فتحعلی بیگی در نشست خبری نقالی و پرده خوانی

پنبه در گوش وزارت علوم قرار دادند/قهوه خانه به قلیان سرا تبدیل شده است

داوود فتحعلی بیگی با شکایت از وزارت علوم تاکید کرد: سالهاست در جامعه از سوی وزارت علوم رشته ای در این خصوص دیده نمی شود. وزارت علوم پنبه ای در گوشش قرار داده است و نمی خواهد نیاز هنر را بشنود.

کد مطلب: ۶۶۰۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست خبری نقالی و پرده خوانی با حضور فتحعلی بیگی، دبیر علمی جشنواره و حسین عالم بخش، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

فتحعلی بیگی در آغاز این نشست گفت: سالهاست به عنوان کسی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کند اصرار و علاقه داشتم تا جشنواره هایی با موضوع و مضمون زندگانی و اندیشه های امام علی (ع) برگزار شود.

وی ادامه داد: بار ها من پیشنهاد برگزاری مسابقات فیلمنامه نویسی درباره این موضوع را داشتم ولی توجهی به آن نمی شد؛ اما خوشبختانه مقدمات توجه به سیره امام علی از این طریق فراهم شد.

وی افزود: اگرچه بیش از این از طریق جشنواره آئینی و سنتی توجه به نقالی داشتیم ولی این جشنواره منجر به ابراز علاقه نوجوانان نیز شد و ما شاهد حضور نوجوانان، جوانان و پیشکسوتان در این زمینه بودیم.

حسین عالم بخش که در دوره پیشین این جشنواره قائم مقام این جشنواره بود در این دوره به عنوان دبیر اجرایی جشنواره حاضر شد گفت: این جشنواره از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز حمایت می شود و با توجه به گستردگی مخاطبین محل اجرا را میدان امام حسین که مکان هنری مذهبی ای است قرار دادیم.

دبیر اجرایی این جشنواره افزود: دلیل انتخاب این محل به این دلیل بود که حدود 10 تا 15 هزار مخاطب عام و خاص در این محل جمع می شوند. همچنین در ایستگاه های مترو تهران استقبال زیادی از اجرای اینگونه مراسم ها می شد و یکی از محل های پیشنهادی برگزاری جشنواره بود و ما به دلیل تاخیر تا 5 شنبه مکان برگزاری این جشنواره را معلوم نکرده بودیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار دریافت شده حدود 170 اثر نقالی و مقتل خوانی وجود داشته است و متقاضیان نوجوان نسبت به گذشته بیشتر شده اند.

عالم بخش در خصوص آمار متقاضیان گفت: 17 نفر به جشنواره راه یافتند که کوچکترین آنها 1 نوجوان 14 ساله است اما ما با توجه به مسابقات آموزش و پرورش انتظار حضور نوجوانان بیشتری را داشتیم اما آموزش و پرورش در این کار همکاری زیادی نکرد.

وی درباره متقاضیان شهرستان گفت: برگزاری مراسم در شهرستان ها تدبیر و کار های خاصی می خواست و ما تنها 11 شرکت کنند از شهرستان ها داشتیم و اینکگار کمی نامعقول بود.

عالم بخش تاکید کرد: امسال از لحاظ کیفی و کمی اجرا وسیع تری بود. ما قصد داریم تا با کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری 5 نقطه ی دیگر را نیز پوشش دهیم البته لازم به ذکر است که امسال از برد جمعیتی و استقبال بهتر بودیم.

وی در رابطه با اهداف جشنواره گفت: یکی از اهدافی که توجه مردم را به خود جلب می کند بحث پرده خوانی است. همچنین با تدابیری که فتحعلی داشت اصطحکاک پیشکسوت به حداقل رسید.

وی تاکید کرد: این جشنواره رقابتی نیست ولی آثار کاملا مورد بررسی قرار می گیرد.

عالم بخش در پاسخ به خبرنگار فرهنگی پانا در خصوص اندیشه پشت این جشنواره گفت: 6 سال پیش در ستاد برگزاری عید سعید خم چند ایده مطرح شد و زمانی که کوروش زارعی به مدیریت نمایش حوزه هنری منصوب شد به ولایت و امامت حمله ی بسیاری می شد و تایید این طرح از سوی او تبلیغ کمی را در بین مردم شروع کد و اینکار کم کم اثر گذار شد.

وی ادامه داد: اینکار گره ای داشت که توانستیم از آن استفاده کنیم و به آن وارد شویم اما با تبلیغی که شد و حتی به بیرون از مرز ها هم کشیده شد و متقاضیانی از عراق، ازبکستان ، آذرباییجان و پاکستان پیدا شدند.

عالم بخش تاکید کرد: جریان زیادی در این بین ساخته شد و در بین دانشجویان هنر هم یک رقابتی ایجاد شد. همچنین در بین متقاضیان 16 ساله پیگیری جدی ای اعمال شد.

فتحعلی با شکایت از وزارت علوم تاکید کرد: سالهاست در جامعه از سوی وزارت علوم رشته ای در این خصوص دیده نمی شود. وزارت علوم پنبه ای در گوشش کرده و نمیخواهد نیاز هنر را بشنود.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه جایگاه نقالی و پرده خوانی از بین رفته و قهوه خانه ها تبدیل به قلیان خانه و سفره خانه ها نیز به محل غذا خوری تبدیل شده؛ این نشان می دهد که باید برای عرضه به روز هنر های سنتی در عرصه نمایش مکان های ویژه ای قرار دهیم.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: این موضوعات را برایتان گفتیم تا از طریق شما انعکاس پیدا کند تا به گوش سازمان میراث فرهنگی و وزارت علوم برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار