یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با پانا:

اقدام نظامی برای جداسازی کردستان عراق کار ساز نیست

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت : اقدام نظامی برای جلوگیری از جداسازی اقلیم کردستان کار ساز نیست بلکه باید با اقدامات نرم افزاری این مشکل را حل کرد .

کد مطلب: ۶۷۰۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد اخباری کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: علت اصلی سفر ژنرال حلوصی آکار رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه، و سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور در آینده نزدیک، بیشتر درباره هماهنگی در رابطه با بحث همه پرسی کردستان عراق و استقلال این اقلیم از دولت مرکزی عراق است.

وی افزود: فشار های بین المللی بر روی مقامات اقلیم کردستان عراق وارد شد اما متاسفانه موثر واقع نشد و این همه پرسی در نهایت برگزار شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه کردها عمدتا در 4 کشور ساکن هستند گفت: بیشترین آمار کردها در جنوب ترکیه با 16 میلیون نفر جمعیت است و پس از آن در عراق ، ایران و سوریه هستند. لذا برای آنکه کشورها هماهنگی لازم در این خصوص را کسب کنند، نیازمند این هستند که با یکدیگر دیدارهای مشترکی داشته باشند ؛ زیرا این موضوع امنیت ملی همه کشور های منطقه به خصوص 4 کشوری که کردها در آن ساکن هستند را در معرض تهدید قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد : البته احتمال این نیز می رود که کشور های فرا منطقه ای که به دنبال مشکل آفرینی در منطقه خاورمیانه هستند بخواهند از این موضوع سوء استفاده کنند تا مرزهای این چهار کشور را دچار ناامنی کنند. بر این اساس احتیاج به همکاری مشترک بین کشور های ایران ، عراق ، ترکیه و سوریه در این زمینه وجود دارد. البته در گذشته ارتشبد عثمان الغانمی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عراق نیز به ایران سفر کرده بود و اکنون نیز رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به ایران سفر کرده است.

اخباری در خصوص امکان دخالت رژیم صهیونیستی برای تحقق این جداسازی تصریح کرد: وقتی چنین سناریو هایی در منطقه طراحی می شود به طور طبیعی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در آن دخالت دارند زیرا مقامات اقلیم کردستان بدون هماهنگی با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای اقدام به برگزاری همه پرسی نمی کنند اما اینکه بخواهیم به طور قطع بخواهیم بگویم که رژیم صهیونیستی در این همه پرسی دخالت کرده است، بنده سندی ندارم. اگرچه ممکن است مسئولان شورای امنیت ملی چنین سندی داشته باشند .

وی ادامه داد : به طور کلی انجام این همه پرسی در خاورمیانه یقیناً به نفع رژیم صهیونیسیتی تمام می شود زیرا تنها رژیمی که مرز های آن هنوز تثبیت نشده و همیشه با فلسطینی ها ، اردن ، لبنان و سوریه درگیر مسائل مرزی است، رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآورشد : اگر اقلیم کردستان هم چنین وضعیتی در منطقه پیدا کند فشار از روی رژیم صهیونیستی برداشته و یا کمتر می شود و همه ذهن ها به اقلیم کردستان عراق معطوف می شود بنابراین احتمال اینکه اقدام مقامات اقلیم کردستان عراق به واسطه تحریک های رژیم صهیونیستی باشد وجود دارد .

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال اقدام نظامی برای جلوگیری از جداسازی اقلیم کردستان وجود دارد یا خیر گفت: خیر این موضوعات با اقدامات سخت افزاری کمتر قابل حل است و باید چنین اقداماتی به صورت نرم افزاری حل شود. همانطور که می دانید اقدام نظامی علیه رژیم صهیونسیتی از سال 1948 صورت گرفت اما هنوز هم مناقشات در آن منطقه وجود دارد و به طور کامل موضوع حل نشده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار