نظام صنفی معلمان بازوی مشورتی آموزش و پرورش

نمایندگان مجلس اعتقاد دارند تشکیل نظام صنفی معلمان می‌تواند بازوی مشورتی برای آموزش و پرورش باشد اما ضرورت دارد اختیارات نظام صنفی شفاف شده و از سیاسی شدن آن جلوگیری شود.

کد مطلب: ۶۵۹۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا، عموما صنف از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفه اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند صنف ها عموما دارای وظایف اجتماعی وسیعی هستند.
امروزه در کشورمان صنوف مختلف دارای نظام صنفی هستند و بسیاری از امور خود را از این طریق پیگیری می کنند که در این میان می توان به سازمان نظام پزشکی، نظام مهندسی و غیره اشاره کرد.
بر این اساس چندی پیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش جزییات نظام معلمی را تشریح کرد و گفت: این نظام به صورت لایحه به هیات دولت ارائه داده شده است.
احمد عابدینی نظام معلمی را صنف و حرفه ای دانست که زمینه مشارکت عملی معلمان را در تصمیم سازی در کارهای کارشناسی آموزش و پرورش فراهم می کند. در این بین نظام معلمی یک نظام دموکوراتیک است که با انتخاب معلمان از منطقه تا کشوری است که مجمع معلمی را تشکیل می دهند و بخشی از تصدی آموزش و پرورش به این معلمان واگذار می شود و از سنجش صلاحیت معلمان تا آموزش به معلمان واجد صلاحیت به این حوزه واگذار خواهد شد.
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل نظام صنفی معلمی، نظام صنفی را سبب کاهش هزینه‌ها و رضایتمندی جامعه فرهنگیان عنوان کردند.
البته نباید از یاد برد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی شفاف سازی اختیارات نظام صنفی را با اهمیت عنوان کرده و بر ضرورت عدم سیاسی شدن این عرصه تاکید کردند.
تشکیل نظام صنفی معلمی آرزوی دیرینه معلمان
سیدحمایت میرزاده در خصوص ارائه لایحه نظام صنفی معلمی به هیات دولت از سوی آموزش و پرورش، گفت: باید اذعان کرد که تشکیل نظام صنفی معلمی آرزوی دیرینه معلمان سراسر کشور است؛ هر چند این مهم دیر مطرح شده اما این اقدام قطعا رضایت معلمان را درپی خواهد داشت.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائلی برای معلمان وجود دارد که برای پیگیری و رفع آنها نیاز به کانال ارتباطی غیر دولتی است، اظهار کرد: به عبارتی دیگر پیگیری مسائل در قالب صنف سبب ساماندهی امور و نظام‌مند شدن این حوزه می‌شود و از اظهارنظر شخصی برخی افراد و نسبت دادن آنها به جامعه معلمان جلوگیری می‌کند؛ بر این اساس می‌توان گفت که مجموعه قانونمند و شناسنامه‌دار صنفی تشکیل می‌شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برای تبیین قوانین، امور نظارتی و افزایش سطح کیفی می‌تواند از نظام صنفی معلمان به عنوان مشاور بهره ببرد، ادامه داد: به نظر می‌رسد جامعه فرهنگیان و کمیسیون آموزش مجلس از این امر استقبال کنند.
بروز مشکلات آموزشی نتیجه سیاسی شدن تشکیل نظام صنفی معلمان
فرهاد فلاحتی در خصوص ارائه لایحه نظام صنفی معلمی به هیات دولت از سوی آموزش و پرورش، گفت: اگر قرار باشد تشکیل نظام صنفی معلمان آموزش و پرورش را به سمت مسائل سیاسی سوق دهد قطعا عرصه تعلیم و تربیت با مشکل مواجه خواهد شد.
نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد نظام صنفی معلمان در راستای پیگیری صرف مطالبان صنفی تشکیل شود مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: به عنوان مثال تجمعات بسیاری توسط معلمان طی سال‌های گذشته در مقابل مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات، دغدغه‌ها و غیره انجام شده و با همکاری مسئولان به نتیجه مطلوب رسیده است؛ حا اگر این تجمعات شائبه صنف سیاسی به همراه داشتند دچار حواشی میشدند.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات جامعه فرهنگیان بر هیچ فرد و مسئولی پوشیده نیست که منجر به تشکیل نظام صنفی معلمان شود، ادامه داد: بر این اساس باید اذعان کرد برای رفع امور و مشکلات معلمان نیاز به برنامه ریزی دقیق و زمان‌بندی شده از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش است.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به عنوان مثال اجرای طرح رتبه بندی معلمان، وجود کمبود امکانات رفاهی، مشکلات معیشتی و غیره از جمله مسائلی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولتمردان و حتی کارشناسان به آن اذعان دارند؛ با توجه به مطالب مذکور صدور بیانیه و عنوان کردن این موضوعات توسط نظام صنفی نمی‌تواند به نتیجه خاصی منجر شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سنجش صلاحیت معلمان، آموزش به معلمان واجد صلاحیت و غیره از جمله مسائلی است که روند قانونی خاص خودش را در وزارت آموزش و پرورش دارد و نمی‌تواند به نظام صنفی معلمان واگذار شود مگر اینکه روند قانونی تغییرکند.
نظام صنفی معلمان می‌تواند بازوی مشورتی برای آموزش و پرورش باشد
سید محمد جواد ابطحی با اشاره به اظهار نظر مسئولان شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ارائه لایحه نظام صنفی معلمی به هیات دولت، گفت: هر قشری دارای نظام صنفی است و اگر جامعه معلمان نیز دارای نظام صنفی شود امری خوشایند و خوشحال کننده است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید از یاد برد تجربه خوبی از تشکیل انجمن صنفی فرهنگیان در کشور وجود ندارد و برخی از فعالان این حوزه دستگیر یا حتی اخراج شدند، اظهار کرد: بنابراین باید حوزه اختیارات نظام صنفی معلمی به طور شفاف و دقیق تبیین و مشخص شود.
وی با بیان اینکه اگر پیگیری مسائلی مانند افزایش منزلت معلمان، امور معیشتی، رفاهی و برخی دیگر از دغدغه‌های فرهنگیان شاغل و بازنشسته در راستای اختیارات نظام صنفی مذکور قرار بگیرد می‌تواند به جامعه فرهنگیان کمک کند و در اصل تشکیل این مهم شکی وجود ندارد، تصریح کرد: اما باید اذعان کرد اموری مانند سنجش صلاحیت معلمان یا آموزش به معلمان واجد صلاحیت که از جمله مسائل حاکمیتی است را نمی‌توان به نظام صنفی واگذار کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام صنفی معلمان می‌تواند بازوی مشورتی برای آموزش و پرورش باشد، ادامه داد: نباید جزیره‌ای در حوزه تعلیم و تربیت فکر کرد؛ به عنوان مثال شاید سازمان نظام صنفی پزشکی یا مهندسی در برخی امور از فعالان صنف خود دفاع کنند اما نارضایتی عمومی مردم را رقم می‌زنند لذا باید به نکات ریز و مهم در تشکیل این نظام توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار