گزارش/

خواص دارويي و درماني برگه زرد آلو/تهیه برگه زردآلو در قاضی جهان

تهيه برگه زردآلو از دير باز در قاضی جهان رواج داشته و علاوه بر خواص دارويي درماني و مفيدي که براي بدن دارد به عنوان يکي از فعاليت هاي اقتصادي اهالي قاضی جهان محسوب مي شود.

کد مطلب: ۶۶۸۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آرذبایجان شرقی، براي تهيه برگه زردآلو انواع مرغوب، شيرين، خوش عطر و سالم و کاملاً رسيده آنها را، که دانه‌هايشان آسان جدا مي‌شود، برمي‌گزينند. آنگاه دو لپه زردآلو را به دقت جدا کرده هسته را در مي‌آورند. لپه‌ها يا برگه‌ها را در کنار هم و بر روي جعبه های چوبی که طَبَق یا خُنچه نامیده می شود مي‌چينند، به ترتيبي که قسمت دروني ميوه‌ها رو به بالا باشد؛ سپس آنها را به محوطه‌هاي آفتابگير مناسب (روي پشت بام خانه ها و يا محوطه هاي باز )مي‌برند تا در سه تا شش روز فرايند خشک کردن برگه‌ها انجام مي گيرد. سپس برگه‌هاي خشک شده را جمع آوري کرده و جهت مصرف و يا فروش بسته بندي مي کنند.

شیوه تهیه برگه صنعتی نیز بدین ترتیب است که طبقها و یا خنچه های آماده را با فاصله حدود بیست سانتی متری از روی زمین روی هم در داخل دودخانه می چینند و داخل ظرفی مقداری گوگرد ریخته و آتش می زنند و درب دودخانه را می بندند و تمام مدخل های ورودی و خروجی آن را پلمپ می کنند بطوری که هوایی داخل آن ردو بدل نشود پس از چند ساعت که زردآلوها خوب دود خوردند درب دودخانه را باز کرده پس از آن طبق ها را در معرض آفتاب مستقیم می چینند تا خشک شود که یکی دو روزی طول می کشد.

البته امروزه نوع دودخانه ها فرق کرده و در هوای آزاد جعبه ها را چیده و روی آن را با پلاستیک و ....می پوشانند تا برای مدت ساعاتی گوگرد اثر خود را بگذارد.

از فرآورده هاي زردآلو مي توان به مرباي برگ زردآلو اشاره کرد.

روش تهيه مرباي برگ زردآلو :برگه زرد آلو 500 گرم، آب دو ليوان، زعفران ، آبليمو يک قاشق.آب و شکر و زعفران را روي حرارت ميگذاريم تا درست شود. برگ زرد آلو را خيس مي کنيم، و داخل شربت ميريزيم و ميگذاريم جا بيافتد. 5 دقيقه آخر آبليمو را اضافه ميکنيم سپس بيرون مياوريم و با کنجد، پودر پسته و گل محمدي تزيين مي کنيم.

برای کسانی قصد اضافه کردن وزن خود را دارند استفاده از جوشانده برگ زرد آلو توصیه می شود. این جوشانده اشتها آور بسیار خوبی است . خيس كرده برگه زردآلو صفراآور و ملين است، آخر شب ميل شود.خيس كردة برگه زردآلو تشنگي را فرو مي‌نشاند. 10 صبح و 5 عصر يا هنگامي كه عطش دارد از همه بهتر است.دم كردة برگ زردآلو كشندة كرم معده است.دم کرده برگ زردآلو براى قطع اسهال مفيد است.براى تسکين درد گوش، چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانيد.

ابن سینا خوردن هر روز 50 گرم برگه زردآلو رابرای تقویت اعصاب و کم خونی مفید دانسته است. در برگ زردآلو مقادیری ویتامین D وجود دارد که در رشد استخوان و دندان ها بسیار موثر است. زکریای رازی خوردن برگه های زردآلو را با مغز گردو به مقدار 50 گرم به مدت 7 روز توصیه کرده. این داروی بسیار خوبی برای لوزالمعده و ورم روده است.

رضا اولاد قره گوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار