روز ملی دریای کاسپین زمینه ساز اشک ها و لبخند ها

21 مرداد روز ملی کاسپین و جشن و سرور گرامیداشت این روز در حالی فرا رسید که باید بر وضعیت کنونی آلودگی محیط زیست دریایی این بزرگترین دریاچه جهان و تالاب بین المللی انزلی گریست.

کد مطلب: ۶۵۲۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،به مناسبت این روز انجمن های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست در سراسر گیلان و همچنین بندرانزلی دست بکار شدند تا مراسمی با شکوه و درخور این روز فرخنده برگزار کنند تا علاوه بر گرد آوردن خانواده ها در کنارهم ، آموزشی هرچند مختصر اما مفید برای حفظ محیط زیست این دریا داشته باشند و لزوم جلوگیری از ایجاد آلودگی و دفع نامناسب پسماند در کرانه های آن را برای اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ حفاظت از محیط زیست گوشزد کنند.
جشن روز ملی کاسپین در ساحل پاسداران با ساخت مجسمه های شنی و پرواز بادبادکها و برگزاری تئاتر خیابانی با موضوع انتقاد از نحوه استفاده از طبیعت با محوریت دریای کاسپین برگزار شد.
مشتاقان فعالیت برای طبیعت دست به کار شدند و با ساخت مجسمه های شنی که مربوط به مباحث این روز ملی بود کار خود را آغاز و مجسمه هایی به یادگار از شن های دریای کاسپین برایش درست کردند.
مشاهده ورود فاضلاب شهری به دریای کاسپین و بوی بس نامطبوع آن در فاصله کمتر از 100 متری محل برگزاری جشنواره در ساحل پاسداران مردم را به این فکر وامی داشت که باید به حال و روز این بزرگترین دریاچه جهان گریست چرا که با ادامه این روند زمانی فرا می رسد که گردشگران جز نشستن بر روی تلی از پسماندها و شنا در میان فاضلاب چاره ای نداشته باشند و همگان شاهد مرگ خاموش این دریا باشند.
لیلا مسروری از فعالان محیط زیست با تبریک فرارسیدن دوازدهمین سال اجرایی شدن کنوانسیون تهران برگزاری جشنواره ها را به دلیل ایجاد نشاط در بین مردم موجب افزایش مشارکت اجتماعی می داند و به خبرنگار ایرنا می گوید: در مسائلی مانند محیط زیست به این توجه و مشارکت و همچنین مطالبه گری اجتماعی نیازمندیم .
وی اضافه می کند : باید از هرفرصت و مجالی و به هر اندازه و ابعادی کمک گرفته و از ظرفیت جامعه و نیروی انسانی برای تقویت روحیه مطالبه گری استفاده کنیم و بر همین اساس است که همه ساله گروه های مردمی در برخی موارد نیز با همکاری مسئولان، به مناسبت این روز خاص مراسم مختلفی برگزار می کنند.
مسروری یادآور می شود: اگرچه دریای کاسپین دریایی بسته بوده و در حقیقت دریاچه محسوب می شود اما به دلیل وجود ذخایر جانوری و فسیلی بسیار دارای اهمیت است و یکی از مهمترین بوم سازگان ها به حساب می آید.
وی متذکر می شود : انتظار می رود روند پروتکل های مربوط به کنوانسیون تهران تسریع یافته و محل استقرار دبیرخانه دائمی آن هرچه سریعتر مشخص شود و اگر چه اکنون پروتکل آکتائو در راستای مبارزه با آلودگی های نفتی لازم الاجرا شده اما لازم است این اتفاق مهم برای تمامی پروتکل های مربوط به کنوانسیون تهران رخ دهد.
*زندگی ما به کاسپین گره خورده است
جشنواره 'همخوانی با کاسپین' نیز با حضور پر شور مردم در ساحلِ مروارید دهکده ساحلی بندر انزلی برگزار شد.
در این جشنواره ، مردم در کنار هنرمندان انزلی با زبانِ هنر به کاسپینِ زیبا و سخاوتمند ادای احترام کردند. کودکان با نقاشی ماهی های رنگارنگ بر بومی هفت متری ما را متوجه ارزشمندی این گونه ها و خطر نابودی آنها کردند و حاضران ترانه ای از زنده یاد عاشورپور خواننده فولکلور انزلی را همخوانی کردند.
محمود عباسیان امین راهنمای گردشگری بندر انزلی در این برنامه از چگونگی شکل گیری بندر انزلی در جوار کاسپین سخن گفت.
وی اظهار داشت : طبیعت بسته ، دریاچه کاسپین را منزلگاه جانوران وگیاهان منحصر به فردی کرده امادرعین حال موجب شده تادرمقابل آلودگیهای صنعتی کشاورزی ونفتی بسیار آسیب پذیر باشد.
وی با اشاره به این که جهت حرکت آب خلاف جهت عقربه های ساعت از شمال غربی به جنوب شرقی می باشد افزود :این مساله و ژرفای دریا در جنوب باعت انباشت زباله وکندی جریان در محدوده مختص ایران می شود.
عباسیان امین همچنین گردشگری کاسپین را وابسته به حفظ سلامت آن دانست و یاداور شد : بر اساس اسناد موجود 140 سال قبل مردم برای درمان برخی بیماری های مفصلی و پوستی به انزلی می امدند ولی امروز الودگی دریا و ساحل ما را از این فواید محروم ساخته است .
احسان محمدی نوازنده سازهای کوبه ای پس از اجرای چند قطعه، به بیان مختصری از سازهای الهام گرفته شده از طبیعت پرداخت و به شهروندان طریقه ساخت سازهایی با مواد بازیافتی را توضیح داد. از میان شهروندان تعدادی با مواد دور انداختنی مانند بطری نوشابه مشغول به ساخت سازهای کوبه ای شدند.
هامون وطن دوست هنرمند حوزه موسیقی نیز چند ترانه احمد عاشورپور پدر موسیقی فولکلور گیلان را بازخوانی کرد .
در این برنامه کبری امیریگانه و نگین عیناوی پور هنرمندان آتلیه کبود نیز به ساخت مجسمه شنی با موضوع ماهی و آلودگی دریا پرداختند.
صفورا غله زاری کنشگر اجتماعی شهر انزلی نیز با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی انزلی اقدام به فروش گل و اختصاص عواید آن به خرید کتاب نمود.
آرمین صافدل از برگزار کنندگان مراسم به خبرنگار ایرنا گفت : زندگی ما کرانه نشینان کاسپین به این دریا گره خورده است .
وی اظهار داشت : کاسپین بخشی از هویت ما است و نه تنها اقتصاد و معیشتمان ، بلکه حتی فرهنگ و هنر شعر و داستان و ترانه ها و نقاشی هایمان با این دریا پیوند دارد .
وی با ابراز تاسف از وضعیت ناگوار آلودگی کاسپین خاطرنشان کرد : به نظر می رسد کنوانسیون تهران مثل یک یتیم رها شده و برنامه مدونی ندارد و معلوم نیست که در این پنج کشور برای حفاظت از کاسپین چه اقداماتی صورت می گیرد .
با همه این اوصاف و با وجود اینکه همه دلسوزان طبیعت، مردم ، مسئولان ، انجمن های مردم نهاد، تشکل ها و نهادهای مختلف ملی و منطقه ای و بین المللی بر حفظ محیط زیست دریایی باقیمانده از دریای کاسپین تاکید فراوان دارند اما نباید از این نکته غافل شد که : از ماست که برماست ، و تازمانی که خودمان نخواهیم و اهمیت حفظ محیط زیست به اعتقاد قلبی مان تبدیل نشده و به آن عمل نشود نه تنها اتفاق خوشایندی رخ نخواهد داد بلکه با ادامه این روند موجود باید روزی برکرانه ساحل دریای کاسپین نشست و بر غصه خوردن برای فرصت های از دست رفته بر وضعیت موجود و حال و روز خود گریست و بجای ماهی، پسماندهای مختلف را از بزرگترین دریاچه جهان صید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار