رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک:

ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی در صنعت کاشی و سرامیک

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با تاکید بر ضرورت وضع تعرفه ترجیحی با بسیاری از کشورها گفت: سازمانها و دستگاه های زیربط باید تلاش کنند تا با برقراری تعرفه ترجیحی هزینه صادرات را برای تولیدکنندگان صادراتی کاهش دهند و این در حالی است که در حال حاضر شرایط مطلوبی در این بخش وجود ندارد.

کد مطلب: ۶۳۷۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ محمد روشنفکر در یک نشست خبری با بیان اینکه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تجربه مناسبی در بازار عراق به دست آورده اند و در حال حاضر 80 درصد بازار کاشی و سرامیک این کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود اما باید گفت این منطقی نیست که بازار صادراتی کشور در این صنعت محدود به بازار عراق باشد و اگر بازارهای صادراتی را به صورت متوازن در سایر بازارهای صادراتی توزیع کنیم اصلح ترین راهکار برای بازار کاشی و سرامیک کشور حاصل شده است.

وی با بیان اینکه از طریق نهادهای غیردولتی در حال مذاکره با سایر کشورها هستیم گفت: حداکثر تا دو ماه آینده قرارداد دوطرفه ای با کشور ایتالیا برای صادرات کاشی و سرامیک منعقد خواهد شد و تلاش بر این است تا ایران بعنوان یک کریدور صادراتی جایگاه خود را به دست آورد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه صادرات فرایندی سخت و پیچیده است که باید برای آن زمان مناسب را تخصیص داد گفت: سعی و تلاش ما این است که در حداقل بازه زمانی در مسیر صادرات درست قرار گیریم .

وی با اعلام این خبر که مذاکرات مناسبی برای صادرات کالا به برخی از کشورها صورت گرفته است عنوان کرد: مشتریانی از اقیانوسیه، آسیای میانه، کانادا و سایر کشورها توافق اولیه خود را برای انجام مذاکره و تبادلات دوطرفه انجام داده اند و تلاش ما این است که بتوان از پتانسیل های این صنعت به درستی استفاده کرد.

روشنفکر با تاکید بر اینکه رشد صادرات غیرنفتی و به ویژه صنعت کاشی و سرامیک نیازمند ز یرساخت هایی می باشد گفت: سیستم بانکی از جمله زیرساخت هایی است که باید برای افزایش صادرات کشور بهبود یابد و اگرچه برجام و شرایط پس از آن امیدهایی را در دل تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای رونق صادرات روشن کرده است اما هنوز شرایط به نحو مطلوبی فراهم نشده است.

وی رقم صادرات کاشی و سرامیک کشور را در سه سال قبل 114 میلیون متر مربع اعلام کرد و افزود: این رقم در سال 95 به 124 میلیون مترمربع افزایش یافته است. که البته این ارقام چندان مناسب نیست و صادرات باید منجربه واردات ارز مناسب به کشور شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در سوئیفت و گشایش السی وجود دارد از جمله موانع صادرات است و نبود السی و نگاه صادراتی موجب شده است تا آمار صادراتی در این بخش از تولید کشور چندان مناسب نباشد.

وی در ادامه این نشست به قوانین دست و پاگیر در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: ساعات کاری محدود و تعطیلی گمرکات در روزهای تعطیل یکی از دلایلی است که موجب شده تا کالاهای صادراتی از زمان مناسب برای رسیدن به بازارهای هدف برخوردار نباشند.

روشنفکر کیفیت تولیدات کاشی و سرامیک کشور را از نظر کیفی و نوآوری مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با انجمن تولیدکنندگان بسیاری از کشورهای صنعتی از جمله ایتالیا و چین همکاریهای نزدیکی در حال انجام است تا بتوان توانمندی های این صنعت را به کشورها و بازارهای هدف شناسایی کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: در دو تا سه سال آینده کاشی ایران در بازار حرفهای جدی برای گفتن خواهد داشت.

روشنفکر با بیان اینکه تعرفه صادراتی در صنعت کاشی و سرامیک برای کشور ترکیه 4 درصد است گفت: تعرفه ترجیحی برای بازار صادراتی در این صنعت وجود ندارد و بسیاری از کشورها تعرفه 40 درصد را برای صادرات صنعت کاشی و سرامیک کشور اعمال کرده اند.

روشنفکر خاطرنشان کرد: تحریم موجب گران تر شدن واردات ماشین آلات صنعتی به کشور شده و هزینه های ترانزیت کالا نیز بالاست و امکان رقابت را در بحث ترانزیت سلب کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه رقبای بسیار جدی در صنعت کاشی و سرامیک کشور وجود دارد تصریح کرد: مقرر شده تا طی تفاهمی با کشتیرانی کشور سوبسیدهایی برای صادرات در صنعت کاشی و سرامیک کشور فراهم شود.

روشنفکر در ادامه با بیان اینکه با افزایش 25 درصدی سالانه هزینه تمام شده تولیدکنندگان قادر به کشف بازارهای جدید صادراتی نیستند گفت: نرخ سود بانکی نیز در کشور بالاست و باید گفت: سیستم بانکی کشور نیازمند اصلاحات اساسی بوده و با سودهای بالا و بهره های مرکب تولیدکنندگان شانس چندانی برای به دست آوردن بازارهای جدید نخواهند داشت.

وی رقم صادرات سال گذشته را 120 میلیون مترمربع اعلام کرد و افزود: به دلیل آنکه در بازارهای هدف خاصی متمرکز شده ایم صادرات ما واقعی نیست و اگر نتوانیم بازار سایر کشورها را نیز به دست آورده و به آن تنوع ببخشیم خطر جدی صادرات ما را در این بخش تهدید می کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تاکید کرد: تولیدات صنعتی کشور باید در یک چرخه سیستماتیک و روان به کار تولید و صادرات بپردازند و نباید چرخه انتقال پول و جا به جایی ارقام صادراتی از طریق صرافی ها باشد و باید گفت صادرات زمانی موفقیت لازم را به دست می آورد که کشور مقصد حاضر باشد به نفع صادرکننده داخلی السی صادر کرده و روند آسان و روانی در صادرات غیرنفتی کشور به وجود آید.

روشنفکر با بیان اینکه بسیاری از صنایع کشور در حال حاضر نرخ های سود 25 تا 30 درصدی را متحمل می شوند گفت: نمی توان هزینه های حمل و نقل و ترانزیت 30 درصدی برای صادرات کالا را پرداخت کرد در حالیکه عرف جهانی آن حدود 2 درصد است.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات در بخش کاشی و سرامیک حمایت های لازم را انجام نداده و مشوق های صادراتی نیز پرداخت نشده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تاکید کرد: دولت باید در یک تعامل سازنده با سازمانهای مردم نهاد موانع و مشکلات کشور را مرتفع کند.

روشنفکر تصریح کرد: در حالیکه ظرفیت تولید 700 تا 750 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد تنها از 50 درصد این ظرفیت استفاده می شود و باید گفت سرمایه گذاریهای عظیمی که در این صنعت صورت گرفته در حال حاضر عقیم مانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار