اتمام اجرای طرح آمارگیری نیروی کار گیلان در فصل تابستان

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از اتمام اجرای طرح آمارگیری نیروی کار فصل تابستان امسال خبر داد.

کد مطلب: ۶۶۰۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان، نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار فصل بهار 1396 که در هفته سوم و چهارم اردیبهشت ماه اجرا شد، نشان دهنده این است که نرخ بیکاری استان در فصل بهار معادل 10.6 درصد بوده که نسبت به فصل زمستان سال 95 معادل 3.5 درصد کاهش و نسبت به بهار سال گذشته 1.3 درصد افزایش داشته است.
صادق اکبری بیان کرد: این شاخص در نقاط شهری 14.3 درصد و در نقاط روستایی 5.1 درصد بوده است.
کارشناس مسئول طرح آمارگیری نیروی کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان خاطرنشان کرد: بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1395) 6.6 درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان 1395)، 2.1 درصد افزایش داشته است.
وی در خصوص نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز گفت: 29.7 درصد از فعالان این گروه سنی در بهار امسال بیکار بوده‌اند.
اکبری به نتایج سهم اشتغال ناقص نیز در اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: نتایج نشان می‌دهد که در بهار سال 96 معادل 9.4 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر …) و کم‌تر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند و این در حالی است که49 و هفت دهم درصد از شاغلان 15 ساله و بیشتر، 49 ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.
اکبری تصریح کرد: همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار 1396، بخش خدمات با 45.3 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های کشاورزی با 33.1 درصد و صنعت با 21 درصد قرار دارند.
کارشناس مسئول طرح آمارگیری نیروی کار معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه نظارت یکی از ارکان مهم در اجرای با کیفیت طرح‌های آماری است ، گفت: ﻃﺮح آمارگیری از نیروی کار فصل بهار 96 ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻃﺮحﻫﺎی آﻣﺎری ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎر و وﺿﻌﯿﺖ ﺟﺎری ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و ﺗﻐﯿﯿﺮات آن اﺟﺮا ﻣﯽﺷﻮد.
وی تصریح کرد: ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﻃﺮح ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ارائه ﺑﺮآوردﻫﺎی ﻓﺼﻠﯽ و ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات آن در ﻓﺼﻮل و ﺳﺎلﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﮐﺸﻮر ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
وی با تأکید براینکه نظارت بر دﻗﺖ و ﺻﺤﺖ اﺟﺮای ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ و اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺎﺻﻞ از ﻃﺮح آﻣﺎرﮔﯿﺮی ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر از اﻫﻤﯿﺖ و ضرورت ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ، افزود: بر این اساس در اجرای این طرح، ﻧﺤﻮه ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺄﻣﻮران آﻣﺎرﮔﯿﺮ و سایر رده های اجرایی از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮرﺳﯽ دﻗﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﺪه، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭼﺸﻤﯽ، ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ و نظارت میدانی ﮐﻨﺘﺮل شده و اﺷﮑﺎﻻت جزئی و اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻣﺄﻣﻮر یا پاسخگویان در ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎﺷﯽ از موارد ﯾﺎ ﭘﯿﺸﺎﻣﺪﻫﺎی ﺧﺎص ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺸﺨﺺ و ﺑﺮﻃﺮف شود.
رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به نظارت حین اجرای عملیات میدانی طرح مذکور در شهرستان‌های استان نیز اشاره و بیان کرد: در مرحله نظارت، میزان پوشش، کیفیت پرسشگری و پاسخگویی، نقاط قوت و ضعف امکانات اجرایی، سیستم‌ها و سایر موارد کنترل و بررسی و بازخورد آن جهت افزایش کیفیت اجرای طرح به سازمان و ده‌های اجرایی منتقل شد.
وی یادآورشد: در اجرای طرح آمارگیری نیروی کار فصل تابستان 1396 که از بیست و یکم مرداد تا سوم شهریور ماه یرگزار شد ، به دو هزار و چهار خانوار در نقاط شهری و روستایی استان که به روش علمی و به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند مراجعه و اطلاعات مورد نیاز اخذ شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار