از معلمی تا معرفی برای وزارت/ با "بطحایی" بیشتر آشنا شویم
"سید محمد بطحایی"که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم از سوی حجت السلام و المسلمین حسن روحانی، به مجلس شورای اسلامی معرفی شده، از معلمی در سال ۱۳۶۱ کارش را آغاز کرده و این ثابت می کند او این ابر وزارتخانه را از کف تا سقف و از کلاس درس تا حوزه ستادی به خوبی می شناسد.
به گزارش پانا، "سید محمد بطحایی" وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم منتقدان و موافقانی دارد که باید با همه آنها صحبت کند و به خواسته حدود ۸۵۰ هزار فرهنگی، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۶ میلیون نفر والدین آنها و البته کل جامعه پاسخ دهد. این وزارتخانه به طور مستقیم مخاطبی ۴۰ میلیونی دارد و نیروی عظیم برای فعالیت می طلبد چرا که در این سالها همیشه تلاش زیادی شده تا مشکلاتش برطرف شود اما این مشکلات آنقدر زیاد بوده که برخی از آنها حل نشده باقی مانده است.
حالا بطحایی به عنوان وزیر معرفی شده تا در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی با حمایتهای دولت و فرهنگیان، مشکلات را کاهش دهد.
نکته ای که در مورد سید محمد بطحایی جالب است اینکه او فعالیت در آموزش و پرورش را از سال ۱۳۶۱ و با امورتربیتی در آن سالهای سخت جنگ تحمیلی و حضور گروههای وابسته مختلف در مدارس آغاز کرد و به خوبی می داند که یک معلم چه شرایطی سرکلاس دارد.او اکنون برای وزارت همان وزارتخانه ای معرفی شده که تمام زیر و بم آن را می شناسد.
با بطحایی بیشتر آشنا شویم:
سید محمد بطحایی فرزند سید محسن در سال ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمده و متاهل و دارای ۲ فرزند است.
تحصیلات: لیسانس برنامه ریزی آموزشی و در گرایش مدیریت مالی، فوق لیسانس مدیریت دولتی
مشاغل دولتی که بطحایی در آن ها فعالیت داشته به شرح زیر است:
_رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه (دی ماه ۱۳۹۵ تا کنون)
_سرپرست وزارت آموزش و پرورش (آبان ۱۳۹۵)
_معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش (۱۳۹۳ - ۱۳۹۵)
_مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش(۱۳۹۲ - ۱۳۹۳)
_قائم مقام وزیرآموزش و پرورش (۱۳۹۲ - ۱۳۹۳)
_معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش(۱۳۷۸ - ۱۳۹۲ )
_مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج کشور (۱۳۷۶ - ۱۳۷۸)
_معاون برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی (۱۳۷۰ - ۱۳۷۶ )
_کارشناس و کارشناس مسئول در حوزه ستادی ( ۱۳۶۶ - ۱۳۷۰ )
_مدیر واحدهای آموزشی (۱۳۶۳ - ۱۳۶۶)
_دبیرو مربی امورتربیتی مدارس (۱۳۶۱ - ۱۳۶۳ )
سوابق علمي، تخصصي و اجرايي وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم نیز به شرح زیر است:
عضویت در کمیته ها و کمیسیونها
_کمیته برنامه ریزی درسی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
_آموزش ICT کمیته علمی شورای راهبری
_کمیسیونهای برنامه های درسی، برنامه های توسعه، مقررات و معین شورای عالی آموزش و پرورش
_کمیته های پژوهشی شورای عالی و وزارت آموزش و پرورش
_شورای برنامه ریزی آموزش در برنامه ششم
_ستاد بودجه وزارت آموزش و پرورش
_کمیسیون دائمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
_کمیسیون دائمی دانشگاه شهید رجایی
_شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)
_کمیسیون امور اجتماعی دولت (یازدهم)
_کمیته اجرایی نظام جدید آموزش متوسطه
_ستاد تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش
_کمیسیون آموزش دوره راهنمایی در تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش
_کمیته مستند سازی بخشنامه ها و دستورالعملها
_کمیته ارزیابی طرحهای دانش آموزی جشنواره خوارزمی
_کمیته برنامه ریزی آموزش متوسطه در برنامه دوم توسعه
_گروه تدوین اهداف و خط مشی های آموزش و پرورش
_کمیته تهیه و تدوین ضوابط سازماندهی واحدهای آموزشی دوره متوسطه
_کمیته های برگزاری اجالسهای سنواتی سراسری مناطق آموزش و پرورش
_عضو هیات علمی مصاحبه معلمان اعزامی به خارج کشور
_کمیته ساختار مدارس در خارج کشور
_کمیته توسعه نظام جدید آموزش و پرورش
_گروه برنامه ریزی شاخه کاردانش
طرحهای پژوهشی و مطالعاتی
_طراحی نظام جامع نظارت(راهبردی و عملیاتی)درسازمان برنامه و بودجه
_طرح جامع فناوری اطالعات و ارتباطات ( ICT )در آموزش و پرورش
_طراحی اساسنامه و مقررات شبکه های آموزشی
_ارزیابی عملکرد برنامه پنجساله در متوسطه نظری
_بررسی جنبه های عملکرد برنامه پنج ساله دوم
_طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در نظام آموزشی کشور
_بررسی عوامل موثر بر اثر بخشی نظام ارزشیابی مدیران واحدهای آموزشی
_سیر تحول اعتبارات اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و انطباق آن با روند توسعه عوامل آموزشی
_بررسی و طراحی مدل مطلوب نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان
_نظام ارزشیابی مدیران واحدهای آموزشی در رویکرد مدرسه محوری
_طرح پژوهشی بررسی ویژگی های روساوسرپرستان مناطق آموزش وپرورش
_طرح آموزش نیمه حضوری در متوسطه نظری
_طرح پژوهشی تاثیر رای ۴۰۱ شورای عالی در افت تحصیلی
_طرح پژوهشی بررسی علل وعوامل موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه
_طرح آموزش تلویزیونی
_بررسی همبستگی نمرات شفاهی و کتبی در برخی دروس متوسطه
_ارزشیابی از مدارس نمونه دولتی سراسر کشور
_توصیفی از موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه نظری
_بررسی چگونگی مصرف هزینه سرانه در واحدهای آموزش متوسطه
_بررسی وضعیت کمی آموزش متوسطه در ده سال گذشته
_ارزشیابی از آزمایشگاههای شیمی دوره متوسطه
_ارزشیابی از طرح شهید رجایی ( به سفارش کمیته امداد امام خمینی ره )
_ارزشیابی از کتاب زبان و نگارش فارسی ( به سفارش سازمان سمت )
_ارزشیابی از کتاب تربیت بدنی عمومی ( به سفارش سازمان سمت )
_نگرشی بر وضعیت آموزش ابتدایی کشور در آینده
_جایگاه و عملکرد سرپرستی های مدارس خارج کشور
_طرح پژوهشی بررسی ویژگی های مدیران مدارس متوسطه
_طرح بازدید از واحدهای آموزشی
_تدوین ضوابط سازماندهی دبیرستانهای متوسطه
_بررسی توزیع شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان در آزمون های سراسری
_شرکت در گردهمایی ها و کارگاههای آموزشی جمعا حدود ۱۳۰۰ ساعت
_مدرس دانشگاه شهید رجایی دروس : مدیریت و روش تحقیق
_مدیر دوره و مدرس دوره های آموزش ضمن خدمت
ارسال دیدگاه