رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور خبرداد:

اجرای 5 طرح تحقیقاتی در جهت کمک به بهبود وضعیت کم آبی دریاچه ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: پنج طرح تحقیقاتی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در قالب طرح های کوتاه، میان و بلندمدت توسط این مرکز در دست تنظیم است که اعتبار مورد نیاز آنها ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

کد مطلب: ۶۳۶۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، یوسفعلی اسدپور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور برگزار شد، از اجرا و اتمام ۱۲ طرح تحقیقاتی کاربردی در سطح ملی و منطقه‌ای توسط این مرکز خبر داد و افزود: این طرح‌ها با صرف اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون ریال اجرایی شده‌اند که نتایج آن ۱۵ مقاله علمی، تولید ۷ یافته علمی، پنج یافته ترویجی و سه دستاورد علمی قابل تجاری سازی شدن توسط بخش خصوصی است.
وی توسعه مکانیزاسیون فعالیت‌های تکثیر پرورش ماهیان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را یکی دیگر از طرح‌های شاخص این مرکز عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح تکثیر و پرورش ماهیان با کاهش ۵۰ درصدی آب مصرفی معادل ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال انجام می‌شود که صرفه جویی خوبی در این بخش به شمار می‌رود.
اسدپور اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این طرح به تصویب معاونت آموزش و ترویجی وزارت جهاد کشاورزی رسیده و در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز در قالب طرح ۵ ساله اجرایی می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام اینکه عملیات میدانی این طرح به صورت پایلوت آغاز شده است یاد آور شد: در صورت تأمین اعتبار این طرح در ۱۶ کارگاه در حاشیه غربی دریاچه ارومیه و ۱۰ کارگاه در حاشیه شرقی دریاچه ارومیه اجرا می شود.
وی دستیابی به تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا از طریق ضایعات و ماهیان ریز کم مصرف را از دیگر طرح‌های شاخص تحقیقاتی این مرکز ذکر و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح که در مراحل نهایی قرار دارد تنوع تولید، افزایش مصرف و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال محقق خواهد شد.
اسدپور در ادامه اظهارکرد: یکی از طرح‌های مهم این مرکز مطالعه و تحقیق بر روی ۱۶ منبع آبی استان در سالهای ۹۵ و ۹۶ از محل اعتبارات پژوهشی در راستای شناسایی استعداد تکثیر و پرورش ماهی در قفس به صورت نیمه صنعتی متناسب با اقتصاد مقاومتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار