رقابت 60 کشتی گیر در مسابقات کشتی گیله مردی املش

60 کشتی گیر از نقاط مختلف گیلان و مازندران در مسابقات کشتی گیله مردی رانکوه املش با یکدیگر به رقابت می پردازند.

کد مطلب: ۶۵۷۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان املش گفت : این با عنوان نکوداشت یاد وخاطره صد شهید بخش رانکوه و شهدای مدافع حرم از شب گذشته به مدت 20 شب برگزار می شود.
اسداله عبداله تابار اظهار داشت : کشتی گیله‌مردی از ورزشها و مراسم بسیار محبوب این منطقه و همراه با آداب خاص است .
کشتی گیله مردی نوعی مراسم محبوب و دارای آداب خاص است، که دارای قوانین دقیق بوده و روح پهلوانی بر آن حکمفرماست. این ورزش در گیلان انجام می‌شود و در کنار ورزاجنگ، محبوب ترین بازی در این منطقه است. به طور سنتی، در انتهای تابستان وقتی کار کشاورزی پایان می‌یابد، یا حین بازدید چهره‌های دولتی یا در پایان مراسم مذهبی، (مثلاً در حین علم وَچینی در حیات امامزاده‌ها در آغاز محرم) برگزار می‌شود.
تا ادوار اخیر، کشتی بین چند ورزشکار ویژگی معمولاً همیشگی ازدواج‌های روستایی بود. مراسم کشتی با رژهٔ سنتی کشتی گیران که به تماشاگران و رقبایشان سلام می‌کنند آغاز می‌شود. کشتی گیران یک پای خود را جلو می‌گذارند، و دست شان به ترتیب با زانو، لبها و پیشانی شان در تماس قرار می‌گیرد. هیچ رده‌بندی وزنی و محدودیت زمانی برای نبردها وجود ندارد ولی کشتی گیران می‌توانند اگر نبرد به طول انجامید، از داور درخواست توقف کنند. مقصود بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا (لگد زدن ممنوع است)، حریف را مجبور به لمس زمین کنند. وقتی بازی تمام می‌شود، برنده بازنده را در آغوش گرفته به مرکز زمین می‌پرد و شاخه‌ای مزین به پارچه و پول داده شده از سوی تماشاگران پس از پیروزی خود را دریافت می‌کند. در قدیم بزرگان روستا به قهرمانی که همهٔ رقبایش را حذف کرده، یک گاو یا اسب یا شال ابریشمی گلدار هدیه می دادند .
سیبیل توکی، پسا لنگ، تک موشت، سر جیگیر، سرفوشان، دس به لنگ، دس به چکره، ران پوشی از جمله فنون کشتی گیله‌مردی هستند.
این ورزش در سال 1390 در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار