همگام با اردوهای ملی قطبی/۲۵

یزدان‌پناه: اردوهای ملی سازمان دانش‌آموزی، تمرین مقابله با مشکلات است

مشاور تشکیلاتی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه اردوی ملی مربیان پیشتاز قطب سه کشور گفت: «اردوهای ملی سازمان دانش‌آموزی با ایجاد شرایط سخت برای اعضا و مربیان، در واقع محل تمرین مقابله با مشکلات و افزایش تاب‌آوری است.»

کد مطلب: ۶۵۳۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، علی‌نقی یزدان‌پناه در آیین افتتاحیه اردوی ملی مربیان پیشتاز قطب سه کشور در اردوگاه میرزاکوچک‌خان رامسر به میزبانی استان مازندران، گفت: «سازمان دانش آموزی سازمانی است که برای پاسخ به آن دسته از نیازهای دانش‌آموزان تشکیل شده است که در مدرسه به آن‌ها پاسخ دادده نمی‌شود.»

یزدان‌پناه افزود: «سازمان دانش آموزی سازمانی است که نه برای دانش‌آموزان بلکه با دانش آموزان برنامه‌ریزی می‌کند و برنامه‌ها را با دانش‌آموزان اجرا می‌کند.»

مشاور تشکیلاتی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «دانش‌آموز در ساختار سازمان دانش‌آموزی نیز با عضویت در شورای برنامه ریزی و هیات امنا حضور دارد و به او توجه شده است.»

یزدان‌پناه با بیان اینکه سند تحول بنیادین با در نظر گرفتن ساحت‌های شش‌گانه تربیت به این مقوله مهم توجه ویژه دارد، گفت: «دو واژه‌ی آموزش و پرورش باید در هم تنیده باشند، آموزش فی نفسه فرایندی است که منتج به تربیت با شقوق مختلف تربیت دینی، تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی و غیره می‌شود.»

وی افزود: «اگر دو واژه آموزش و پرورش را جدا از هم تلقی کنیم آنگاه آموزش مقوله ای خواهد بود مبتنی بر حافظه مداری که ذهن دانش‌آموز را به مثابه مخزنی تلقی می‌کند که مرکز انبار شدن انواع فرمول‌های پیچیده خواهد بود.»

یزدان‌پناه علاوه بر حافظه‌مداری، ویژگی دوم آموزش را "مبتنی بر اجبار" برشمرد و گفت: «به این معنا که دانش آموز طبق قوانین مشخصی باید سر ساعت مشخص در مدرسه حاضر باشد، کتاب‌های درسی مشخصی را بخواند، حد مشخصی از نمره را برای قبولی به دست آورد و مابقی بایدها و نبایدها.»

وی افزود: «علاوه بر این‌ها آموزش فرایندی "مستقیم"است یعنی معلم رودرو توضیح می دهد و متکلم وحده است و دانش‌آموز در مقابل موظف است بیاموزد و درس پس بدهد در حالی که پرورش فرایندی "غیرمستقیم" است و مربی متکلم وحده و سخنران نیست چراکه اینجا حوزه کردار و رفتار است نه صرفا گفتار.»

مشاور تشکیلاتی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تأثیر مربیان بر دانش‌آموزان کرداری است نه گفتاری، گفت: «حتی اگر مربی بهترین سخنور هم باشد هرگز سخن او در دل دانش آموز نفوذ نخواهند داشت مگر آنکه دانش‌آموز گفتار او را در کردارش نیز ببیند و باور کند.»

یزدان‌پناه با تأکید بر اینکه حوزه پرورش حوزه تطابق گفتار و رفتار است، گفت: «تناقض گفتار و رفتار به نتیجه نمی‌رسد و به همین دلیل است که نوجوانان و جوانان به سخنان ما توجه نمی کنند زیرا متوجه‌ی دوگانگی رفتار و گفتار بالاسری‌هایشان می‌شوند.»

وی گفت: «امروز با نسلی روبرو هستیم که از فرمول‌های یپیچیده ریاضی و فیزیک و غیره پر شده است اما از اداره کردن امور خود ناتوان است.»

یزدان‌پناه تأکید کرد: «اردوهای ملی سازمان دانش‌آموزی با ایجاد شرایط سخت برای اعضا و مربیان، در واقع محل تمرین مقابله با مشکلات و افزایش تاب‌آوری است.»

مشاور تشکیلاتی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «مربیان فرزانه و پیشتاز باید به این واقعیت توجه داشته باشند که یک مداخله‌گر نیسند بلکه یک هدایت‌کننده هستند و تشکلات محل یاددهی و یادگیری توامان بین مربیان و دانش‌آموزان است.»

اردوی ملی مربیان و اعضای فرزانه و پیشتاز سازمان دانش‌آموزی به میزبانی مازندران و حضور اعضا و مربیان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و شهر تهران در اردوگاه میرزاکوچک‌خان رامسر در حال برگزاری است و تا اول شهریورماه ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار