پانا از آماده سازی مدارس گزارش می دهد؛

آمادگی 105 هزار مدرسه با 13 میلیون دانش آموز برای آغاز سال تحصیلی

آماده سازی مدارس برای سال تحصیلی با شور و حال بسیار در مدارس دنبال می شود و دانش آموزان علاوه بر آماده کردن خود، نقش بسزایی در ساماندهی فضای مدرسه شان دارند.

کد مطلب: ۶۶۷۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا،پایان تابستان و نزدیک شدن به روزهای آغازین مدرسه، حال و هوای جامعه تغییر کرده و شور و هیجان خاصی برای آماده سازی مدارس و ورود به سال تحصیلی آغاز می شود و این مساله نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای اولیا و معلمان نیز برقرار است.

با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن روانه مدرسه می‌شوند اما پیش از آغاز این ایام نیازمند ایجاد فضایی مناسب برای شروع فعالیت ها در محیط پویا و با نشاط است بنابراین روزهای واپسین تابستان فضای مشارکتی در مدارس و فضاهای آموزشی برقرار شده تا دانش آموزان در فضایی پرنشاط به تحصیل بپردازند.

خانواده خط اول مشارکت در امور مدرسه

بی شک خاطرات روزهای آغازین مدرسه برای همه یادآور روزهایی پرهیجان است روزهایی که حس ناخوشایندی از اتمام تابستان وجحود داشت و از طرفی دیدن دوباره همکلاسی‌ها، لباس و لوازم التحریر جدید برای شروع سال تحصیلی شوق انگیز بود.

شور و حال آغاز سال تحصیلی ما را به مدرسه فردوس در منطقه هشت تهران کشاند مدرسه‌ای که در فضایی مشارکتی دانش آموزان، معلمان و اولیا با یکدیگر همکاری کرده تا سال تحصیلی جدید را با شور و حرارتی ویژه آغاز کنند.

فضایی که خانواده ها در گام نخست مشارکت واپسین روزهای تعطیلات تابستانی را با تشکیل جلسه اعضای انجمن و تعیین کارگروه هایی در حوزه های پژوهشی، بهداشت و پرورشی تشکیل آغاز کردند و قرار بر این شد تا اعضای در تعامل با مدرسه به حل مشکلات بپردازند و هماهنگی های لازم برای اجرای کارها را داشته باشند.

علاوه بر برنامه های همیشگی برنامه جوانه ها برای ورود پایه هفتم و بازگشایی مدارس را با نگاه ویژه ای دنبال می کنیم و خانواده بنا بر توانمندی که دارند وظایفی را بر عهده می گیرند و حتی در امور عادی مدرسه خانواده نه صرفا با کمک های مالی بلکه براساس تخصص خود با مدرسه مشارکت دارند که می توان به معاینات دوره ای پزشکی بچه ها، آماده سازی مدرسه بر مناسبت های مختلف و مواردی از این دست اشاره کرد.

خانواده ها از شور و هیجان آغاز سال تحصیلی و آماده سازی آن می گفتند و حضوری که در روزهای تابستان داشتند تا سر و سامانی به بخش های مختلف مدرسه از قبیل کتابخانه و آزمایشگاه بدهند و تقریبا وقت آزاد آزاد خود را طی سه ماه تابستان در مدرسه گذراندند.

این مشارکت ها محدود به دوره ای خاص نمی شد و اولیا حاضر از روزهایی گفتند که برخی کمبودها از جمله نبود نیرو در حوزه مربی بهداشت با تخصص اولیا جبران شد ه تا دانش آموزان در بهترین شرایط به تحصیل بپردازند.

تابستان بدون تعطیلات برای دانش آموزان

همیشه تعطیلات تابستانی با دوری دانش آموزان از مدرسه همراه بوده و از این بابت دانش آموزان به دلیل ساعات تفریح طولانی تری که دارند، خوشحال هستند.

در مدرسه فردوس دانش آموزان با حال و هوای پر شوری از اردوهای تابستانی با مدرسه گفتند و در روزهای آخر تابستان به کمک مدرسه و اولیای خود آمدند تا اول مهرماه به بهترین شکل انجام شود.

یکی از دانش آموزان کلاس هشتمین این مدرسه می گوید : در طول تابستان هر زمانی که می توانستیم به مدرسه می آمدیم تا به معلم هایمان کمک کنیم گاهی در ثبت نام دانش آموزان گاهی در امور پژوهشی و فرهنگی و مشاوره هم کمک کردیم.

یکی دیگر از دانش آموزان به این مساله اشاره می کند که در طول سال تحصیلی هم هر وقت ساعات تفریح یا زمان آزادی داریم برای پیشرفت کارهای مدرسه کمک می کنیم.

این دانش آموزان که معمولا پایه هشتم و نهم هستند با علاقه خود در امور مختلف مدرسه به یاری معلم، مشاور و ناظم خود می پردازند و به گفته خودشان برای شروع سال تحصیلی که خودشان هم در ساماندهی آن نقش داشتند لحظه شماری می کنند.

کسب افتخارات آموزشی با اقدامات مشارکتی

فوزیه خیراله مدیر مدرسه فردوس با اشاره به اینکه این مدرسه ۹سال قدمت دارد و طی سال های مدیریت در این مدرسه مشارکت اولیا به موفقیت های آموزشی و پرورشی کمک بسزایی کرده، اظهار می کند: همیشه سعی کردم فضای مشارکتی را در مدرسه میان همکاران، اولیا و دانش آموزان برقرار کنم و تا کنون با تعامل خوب ی که داشتیم حتی رتبه ممتاز در طرح تعالی مدیریت نیز کسب کردیم و مسئولان وزارتی نیز در بازدید از مدرسه از عملکرد راضی بودند.

این مدیر مدرسه که تعامل مثبت با معلمان و خانواده ها از حضور پررنگ اولیا و معلمان در روزهای آخرتابستان در مدرسه مشهود بود، در مورد مشکلات مدرسه و حل آن بیان می کند: خانواده همیشه نهایت همکاری را با مدرسه داشتند و انرژی که از این همکاری به ما می دهند انگیزه ما را برای خدمت به مدرسه بیشتر می کند.

مدرسه فردوس علی رغم فضای مشارکتی مثبتی که داشت اما مشکلاتی همیشگی مانند نبود فضای کافی در کلاس های درس، کتابخانه و آزمایشگاه را نشان می داد کلاس هایی کوچک که به گفته مسئولان مدرسه معمولا ۳۰تا ۳۳دانش آموز را در خود جای می دهد و آزمایشگاهی که کمبود فضا موجب شده تا بخشی را کارگاه کنند گذشته از آن کتابخانه با وجود همکاری دانش آموزان و خانواده ها برای ساماندهی کتاب ها و فضای مرتبی که داشت اما وسعت کافی برای تشستن نداشت.

خیراله در این مورد می گوید: متاسفانه مشکل فضای آموزشی و کمبود مساحت داریم اما سعی کردیم تا حد ممکن و با توجه به امکانات کارها را پیش ببریم البته تقاضا برای حضور در مدرسه بسیار است و گاهی ناچاریم ظرفیت کلاس ها را به اجبار بالا ببریم.

احترام به تفاوت ها در مدارس اقلیت مشهود است

در ادامه روز به مدرسه اقلیت مذهبی آرارات سر زدیم مدرسه که شامل مقطع ابتدایی و متوسطه اول بوده و فقط دانش آموزان ارامنه در آن اجازه تحصیل دارند.

مدرسه ای که وقتی در حیاط آن وارد شدیم دیوارهای رنگ امیری شده آن نشان از آمادگی مدرسه برای سال تحصیلی داشت، وارد ساختمان مدرسه شدیم هر چند برخورد ابتدایی مسئولان مدرسه چندان گرم نبود و گویی علاقه ای به همکاری نداشتند اما به تدریج شرایط بهتر شد.

مدیر مدرسه که خود مسلمان بود در باره این مجتمع آموزشی می گوید: از زمانی که وارد مدرسه شدم به تدریج تعاملاتمان با مجموعه مدرسه بهتر شد و با وجود تفاوت های دینی به این مساله احترام گذاشته و به راحتی همکاری می کنیم.

وی می افزاید: این مدرسه ۹ کلاس درس دارد و از پایه اول و تا نهم را در خود جای داده و خانواده ها همکاری بسیار خوبی با مدرسه دارند.

یکی از مسئولان مدرسه که از اقلیت های مذهبی بود در مورد مدرسه می گوید: توجه به ادیان مختلف را همیشه مورد توجه داریم و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد و دانش آموزان در کنار کن تاب های درسی موجود ادبیات و دینی مربوط به ارامنه را می آموزند.

حال و هوای مدارس علی رغم تفاوت هایی که دارند اما در یک ویژگی آن هم شروع با نشاط سال تحصیلی مشتر ک هستند روزهایی که خانواده ها دانش آموزان را به امید روزهای خوب و موفقیت به مدارس می سپارند و مسئولیت سنگینی به عهده معلمان و در مقیاس بزرگتر نظام آموزشی است و امید که کمبودهای موجود مانع از موفقیت نسل های آتی نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار