معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش

رشد 2/3 درصدی نرخ باسوادی کشور در فاصله سال‌های 90 تا 95

معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گروه سنی 10 تا 49 سال 2/3 درصد نرخ رشد سواد ثبت شده است، گفت: «یک میلیون و 113 هزار و سیصد نفر از آمار بی‌سوادان کشور در این گروه سنی کم شده که 4 برابر مدت مشابه در سالهای 85 تا 90 است.»

کد مطلب: ۶۳۸۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، علی باقرزاده ظهر امروز در نشست معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش تمامی استان‌های کشور که در اردوگاه شهید هاشمی‌نژاد شهرستان ساری برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ رشد سوادآموزی از رشد خوبی برخوردار بوده است.»

وی افزود: «در گروه بالای شش سال با رشد ۲/۸۵ درصد روبرو بودیم که تقریبا ۱۴ برابر میزان رشد در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۰ را داشته است و ۱/۵ میلیون نفر از آمار بی‌سواری کشور در طول این ۵ سال کاهش پیدا کرد که این میزان نیز تقریبا معادل ۱۳ برابر کاهش مدت مشابه در سال های ۸۵ تا ۹۰ است.»

باقرزاده با اشاره به اینکه در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۲/۳ درصد نرخ رشد سواد ثبت شده است، گفت: «یک میلیون و ۱۱۳ هزار و سیصد نفر از آمار بی‌سوادان کشور در این گروه سنی کم شده که ۴ برابر مدت مشابه در سالهای ۸۵ تا ۹۰ است.»

معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میانگین جهانی کاهش نرخ بی سوادی در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ که حدود یک درصد بوده است، گفت: «این به معنای این است که ما در طول ۵ سال معادل ۳ برابر ۱۵ سال میانگین جهانی پیشرفت داشتیم.»

مازندران جزء استان‌های باسوادکشور است

باقرزاده با تأکید بر اینکه استان مازندران با توجه به پیشینه علمی‌اش جز استانهای باسواد کشور است، افزود: «رشد باسوادی در مازندران در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵، ۲/۵ درصد بوده که قابل توجه است زیرا استانهایی که درصد باسوادی‌شان بالای ۹۶ درصد است، تغییرات سواد در آن به کندی صورت می‌گیرد و این نشانه تدبیر عاقلانه استاندار، ائمه جمعه و مدیرکل آموزش و پرورش این استان است.»

وی با بیان اینکه گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال جامعه هدف ما محسوب می‌شود که گروه مولد جامعه است ، گفت: «نتایج سرشماری به تحلیل دقیق‌تر نیاز دارد اما در عین حال بخشی از این جمعیت که بی‌سواد باقی مانده‌اند، اتباع خارجی هستند و برنامه‌های خاصی برایشان داریم بخشی هم آموزش‌ناپذیر هستند؛ مانند کسانی که بهره هوشی کمتر از ۶۰ دارند.»

باقرزاده با تأکید بر اینکه آموزش معلولین را در اولویت قرار دارد، گفت: «در دو سال گذشته نزدیک به ۸ هزار معلول اعم از نابینا، ناشنوا، ناتوان یا چندمعلولیتی را در کشور تحت آموزش قرار دادیم. آموزش و پرورش استثنایی حداکثر تلاشش را برای جذب جامعه هدف خود انجام می دهد، با این حال گاه خانواده‌ها به دلایل مختلف فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستند و وقتی دانش‌آموز به بزرگسالی می‌رسد از این فرصت دومی که فراهم شده است استفاده می‌کند.»

باقرزاده به صفر مطلق رسیدن در کاهش بی‌سوادی را تقریبا امکان‌ناپذیر دانست و در توضیح دلیل آن گفت: «همیشه با افرادی مواجه هستیم که به دلایل مختلف در مدرسه ثبت نام نمی کنند یا قبل از اتمام دوره ابتدایی مدرسه را ترک می‌کنند که دلایلش هم به مدرسه مربوط نمی شود چراکه حتی کلاس‌های یک نفره و دونفره کشور هم دائر است و در مجموع ۳۵ هزار کلاس هفت نفر در کشور داریم و این نشان دهنده این است که فضای آموزشی به اندازه کافی گسترده شده است و دلایل خارج از مدرسه مثل مسائل اجتماعی، اقتصادی یا نظیر آن هست مانع حضور برخی در محیط کلاس درس می‌شود.»

وی تأکید کرد: «رسیدن به صفر مطلق منوط به انسداد کامل مبادی بی سوادی در کشور است و تحت پوشش بردن تمامی لازم‌التعلیم‌هاست.»

معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ایران یک کشور مهاجرپذیر است، گفت: «به صورت غیررسمی بیش از ۳ میلیون اتباع خارجی در این کشور زندگی می‌کنند که عمدتا از کشور افغانستان هستند که درصد باسوادی‌اش حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است و به این ترتیب ۶۰ درصد مهاجران بی‌سواد هستند. سازمان سوادآموزی برای این مهاجران نیز برنامه‌ریزی می‌کند.»

باقرزاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اراده‌اش بر تشویق سوادآموزان است که علی‌رغم رایگان بودن سوادآموزی به سوادآموزان جوایز نقدی هم اهدا می‌کند، گفت: «در سال ۹۴ به حساب سوادآموزان قبول شده ۱۳۵ هزارتومان واریز کردیم و در سال ۹۵ نیز پاداش قبول شده ها ی سال ۹۵ نیز که ۱۴۰ هزار تومان است واریز خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار