گزارش پانا از تاثیر وضعیت شاخص کسب و کار بر فعالیت استارت آپی :

فضای کسب و کار به تجاری سازی ایده های استارت آپی و کارآفرینی منجر شود

استارت آپ ها ،کارآفرینان و فعالان بازار کار که می خواهند وارد فضای کسب و کار کشور شوند به بهبود رتبه های کسب و کار وابسته اند و آنگونه که رئیس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار اتاق بازرگانی تهران می گوید فضای کسب و کار باید بتواندبه تجاری سازی ایده های استارت آپی و کارآفرینی منجر شود.

کد مطلب: ۶۶۴۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، گزارش بانک جهانی از بررسی وضعیت شاخص « کسب و کار» نشان می دهد، ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا در سال ۲۰۱۷، در جایگاه ۱۲۰ قرار دارد. تنها اصلاح ثبت شده در گزارش سال ۲۰۱۷ برای ایران، بهبود و توسعه پنج واحد تجاری بود که تبعات در کاهش اندک زمان صادرات و واردات قابل مشاهده است، اما با توجه به بهبود سایر کشورها در این موضوع، رتبه ایران در نماگر تجارت فرامرزی از ۱۶۷ به رتبه ۱۷۰ در سال ۲۰۱۷ تنزل یافته است.

در جدیدترین گزارش سهولت انجام کسب و کار رتبه ایران سه رتبه تنزل یافته به طوری که از ۱۱۷ به ۱۲۰ در بین ۱۹۰ کشور دنیا رسید که بر این اساس در واقع وضعیت واقعی کسب و کار ایران طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ تفاوت محسوسی با سال ۲۰۱۶ نداشته است.

بسیاری از تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق های بازرگانی و اتاق های اصناف نیز تلاش هایی را برای بهبود فضای کسب و کار و انتقال مشکلات به تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور انجام داده اند و در این میان کمیسیون تسهیل فضای کسب وکار اتاق بازرگانی تهران نیز رصد مشکلات و انتقال آن به دست اندرکاران کشور را برعهده دارد .

نقش مهم استارت آپ ها در اشتغال

محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار اتاق بازرگان تهران در گفت وگو با پانا با اشاره به رتبه پایین کشور در شاخص رقابت پذیری عنوان کرد:استارت آپ ها می توانند تاثیرات مناسبی در فضای کسب و کار کشور داشته باشند به همین دلایل از سوی اتاق ایران انجمن کارآفرینان جوان در حال شکل گیری است و در تلاش هستند تا از کار آفرینان جوان حمایت های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد:بسیاری از افرادی که اکنون در فضای کار آفرینی کشور مطرح هستند از یک ایده استارت آپی وارد فعالیت شده اند.

نجفی منش تصریح کرد:به طور مثال ایده فعالیت های قلم چی توسط یه دانشجو که هنوز دوره فارغ التحصیلی خود را طی نکرده بود آغاز شد و در بسیاری از نقاط جهان فعالان استارت اپی در دوره دانش اموزی موفق به یک حرکت استارت آپی شده اند که از کنار آن موفق به ایجاد فعالیتهای کارآفرینی گسترده شده اند.

فضای کسب و کار باید بتواندبه تجاری سازی ایده های استارت آپی منجر شود

وی اضافه کرد:شرایط و فضا برای فعالیت کسب و کارها باید به گونه ای باشد که استارت آپ ها و فعالان فضای کسب و کار بتوانند سرعت و رشد لازم را داشته باشند و به راحتی در مسیر تجاری سازی ایده خود قرار گیرند.

ریسک شروع فعالیت استارت آپی پذیرفته شود

وی با اشاره به مشکلاتی که در تامین منابع مالی برای فعالیتهای استارت آپی در کشور وجود دارد ،عنوان کرد:ریسک فعالیتهای استارت اپی باید توسط صندوق ،نهادها یا بانک پذیرفته شود و باید شتابدهنده ها و تسهیل گران فعالیت های استارت آپی به خوبی ساماندهی شوند و به نظر می رسد اقدام اتاق بازرگانی ایران برای ایجاد انجمن کارآفرینان جوان می تواند تاثیرات مناسبی را به دنبال داشته باشد .

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که فضای کسب و کار کشور را برای کارآفرینان و افرادی که می خواهند وارد فعالیت اقتصادی شوند چگونه ارزیابی می کنید،گفت :نمره و رتبه کشورها در کسب و کار دارای چندین شاخص است که یکی از این شاخصها شروع کسب و کار است و ارزیابی ها نشان می دهد این شاخص متاثر از ده عامل است و در این میان نیوزلند که بالاترین رتبه را در شروع کسب و کار کسب کرده رتبه 86 را به خود اختصاص داده است و رتبه ایران در این شاخص 57.08 بوده که به 57.28 ارتقا یافته است .

رییس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار خاطر نشان کرد:البته سایر کشورها نیز تلاشهایی را برای بهبود رتبه کسب و کار خود انجام داده اند و باید گفت رتبه ایران از 118 به 120 رسیده است .

وی ادامه داد:حتی با شرایط موجود می توان شاخص شروع فعالیت و کسب و کار را 15 رتبه بهبود بخشید.

نجفی منش تصریح کرد:درچند عامل مانند قانون ورشکستگی ،حقوق سهامداران خرد،رسیدگی به شکایات و تجارت فرامرزی وضعیت شاخص ها بسیار نامناسب است و موجب شده تا رتبه کلی فضای کسب و کار تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود:تلاشهای زیادی از سوی اتاق های بازرگانی به منظور تسهیل فضای کسب و کار انجام شده و در جلسات مشترکی که با دفتر پایش فضای کسب و کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده ما پیشنهاد داده ایم که مسئولیت کار بر عهده آنان باشد و ما نیزکمک کننده باشیم تا بتوان رتبه کسب و کار را بهبود ببخشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار