نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت وگو با پانا:

افزایش هزینه تمام شده پول برای بانکها با رقابت کاذب در افزایش نرخ سود

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: امروزه در فضای رقابتی کاذب و غیرحرفه ای که در سیستم بانکی کشور و بعضا در بین بانکهای دولتی وجوددارد هزینه تمام شده پول در فضای بانکی افزایش یافته است و نمی توان انتظار داشت که نرخ تسهیلات کاهش یابد و این تسهیلات حتما در جایی غیر از تولید هزینه خواهد شد .

کد مطلب: ۶۴۲۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد

مهدی جهانگیری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت : قواعد انجام هر اقدام اقتصادی در چارچوب اعدادش روشن است و در دنیا نیز اقتصاد و به طور مشخص دارای ابعادی است به طور مثال چگونگی انجام سرمایه گذاری ،آورده سرمایه گذار ،آورده دانش و سرمایه و منابع می بایست در هر پروژه مشخص باشد و در دنیا دارای چارچوب ها وقواعدی خاص است و نمی توان در ایران از این قواعد عدول کرد و آن را با نسخه ایرانی تعریف کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: طبیعی است در ایران هم نمی توان خود را جدای از سرمایه گذار ی هایی دید که در دنیا صورت می گیرد واستانداردهایی برای آن وجود دارد واین عقیده وجود دارد که فکر و ایده برای هر سرمایه گذاری مهمترین فاکتور است و اگر منابع زیاد در اختیار فردی قرار گیرد که دانش فنی لازم را برای افزایش بهره وری نداشته باشد طبیعی است که این سرمایه گذاری به زوال می رسد .

جهانگیری خاطرنشان کرد: تکنولوژی ،دانش و حرفه مهمترین آورده یک سرمایه گذار است و در دنیا نیز تعریف شده که تا حدود 15 درصد سرمایه گذاری آورده خود سرمایه گذار است و مابقی آن از طریق سیستم بانکی فاینانس و تامین مالی می شود حال اینکه بانک بر چه پروژه ای سرمایه گذاری می کند بستگی به طرح توجیه فنی واقتصادی دارد که برای آن طراحی شده است و باید از توجیه فنی واقتصادی لازم در کنار بازار تضمین شده برخوردار باشد .

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: تولید کیفی در کنار فضای رقابتی از دیگر شاخص هایی است که بانک را در تعیین پروژ هایی که قصد مشارکت در سرمایه گذاری آن را به عهده می گیرد متقاعد می کند .

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: بانک بر مبنای بیزینس پلن هر پروژه در مورد آن تصمیم گیری می کند و وقتی در طرح توجیه فنی و اقتصادی نرخ سود بانکی ،هزینه های بالای سری و خروجی سرمایه گذاری تعیین می شود و مشخص می شود که پروژه براساس چه سود بانکی توجیه پذیر است .

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: در ایران پروژه ای وجود ندارد که بتوان در آن ورود کرد و با نرخ های سود بانکی توجیه داشته باشد و حتما یک جای کار لنگ زده و این سرمایه گذار در آینده به عنوان یک بدهکار بانکی خواهد بود و بازگشت پول بانک با مخاطره مواجه خواهد شد و سرمایه گذار با منابع پیش بینی شده قادر به اتمام پروژه نخواهد بود و اگر در ابتدا ی کار برای آن اندیشیده نشود بانک و تولید کننده را با مشکلات زیادی مواجه می کند .

جهانگیری گفت : این که امروزه گفته می شود نرخ سود بانکی بالاست طبیعتا کار زیرساختی باید در کشور صورت گیرد تا در ابتدا موضوع سپرده های بانکی تعیین تلکیف شود و پس از آن به دنبال کاهش نرخ سود سپرده ها باشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار