در گفت و گو با پانا مطرح شد:

خطر گازگرفتگی در استفاده از لوله های قابل انعطاف یا خرطومی

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نی ریز گفت: از لوله های قابل انعطاف یا خرطومی که دودکش نامیده می شود خطرناک است و اینها دود کش نیستند چرا که به راحتی سوراخ های ریزی در بدنه آنها ایجاد می شود و خطر گاز گرفتگی را تشدید می کند.

کد مطلب: ۶۷۵۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم خیراندیش در گفت و گو با خبرنگار پانا فارس به مناسبت فرارسیدن فصل سرما در خصوص توصیه های ایمنی گفت: مونوکسید کربن گازی است که بر اثر سوختن ناقص کربن بوجود می آید؛ این گاز بسیار سمی است اما رنگ و بوی خاصی ندارد وبه همین دلیل قاتل نامریی نامیده می شود .

وی در ادامه بیان کرد: با فرا رسیدن فصل سرما همه هموطنان سعی در راه اندازی وسایل گرمایشی منازلشان دارند، طبیعتاً استفاده از وسایل بدون شعله (رادیاتور ، شوفاژ) نه اینکه خطری نداشته باشد ولی به نسبت وسایل گرمایشی دیگر مانند بخاری خطر کمتری دارد .

خیراندیش افزود: عدم نصب صحیح دودکش وسرد بودن آن به هنگام شعله ور بودن وسیله گرمایشی وجود نقص در آن را به ما هشدار می دهد .

مدیر واحدآتش نشانی تاکید کرد: اگر تسلط کامل به نصب وسایل گازسوز ندارید بهتر است از افراد متخصص این کار استفاده کنید .

وی با تاکید بر اینکه استفاده از وسایل گرمایشی شعله دار نیازمند رعایت تمهیداتی است گفت: در هنگام استفاده از وسایل گرمایشی فضایی برای ورود هوا به داخل منزل باز باشد. به طور مثال مقداری لای پنجره باز بوده یا زیر در و لابه لای پنجره ها را کامل نبندند و از کلاهک H استفاده کنید تا ایمن بمانید .

وی با اشاره به اینکه تعدد زانویی کشش آلاینده ها را سخت تر و احتمال نشت گاز co را افزایش می دهد تاکید کرد: شیب منفی به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و حتما باید شیب مثبت و 90 درجه باشد دودکش ها داخل دیوار و تا سطح پشت بام رفته و از 80 سانتی متر تا 1 متر بالاتر از سطح پشت بام بوده و همچنین از کلاهک اچ (H ) در نهایت استفاده شود .


مسئول واحد آتش نشانی نی ریز در پاسخ به این سوال که چطور متوجه شویم که دچار گاز گرفتگی شدیم، افزود: شباهت زیاد گاز گرفتگی به سرماخوردگی اولین نشانه مسمومیت با این گاز است، سردرد و سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ، درد در قفسه سینه ، ناحیه شکمی و اگر باز هم جلوتر رود ، احساس دوبینی و دو گانگی در رفتار و به شماره افتادن تنفس ، اختلال درتصمیم گیری و حرکت و بازهم اگر در محل بماند و منبع گاز Co وجود داشته باشد و به آن اهمیت ندهند حالت بیهوشی و غش ایجاد و فرد واردمرحله کما و سپس فوت می شود .

وی افزود: قبل از نصب بخاری از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود و بررسی نشتی گاز از اتصالات مهم است این کار را می توانید با استفاده از کف آب و صابون انجام دهید .

خیر اندیش تاکید کرد: از مکش مناسب دودکش ها مطمئن شوید. تست مکش دودکش ها قبل از نصب لوله دودکش بخاری امری ضروری است که این کار ساده را می توانید با روشن کردن یک تکه روزنامه و قرار دادن آن روبروی لوله دودکش انجام دهید در صورتیکه دودکش بخاری درست کار کند باید شعله آتش را به سمت خود بکشاند .

وی افزود: شاید دودکش شما سال پیش درست سرویس داده باشد ولی این ملاک نیست زیرا امکان دارد در طی این یک سال که از بخاری استفاده نکرده اید جسم خارجی درون دودکش قرارگرفته باشد یا کلاهک افتاده باشد .

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نی ریز ادامه داد : تمام شیلنگ ها باید با بست استاندارد به شیرها و لوله های گاز نصب شده باشد.وطول شلینک نباید از یک و نیم متر بیشتر باشد .

شیرهای مرتبط به وسایل گاز سوز باید به دستگیره شیر مجهز باشند تا در صورت حادثه به سرعت بسته شوند.ودر صورتی که از شیر گاز ی استفاده نمی شود دستگیره شیر را برداریدو بوسیله درپوش آن رامسدود نمائید .

در ساختمانهای چند طبقه نیز بدون هماهنگی و اطلاع همسایه ها اقدام به قطع شیر اصلی گاز واحدهای دیگر ننمایید زیرا بعضی از خانوادها از وسایل گاز سوزی استفاده میکنند که مجهز به ترموکوپل نیست مانند سماور گازی و با یک بار بازو بسته کردن شیر، شعله خاموش و گازدر واحد منتشر می شود .


درصورتیکه وسایل گرمایشی را روشن کردید و احساس سنگینی و سر درد نمودید آن را جدی بگیرید و به بررسی و چک وسایل گاز سوز و سیستم گاز منزل اقدام کنید و درفصل سرما از پوشاندن تمام درز درب و پنجره به بهانه گرمترشدن خانه خوداری نمایید .

وی اظهار داشت: استفاده از وسایل گاز سوزی که دودکش آن از شیشه و دیوار بیرون داده شده مجاز نیست، وزش یک باد شدید می تواند مانع از مکش دودکش شود. این دودکش ها مکش مناسب ندارند و خطر گازگرفتگي را تشدید می کنند .

دریچه های کوچکی که 30سانتیمتر زیر سقف آپارتمان های شما تعبیه شده دریچه های تأمین هوای وسایل گاز سوز می باشد هرگز مسدود نشوند .

لوله های قابل انعطاف یا خرطومی که اشتباهاً به عنوان رابط دودکش استفاده می شوند، دودکش نیستند. امکان اتصال و چفت و بست کامل آنها به وسیله گازسوز و دودکش دیوار وجود ندارد و همچنین به آسانی سوراخ های ریزی در بدنه لوله ایجاد می شود و گاز CO ( مونواکسیدکربن) از محل اتصالات و این سوراخ های ریز، نشت می کند و سلامت و جان اعضای خانواده را به شدت تهدید می کند .

وی در خصوص استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی نیز شهروندان را به رعایت چند نکته ضروری فراخواند و افزود: استفاده از شومینه به مدت کوتاه مدت آن هم در زمان هوشیاری و بیداری اشكال ندارد. توصیه می‌شود در مکان‌هایی که وسایل گازسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد برای بالابردن ضریب ایمنی محل، از سنسور حساس به گاز CO استفاده شود. توصیه می‌شود از شومینه صرفاً به عنوان تنها وسیله گرمایشی در محیط استفاده نشود زیرا جنبه تزئینی و لوکس آن بر جنبه گرمایشی آن غالب است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار