در دیدار وزيرحمل و نقل و كشتيراني هند؛

جهانگیری: ايران مي‌تواند شريك مطمئن هند در تامين انرژي باشد

معاون اول رئیس جمهوری با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران به طور جدي علاقمند است روابط خود را با هند در همه زمينه ها گسترش دهد، گفت: ايران براي تأمين انرژي هند آمادگي جدي دارد و ايران مي تواند شريكي مطمئن در اين زمينه براي هند باشد.

کد مطلب: ۶۵۰۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (يكشنبه) در ديدار نيتين گادكاري وزير حمل و نقل و كشتيراني هند، با قدرداني از حضور ايشان به عنوان نماينده دولت هند در مراسم تحليف رئیس جمهوری كشورمان، اظهار کرد: روابط ايران و هند همواره ممتاز و پراهميت بوده و سفر نخست وزير هند به ايران نقطه عطفي در مناسبات دو كشور بود.

معاون اول رئیس جمهوری همچنين با اشاره به رابطه صميمانه ميان مردم دو كشور، گفت: روابط دوستانه ميان دو ملت ايجاب مي كند كه سطح مناسبات و روابط ايران و هند بيش از پيش ارتقاء پيدا كند.

وي با تأكيد بر اهميت بندر چابهار براي جمهوري اسلامي ايران، از علاقمندي ايران براي حضور و مشاركت هند در اجراي پروژه هاي اين بندر خبر داد و افزود: اخيراً جلسه اي با وزرا و مسئولين مربوطه در اين زمينه در حضور من برگزار شد و خوشبختانه موانع حضور و مشاركت هند در اين پروژه ها تا حد زيادي مرتفع شده است.

جهانگيري با بيان اينكه ايران برنامه وسيعي براي توسعه سواحل درياي عمان و مناطق اطراف چابهار تدوين كرده است، خاطرنشان كرد: ايران علاقه مند است شركت هاي هندي نيز در اجراي اين طرح ها و استقرار صنايع بزرگ نظير فولاد، پتروشيمي، نفت و گاز در اين سواحل مشاركت داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنين با اشاره به برنامه توسعه خطوط ريلي در ايران، گفت: با احداث راه آهن چابهار ـ زاهدان، اين مسير به راه آهن سراسري ايران متصل مي شود اما بايد تلاش كنيم كه اين مسير به شمال ايران و از آنجا به آسياي ميانه نيز متصل شود و ايران براي حضور و مشاركت هند در اجراي پروژه هاي راه آهن هيچ محدوديتي قائل نيست.

وي با اشاره به اينكه مسائل بانكي ميان دو كشور هنوز آن طور كه بايد مرتفع نشده است، رفع موانع پيش روي همكاري هاي بانكي را امري ضروري براي گسترش تبادلات اقتصادي دو كشور برشمرد و گفت: بانك هاي ايراني آماده مذاكره با طرف هندي براي حل و فصل موانع پيش روي همكاري هاي بانكي هستند.

جهانگيري افزود: جمهوري اسلامي ايران از مشاركت هند در اجراي پروژه هاي صنعت نفت نيز استقبال مي كند و آنچه مهم است اين است كه بايد در اجراي پروژه هاي مختلف منافع هر دو طرف مدنظر قرار گيرد.

دعوت از روحانی برای سفر به هند

وزير حمل و نقل و كشتيراني هند نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام نخست وزير هند به حسن روحاني و اعطاي دعوتنامه كتبي وي براي دعوت از رئیس جمهوری كشورمان براي سفر به هند، گفت: دولت هند به صورت ويژه علاقمند است كه پروژه بندر چابهار هر چه زودتر به بهره برداري برسد و تجار هندي نيز علاقمند به سرمايه گذاري در پروژه هاي بندر چابهار هستند.

نيتين گادكاري با بيان اينكه فرصت هاي فراواني در بخش هاي نفت و پتروشيمي براي همكاري مشترك ميان ايران و هند وجود دارد خواستار رفع موانع و سرعت بخشيدن به روند همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي مختلف شد.

وي با بيان اينكه تحولات مثبتي در روند همكاري هاي بانكي دو كشور در جريان است، خاطر نشان كرد: هند علاقمند است روابط بانكي خود را با ايران گسترش دهد و موضوع افتتاح شعب بانك هاي ايراني در هند نيز در دست بررسي است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار