رییس اداره استعدادهای درخشان مازندران در گفتگو با پانا
تحصیل بیش از هشت هزار دانشآموز در مدارس سمپاد مازندران
رییس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش مازندران گفت: «هشت هزار و ۱۰۳ دانشآموز دختر و پسر در ۳۰ مدرسه سمپاد استان مازندران مشغول به تحصیل هستند.»
عبدالله آزادی در گفتگو با خبرنگار پانا-مازندران به پایهگذاری دو مرکز آموزش موسوم به تیزهوشان در سال ۵۵ در کشور اشاره کرد و گفت: «در سال ۶۶ اساسنامه سمپاد تصویب شد و در طول ۲۱ سال این سازمان مدارس زیرمجموعه خود را در استانهای مختلف گسترش داد تا اینکه در اسفندماه سال ۷۹ با تصویب شورای عالی اداری، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در آموزش و پرورش تجمیع شد.»
آزادی افزود: «در استان مازندران نیز مدارس استعدادهای درخشان در سال ۷۰-۶۹ با دو مدرسه در مرکز استان شروع به فعالیت کرد.»
وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۳۰ مدرسه سمپاد فعال است، ادامه داد: «۱۶ مرکز پسران و ۱۴ مرکز در شهرستانهای آمل، بابل، بهشهر، تنکابن، قائمشهر، نکا، ساری، بابلسر، نور، نوشهر و چالوس به صورت مستقل و مجتمع فعال هستند و در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در مجموع سه هزار و ۹۲۳ دانشآموز دختر و چهار هزار و ۱۸۰ دانشآموز در مدراس سمپاد مازندران مشغول به تحصیل بودهاند.»
آزادی ماموریت اصلی مدارس استعدادهای درخشان را فراهم آوردن زمینههای لازم برای شناسایی، کسب شایستگیهای ویژه و بروز استعدادهای صاحبان استعداد برتر و هدایت آن در تمام سطوح و ساحتهای تعلیم و تربیت به صورت نظاممند، همگانی، عادلانه در ساختاری کارآمد و اثربخش برشمرد.
رییس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش مازندران شناسایی دانشآموزان دارای استعدادهای برتر در زمینههای مختلف با روشهای چندگانه و تأکیکد بر فراهم آوردن فرصتهای برابر و عادلانه را یکی از برنامههای مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد و گفت: «تربیت متعادل دانشآموزان دارای استعدادهای برتر در ساحتهای ششگانه با تأکید بر ارتقای معرفت دینی، اعتلای هویت ایرانی، اسلامی و تقویت حس همبستگی از دغدغههای مورد توجه در برنامههای مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است.»
آزادی درخصوص عملکرد دانشآموزان دارای استعدادهای برتر مدارس مازندران در شاخصهای مورد تأکید مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ گفت: «هشت هزار و ۳۵۳ دانشآموز در المپیادهای علمی شرکت کردند که در نهایت ۱۲ نفر به مرحلهی کشوری راه یافتند و صاحب مدال شدند. همچنین در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی ۵۹۸ نفر با ۴۶۳ طرح شرکت کردند که تعداد ۲۸ نفر با ۱۵ طرح به دفاع حضوری در تهران پرداختند.»
این مسئول آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تعداد ۱۳۵ نفر از یکهزار و ۵۲۷ دانشآموز پیشدانشگاهی رتبهی زیر ۱۰۰۰ گفت: «تعداد ۴۰۲ نفر از یک هزار و ۵۲۷ دانشآموز پیشدانشگاهی رتبهی زیر ۱۰۰۰ منطقه دو و سه را کسب کردند.»
وی ترویج دانش تخصصی در میان پژوهشگران، مدیران، دبیران و ارتقای فرهنگ عمومی خانوادهها در حوزه تربیت را از جمله موضوعات مهم مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان دانست و افزود: «مهمترین بخش فعالیتهای این مرکز به کیفیتبخشی به آموزش و پرورش تواناییهای خاص دانشآموزان دارای استعداد برتر و ارتقای کارآمدی و هدایت آنان بر اساس ویژگیها و علایق ایشان و متناسب با نیازهای کشور است.»
آزادی برای کیفیتبخشی به پرورش استعدادهای دانشآموزان، به توسعهی برگزاری "کارسوقها، مدارس تابستانی و آموزش مهارتهای کارآفرینی و پژوهشی" اشاره کرد و گفت: «در این راستا نیاز است تا به مشارکت و افزایش توانمندی در جشنواره جوان خوارزمی و المپیادهای علمی توجه کنیم و زمینه توسعه فعالیت گروههای پژوهشی دانشپژوهان جوان را فراهم آوریم که راهاندازی باشگاه دانشپژوهان جوان در استان مازندران از جمله این توجهات است.»
وی همچنین خواستار تفویض اختیار صدور مجوز فعالیتهای فوق برنامهای مدارس استعدادهای درخشان به متولی استان و تفویض اختیار تعیین خط و مشی اعم از برنامهها و موضوعات قابل ارائه و میزان نحوهی تأمین منابع و چگونگی عملکرد هزینهکرد شد.
ارسال دیدگاه