سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

موازی کاری؛ مشکل برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن آسیب شناسی برنامه های اوقات فراغت گفت: در دولت های مختلف آموزش و پرورش اولویت اول نبوده است.

کد مطلب: ۶۵۰۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، میرحمایت میرزاده درباره برنامه های فنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: نهادهایی مانند کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان امکاناتی دارند که می توانند با آموزش و پرورش همکاری کنند و نهادهای دیگری مانند وزارت ارشاد، هلال احمر، سازمان دانش آموزی و مواردی از این قبیل نیز که بعضی به آموزش و پرورش وابسته بود و برخی مستقل هستند بودجه فرهنگی برای غنی سازی کردن اوقات فراغت دارند و باید یا این شرایط به کمک آموزش و پرورش بیابند.


وی ادامه داد: برخی از نهادهایی که می توانند در مهارت آموزی موثر باشند از امکانات ایجاد شده استفاده درستی نکرده و در ایام کاری و ساعاتی که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس هستند به ارائه خدمات پرداخته و در ساعت اداری این فعالیت ها تعریف می شود اما مخاطب چندانی برای آن وجود نخواهد داشت.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مشکل کشور فقط بودجه نیست، گفت: مشکل اصلی در برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان موازی کاری و بخشی نگری به این مساله است و با حذف این مشکل می توان از امکانات موجود بهره بیشتری برد.


میرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت صرفا محدود به دانش آموزان نیست، بیان کرد: روز به روز افرادی که نیاز به غنی کردن اوقات فراغت باشند مانند روستاییان، پدرها و مادرها، بازنشستگان که در جامعه وجود دارند و کمتر مورد توجه بوده که باید نهادهای مربوطه به این گروه ها نیز وارد عمل شوند.


وی تصریح کرد: برای یکسان سازی و هماهنگی نهادهای دخیل در غنی کردن اوقات فراغت باید فعالیت ها در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود چراکه وظیفه مجلس قانونگذار و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:اعتبارات بودجه ای برای اوقات فراغت در کشور کم نیست اما موازی کاری و مدیریت آن نامناسب بوده و اصطلاحی به نام نفر برنامه وجود دارد که تحلیل کاری را براساس برنامه هایی که هرشخص انجام می دهد، ارزیابی کرده و ممکن است یک نفر در چندین برنامه شرکت داشته باشد بنابراین تحلیل درستی از میزان فعالیتدهانمی دهد.


میرزاده در خصوص اینکه در چه شرایطی آموزش و پرورش موردتوجه بیشتری قرار می گیرد،گفت: تا زمانی که برای دولت آموزش و پرورش اولویت نداشته باشد مشکل حل نمی شود به عنوان مثال لایحه بودجه، برنامه ششم این مساله نمود پیدا کرده است و حتی می توان به انتخاب وزیر نیز اشاره کرد چراکه فردی آشنا به مسائل آموزش و پرورش در تحقق این هدف کمک کننده است.


وی افزود: برنامه های اوقات فراغت باید به عنوان یکی از دغدغه ها مطرح و غنی سازی آن در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شده تا این مساله به عنوان یکی از اولویت های جوانان مطرح شود.


میرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت نباید فقط در تابستان خلاصه کرد،اظهار کرد: هرروز ساعتی برای اوقات فراغت وجود دارد که باید مورد توجه باشد البته در این مسیرتحمیل آمال و آرزو والدین به بچه ها نباید وجود داشته باشد چراکه تجاوز به حق کودکان است.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید اشاره به اینکه بچه ها باید با توجه به استعداد خود در برنامه های اوقات فراغت شرکت کنند، یادآور شد: گاهی برنامه هایی برای اوقات فراغت درنظرگرفته اما نتیجه نتیجه ای از آن حاصل نشده چراکه متناسب با توانایی و استعداد فرد نبوده است.


وی تصریح کرد:باید برنامه ای براساس استعداد فرد درنظرگرفته گرفته شده و این مساله تداوم داشته باشد تا به نتیجه برسد و از تغییر مداوم پرهیز شود.


امکانات آموزش و پرورش ساماندهی مناسبی نشده است

لطف الله مهدوی مدیرکل سابق تربیت معلم آموزش و پرورش بیان کرد:اوقات فراغت دانش آموزان برای خود تعریفی دارد و باید دید هدف ما در تربیت دانش آموزان چه هست و این مساله اهمیت بسزایی دارد در واقع باید شرایط زندگی افراد را درنظرگرفته بگیریم و براساس آن برنامه ها درنظرگرفته شود.


وی افزود: برای افزایش کارایی اوقات فراغت باید برنامه هادر طول سال تحصیلی و تابستان دو مقوله جداست در نظر گرفته شود و باید هدف آن مشخص شود.


وی اوقات فراغت به شیوه های مختلف پر می شود، بیان کرد: در آموزش و پرورش امکانات مختلف داریم اما ساماندهی آن مناسب نبوده و نتونستیم از آن بهره کافی را ببریم.


مهدوی در مورد ارزیابی وضعیت اوقات فراغت در مدارس دولتی و غیردولتی بیان کرد: شرایط در مدارس به ویژه مدارس دولتی پایین تر از حد متوسط بوده و باید در جهت کیفیت بخشی گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار