزشي و پرورشي ايجاد شده اند ، توسط اين سامانه دائماً مورد سنجش و ارزيابي قرار مي گيرند و همواره در طول سال وضعيت پيشرفت و يا افت آنها بررسي و بازخورد داده مي شود.

وي رصد دائمي كنترل كيفيت مدارس را از وظايف حوزه هاي ستادي برشمرد و خاطرنشان كرد: در دولت دوازدهم تلاش مي كنيم كيفیت آموزشي و پرورشي مدارس استعدادهاي درخشان را افزايش دهيم.

بطحايي ادامه داد : افزايش كمیت مدارس استعدادهاي درخشان جاي خوشحالي ندارد بلكه آنچه مايه مسرت است افزايش كيفيت اين گونه مدارس است.

عضو كابينه تدبير واميد اظهار كرد: كوچك سازي ساختارهاي اداري ضروري است و بايد بسياري از امور غيرحاكميتي برون سپاري شود تا درهزينه ها صرفه جويي شود و كارشناسان حوزه هاي ستادي نیزتمام تلاش خود را براي عمق بخشيدن به آموزش های مدارس استعدادهاي درخشان به كار گيرند.

وي اجراي طرح شهاب در ۳ سال اخير را يكي از افتخارات آموزش وپرورش برشمرد و افزود: بسياري از دانش آموزان داراي استعداد برتر در خارج از مدارس استعدادهاي درخشان قرار دارند كه با اجراي طرح شهاب مي‌توان آنها را شناسايي و هدايت كرد.

شايان ذكر است، وزير آموزش وپرورش از زحمات چندساله حسين شجاعي در سمت رئيس مركز پرورش استعدادهاي درخشان تقدير و طي حكمي فاطمه مهاجراني را به سمت سرپرست اين مركز منصوب كرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار