دکتر وحید عقیلی استاد برجسته روزنامه نگاری:

نشریات تخصصی برای رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی دارند

خبرگزاری پانا: تهیه یک مجله علمی پژوهشی یا حتی علمی ترویجی، هزینه های زیادی دارد و ذات وجودی آنها ایجاب می کند که این نشریات از یارانه دولتی استفاده کنند

کد مطلب: ۶۳۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، دکتر عقیلی استاد پیشکسوت مطبوعات ایران در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی با بیان این مطلب گفت: ازآنجاییکه نشریات تخصصی، از متخصصان و اساتید درجه یک استفاده می کند و باید پرداخت های سنگین و مناسب به استادان داشته باشند، و از سوی دیگر، نمیتواند آگهی بگیرد، هزینه های زیادی دارد و به حمایت جدی و هدف دار دولت نیازمند است.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد تهران مرکز ادامه داد: وزارتخانه ها، نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی باید مصوباتی داشته باشند که از مجلات تخصصی ناب حمایت کنند؛ حمایت هایی نظیر ارائه تسهیلات، یارانه کاغذی، فیلم و زینک، معافیت از مالیات یا ارائه کاغذهای مرغوب و خاص و .... از جمله این حمایت ها میتواند باشد. درواقع معضلات نشریات تخصصی به اندازه ای باید کم شود که این مجلات بتوانند به جایگاه علمی و مطلوبشان برسند.

این استاد دانشگاه، برگزاری نمایشگاه نشریات تخصصی را از سوی وزارت ارشاد، گام مثبتی در جهت حل مشکلات مجلات علمی پژوهشی ارزیابی کرد و گفت: برگزاری نشست های متفاوت در نمایشگاه و گفتگو پیرامون چالش های نشریات تخصصی، سرفصل تازه ای باز می کند تا مشکل این مجلات بازگو و بررسی شود.

مدیر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد تهران اضافه کرد: با همه اینها بین وضعیت موجود نشریات تخصصی و وضعیت مطلوب این مجلات، فاصله بسیار زیادی وجود دارد چراکه بهترین حالت برای این نشریات این است که در تولید و انتقال دانش و علم پیشقدم و در این عرصه، تاثیرگذار باشند.

نویسنده کتاب زبان و ارتباطات درخصوص اهمیت وجودی نشریات تخصصی نیز افزود: این نشریات یکی از موفق ترین و جامع ترین رسانه هایی هستند که می توانند آخرین اطلاعات، یافته ها، کتب، نقدها و تفسیرها را در باب یک حوزه علمی مطرح کنند. از آنجا که ترتیب انتشار نشریات تخصصی، فصلی است، مسئولان نشریه فرصت دارند تا مقالات خوبی را در آن چاپ کنند و اگر مطالب یک نشریه به طور صحیح و علمی چاپ شود، ارزش یک نشریه تخصصی بیشتر از یک کتاب در همان حوزه می شود چون آن مجله، حتماً معرفی کتاب، خلاصه کتاب و نقد آخرین کتاب های آن حوزه را در خود دارد و خواننده می تواند کتاب های تازه را هم در یک مجله پیدا کند.

دکتر عقیلی همچنین افزود: از سوی دیگر با انتشار آخرین یافته ها و نظریات، افراد علاقه مند به یک حوزه و همچنین دانشجویان و اساتید دانشگاه، مخاطبان با یک دستاورد فرهنگی نو و تازه روبرو می شوند که منافع بیشتر، متنوع تر و باکیفیت تری نسبت به کتب آن حوزه دارد به خصوص که از نظر اقتصادی هم به صرفه است و قیمت کمتری نسبت به کتاب دارد.
نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی از 14 اسفند ماه با حضور بیش از 300 نشریه علمی و تخصصی گشایش یافته و تا 20 اسفندماه در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار